Prøvekjørt: Peugeot 308 GT - Årets bil blir barskere

Med mer enn 200 villige bensinhester under panseret og en pris som ikke er skremmende, er den så langt mest sinte versjonen av årets bil, en underholdende doning.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

308 i GT-format er senket med en centimeter bak og hele oppsettet er stivet betraktelig opp sammenlignet med den originale 308, bilen som ble kåret til Årets bil i fjor.

I tillegg har den fått en del eksteriørdetaljer som sideskjørt i karosserifarge, ekstra fargede sidevinduer, 18 tommers aluminiums felger og sidespeil i sort.

Les testene av de ordinære utgavene av bilen:

* Test av Peugeot 308

* Test av Peugeot 308 stasjonsvogn

BARSK BIL: Peugeot 308 GT ser tøff ut på alle måter men er ikke like tøff kjøremessig som de argeste konkurrentene. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Mer GT enn GTI

Den nye 1,6 liters turbo bensinmotoren leverer 205 hestekrefter og et dreiemoment på 285 Nm. Sistnevnte leverer masser av bunndrag fra like under 2000 omdreininger til rundt 4000. Det holder faktisk for en slik «budsjett-gateracer.»

Se stort billedgalleri av 308 GT øverst i saken

Sammenlignet med de dyrere og raskere konkurrentene blir det allikevel litt i snaueste laget. 0–100 på 7,5 sekunder er absolutt innenfor, men det er hele ett sekund tregere enn «originalen» i klassen, VW Golf GTI. Sistnevnte koster da også 75.000 kroner mer.

Les testen og se video fra testen av VW Golf GTI her

Pris: 382.000 kroner

Full av utstyr som skinn/ alacantra, en stor berøringsskjerm, head-up-display og egen sportsknapp som både gjør styringen tyngre og gir bedre gassrespons, er bilen greit priset med sine 382.000 kroner (kombiversjon med bensin)

Mens interiøret i bilen med sine instrumenter for turbotrykk, sportsknappen og de rødglødende instrumenter, gir deg inntrykket av å kjøre en ekte racer, står prestasjonen som nevnt ikke helt i stil med dette.

GTI kommer til høsten

Allerede på høsten bilmesse i Frankfurt er det forventet en enda råere GTI-variant av 308.

Autoexpress mener å vite at nye 308 GTI skal utrustes med den samme 270 hestekrefters motoren som nå står i RCZ R. Da prater vi i så fall om en bil med en helt annen prislapp og helt andre prestasjoner enn GT.

PEN BAK: 308 som GT har også gjennomgått noen forandringer i bakpartiet. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Ser tøffere ut enn den er

På veien er 308 GT absolutt god å kjøre. Styringen kjennes direkte og du har en god følelse med underlaget. Du kjenner at den er stivere og ruller mindre i kurvene enn den vanlige 308. Den seks trinns manuelle kassen er presis, men vi skulle ønske oss en litt mindre langstaget girkasse.

Det lille og høyt plasserte 308-rattet er også med på å gjøre kjøreopplevelsen mer morsom.

Sammenlignet med konkurrentene i kompaktklassen greier Peugeot seg meget godt når det kommer til forbruk, veldig bra når det gjelder pris og utstyr, men henger litt etter de beste rent prestasjonsmessig. For de fleste som bor i et land med de fartsgrensene vi har, er det imidlertid mer enn nok for å bringe frem smilet bak rattet.

Kunstig GT-lyd fra høyttalere

Lydbildet inni kupeen er, som i flere andre biler i denne klassen, forfalsket. Det er ikke motoren slik den egentlig skal lyde du hører når sportsknappen trykkes inn. Det er en syntetisk variant som kommer ut gjennom bilens høyttalere. Moderne biler er faktisk blitt så støyisolerte at for å gi lydfølelsen av en sportslig bil, tyr stadig flere til slike løsninger.

Det er utviklet egne lyder til dieselmotoren og bensinvarianten. Dieselmotoren høres nesten ut som en knatrende amerikansk V8er. Bensinlyden er også hakket for syntetisk til helt å passe i denne bilen. De blir rett og slett litt for voldsomme.

Her hadde det kanskje vært en idé og hatt muligheten til å kjøre med sportsmodus med tyngre styring og bedre gassrespons uten den kunstige lyden?

«Falske eksosrør»

Kunstig er også de to eksosrørene bak på bilen. Dette er faktisk bare pynt. Eksosen kommer ut gjennom to rør på undersiden av bilen, ikke av de ovale uttakene som du kanskje skulle tro.

FOR SYNS SKYLD: Her er de to ekte eksosrørene under bilen. I front av bildet ligger en av de to uttakene som tilsynelatende er til eksos. Her kommer det imidlertid ikke noe eksos ut. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Diesel-automat og stasjonsvognvariant

GT-varianten kommer også som stasjonsvogn. Den gigantiske kompaktstasjonsvognen med masse bagasjeplass koster 10.000 kroner mer enn kombiutgaven.

Bilen kommer også med en 180 hestekrefters dieselmotor og en meget god sekstrinns automatkasse. Det er bra med punsj også i denne. CO2 utslippet er, som på bensin-GT, imponerende lavt. Dieselen slipper ut 103 g/km. Samtidig Dieselvarianten av GT koster faktisk 10.000 kroner mindre enn bensin (både som kombi og stasjonsvogn.)

En kombivariant med diesel starter på 372.000 kroner.

Sammenlignet med en vanlig 308 med 150 hk diesel og automat er 308 GT faktisk bare 0,2 sekunder raskere med sine 8,4 sekunder fra 0–100. Denne ordinære 308 med nesten like mye utstyr (GT-Line) koster også 25.000 kroner mindre.

VW Golf GTD er dieselvarianten av deres GTI. Den har 184 hk og koster til sammenligning 391.700 kroner. 0–100 går også med denne nesten et sekund raskere enn Peugeots diesel-GT (7,5 sekunder.)

Generelt større verditap på GT-biler

De ordinære Peugeot 308 variantene holder seg ifølge Autolease helt som gjennomsnittet i klassen. GT-variantene holder seg imidlertid generelt dårligere enn disse.

– GT-bilene er et lite og sært segment for entusiaster som er opptatt av kjøreglede. Ettersom bilene er spesielle, også med tanke på deler og utstyr, kan verditapet bli stort om man ikke treffer riktig kjøper. Men generelt er verditapet større på GT-bilene enn på de normalt motoriserte og utstyrte søster-modellene, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge.

Samme look-lavere pris

Da kan kanskje en GT-Line bil være et bedre alternativ for lommeboken. Her får du mye av det samme utstyret og eksteriørdetaljene i en mindre sportslige variant av 308. Denne starter på 287.000 kroner for en 1,2 liters bensinkombi med 110 hk

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder