BÅTFRAKT: Hjullasteren er fraktet i deler med båt fra fabrikken til Norge, der de er brakt videre med bil fra Egersund. Foto: Kurt Mydland

Verdens største hjullaster

Gigantmaskinen veier 220 tonn

(VG Nett) Den enorme hjullasteren som er på plass i Hauge i Dalane tar 45 tonn i et jafs.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Monsterlasteren fra den japanske produsenten Komatsu har modellnummer WA 1200.

Det skriver lokalavisen Dalane Tidende.

Dette er verdens største, ifølge vedlikeholdsansvarlig ved gruven i bergverksbedriften Titania A/S, Kurt Mydland.

- Jeg må understreke at det er verdens største mekaniske hjullaster, som har vanlig drivlinje og kraftoverføring med motor og gir, sier Kurt Mydland.

Det finnes nemlig enda større saker enn dette monsteret. En hybridversjon med en dieselmotor som driver en generator som igjen lager strøm til fire elmotorer i hvert av de elektrisk drevne hjulene.

Les også:Her ruller verdens sterkeste lastebil.

5.100 liter på tanken

I tre uker har montører fra den japanske produsenten jobbet med å sette sammen hjullasteren, som foreløpig mangler den enorme skuffen, som kan laste opp omtrent 45 tonn i et lass. Det er omtrent to lastebillass - i en vending!

- Skuffen er forsinket fra produsenten i Italia, men den er ganske enorm,, sier Kurt Mydland.

Dieselmotoren har et sylindervolum på 60 liter, og yter 1560 hestekrefter ved 1900 omdreininger. Har du kjørt tanken tom, kan det ta tid og ikke minst penger å fylle full tank -dieseltanken rommer 5.100 liter.

Les også:Store planer for elektrisk «flybil».

Hver kjetting fem tonn

Den 18,2 meter lange hjullasteren skal være i drift i nær 100 timer og uka, har kjettinger på alle fire hjul. Det er ikke for å bedre grepet, men for å spare dekkene. Ett dekk koster nemlig 340.000 kroner.

Kjettingene øker vekten med 20 tonn. Hjullasteren veier 205 tonn inkludert fører på 80 kilo (!), og hver av kjettingene veier 5 tonn.

Dekkene er for øvrig 3,7 meter i diameter og 1,45 meter brede.

Prisen er 25 millioner kroner.

Titania A/S har for øvrig ikke bare Norges og verdens største mekaniske hjullaster i sin stall.

- Vi har også den andre og tredje største hjullasteren i Norge, sier Kurt Mydland.

MED SKUFFEN: Slik vi den norske hjulllasteren se ut når den får påmontert skuffen. Her er tilsvarende modell i Australia. Foto: Kurt Mydland

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder