BAKSMELL: Flere biler fra Volkswagen har fått problemer med rensesystemet etter diesel-utbedringen, ifølge NAF. – Disse reparasjonen kan være kostbare, og er ikke noe bileierne skal stå for, mener NAF. Bildet viser avgasstesting av en toliters VW Golf hos et teknisk senter i Ludwigsburg i Tyskland.
BAKSMELL: Flere biler fra Volkswagen har fått problemer med rensesystemet etter diesel-utbedringen, ifølge NAF. – Disse reparasjonen kan være kostbare, og er ikke noe bileierne skal stå for, mener NAF. Bildet viser avgasstesting av en toliters VW Golf hos et teknisk senter i Ludwigsburg i Tyskland. Foto: AFP/THOMAS KIENZLE AFP

Rådyre følgefeil etter diesel-oppgradering

BIL, BÅT OG MOTOR

Flere bileiere har måttet betale for dyre reparasjoner etter oppgraderingen. NAF anser disse som følgeskader etter diesel-utbedringen – og dermed skal ikke bileieren betale for reparasjonen.

Publisert:

– Hvis du leverer inn en velfungerende bil til oppgradering, skal du få igjen en bil som er like velfungerende, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Det er det avanserte eksos-rensesystemet EGR som ofte er årsaken til å bilene fra Volkswagen Group må repareres i etterkant av oppgraderingen der jukseprogramvaren fjernes og erstattes med en ny, ifølge NAF.

EGR-systemet (Exhaust Gas Resirculation) benyttes på dieselbiler for å redusere utslipp av nitrøse gasser. Kort fortalt blandes eksosen med luft, som suges inn til forbrenningen, for å redusere utslippene av NOx.

– Dette er reparasjoner som kan koste 15-20.000 kroner, sier Bergerud.

Det var bilbransjeavisen Motorbransjen som først omtalte saken.

Henvendelsene NAF har mottatt dreier seg også om andre typer feil i dieselsystemet, på for eksempel innsprøytningsdyser.

NAF mener det er bilprodusenten som har bevisbyrden for følgereparasjoner av dieselutbedringen.

– Hvis bilprodusenten mener bileieren selv skal betale for reparasjonen, må produsenten bevise eller sannsynliggjøre at det ikke er en sammenheng mellom oppgraderingen og feilen, sier Bergerud.

Norges Automobil-Forbund har mottatt over 700 henvendelser fra medlemmer i forbindelse med dieselskandalen. I forrige uke sendte NAF et brev til sine medlemmer om saken.

– Titalls klager

Kommunikasjonssjef for Volkswagen hos importøren Harald A. Møller, Anita Svanes, opplyser til VG at de har svært gode goodwillordninger dersom feil skulle oppstå i etterkant av oppgraderingen.

Disse ordningene er helt uavhengig av garantiperioden, understreker hun.

– Kundene kan være helt trygge på at det er sikkert å ta oppgraderingen.

Hun sier de har registrert et titalls klager knyttet til oppgraderingen, og at de har forsøkt å løse disse best mulig.

– Vi kjenner oss ikke igjen i antall henvendelser som nevnes av NAF, og vi har hatt dialog med NAF om det. Også fra Forbrukerrådet hører vi at antall henvendelser om saken er lavt. Vi har vært opptatt av åpenhet og transparens fra første dag i saken, sier Svanes.

Også i Sverige har eiere av biler fra Volkswagen opplevd at EGR-ventiler har måttet byttes etter oppgraderingen, ifølge Vi Bilägare. Ifølge NAF er situasjonen den samme også i Danmark.

NAF: Importøren har bevisbyrden

NAF- medlemmer har også meldt om at de er blitt bedt om å bytte EGR-ventilen for egen regning før oppgraderingen.

– Da må verkstedet bevise at det er noe galt med den. Så lenge eieren ikke har merket noe eller fått varsel, anser vi EGR-systemet for å være feilfritt.

Anita Svanes i Volkswagen opplyser at det er noen få tilfeller hvor det er registrert feil på motoren før oppgraderingen.

– Da bør feilen utbedres før oppgraderingen, og spesielt ved feil på en viktig avgassrelatert komponent som EGR-ventil. Dette gjelder for alle motorstyringsoppgraderinger, ikke bare EA189, understreker hun.

NAF opplyser at alderen og tilstanden på de bilene de har fått henvendelser om, varierer.

Enkelte er relativt nye, med kjørelengde mellom 50.000 og 100.000 kilometer, andre har gått over 100.000.

– I hvor lang tid etter oppgraderingen kan en ødelagt EGR-ventil knyttes til utbedringen av softwaren?

– Feil som oppdages i relativt kort periode etter oppgraderingen, i noen uker eller måneder etter, må i utgangspunktet ses i sammenheng med denne, sier Bergerud.

Avslørt i 2015

Utgangspunktet er den såkalte «Dieselskandalen», der Volkswagen i september 2015 ble avslørt for å ha utstyrt biler med en programvare som merket når den ble avgasstestet av myndigheter, og så reduserte de skadelige utslippene i eksosen.

Bytte av software for motorstyring startet i Norge i februar 2016, og pågår fortsatt. Rundt 150.000 biler er omfattet. Tyske trafikkmyndigheter har testet og godkjent programvaren som fortløpende installeres i bilene, slik at alle biler som er utbedret er typegodkjent i EU.

Europeiske bilorganisasjoner har testet utslipp og ytelser på flere biler etter oppgraderingen. Testene har vist at effekt, forbruk og utslipp er upåvirket.

Her kan du lese mer om