BUDSJETTVINNER: Avgiftene på XC90 T8 plug-in hybrid går kraftig ned. Her fra North American International Auto Show i Detroit, Michigan, tidligere i år. Foto: Geoff Robins , Afp

Ladbar luksus og rådyre biler får avgiftsras

Se hele listen over vinnere og tapere

Bellona-Hauge raser: Flaut!

De store, ladbare SUV-ene er blant vinnerne etter at samarbeidspartiene på Stortinget er blitt enige om neste års statsbudsjett. Volvos XC90 får en avgiftsreduksjon på rett over 100.000 kroner.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Men også mer moderate, ladbare hybridbiler vil gå ned i avgift, som for eksempel Mercedes’ C-klasse C350Te. Den går ned med nesten 30.000 i avgift, sier Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget.

Forlaget har i dag lansert en kalkulator der du kan se endringene i engangsavgiften på rundt 3500 nye personbilmodeller – basert på mandagens budsjettenighet mellom regjeringspartiene Høyre og Frp på den ene siden, og KrF og Venstre på den andre.

Her er kalkulatoren!

Lest test av Mercedes C-klasse ladehybrid: «Kort elektrisk rekkevidde, men på grensen til utsøkte kjøreegenskaper».

Etterspurt Volvo ned med rundt 100.000

Volvo XC90s T8-modeller, som er ladbare bensinhybrider vil få en redusert avgift 100.390-101.246 kroner med det nye forslaget.

– Dette er en av de mest etterspurte bilene for øyeblikket, en bil som folk setter seg på venteliste i et for å sikre seg. Avgiften på en slik vil gå ned fra 280.000 til 180.000 kroner, sier Merg.

* Porsche Cayenne S-E-Hybrid, en ladbar hybrid til 1.130.000 millioner vil få en avgiftsreduksjon på 107.625 kroner. Men Cayenner med konvensjonelle motorene går likevel mer ned: Turbo S (pris 2,6 millioner), vil få en avgiftsreduksjon på 172.000 kroner.

* Også landets fjerde mest solgte ladehybrid i øyeblikket, BMW X5, vil få en saftig avgiftsreduksjon. Bilen som koster fra cirka 760.000 kroner, vil gå ned med mellom 30 og 51.000 kroner.

Test av nyeste Porsche 911: En ny kjøremaskin er født.

Luksus-dumping

På topp 100-listen med størst avgiftsreduksjon er det nesten bare biler som koster fra langt over en million og opp til over åtte millioner!

Porsche 918 Spyder, et ladbart hybrid-fyrverkeri til 7.856.000 kroner, får en reduksjon i avgiftene med 278.676 kroner.

* De 98 andre bilene på topp-100-listen er rene bensinbiler fra godt over en million og oppover. De får reduksjoner fra 121.000 til 206.000 kroner.

Bellona: Flaut

HVA? Bellona-leder Frederic Hauge sier det er en rekke andre konsekvenser av budsjettforliket som også går i feil klimaretning, men at det først må se på detaljene før de konkluderer. Foto: Trond Solberg , VG

Bellona-leder Frederic Hauge reagerer kraftig på at de flotteste og dyreste Porschene, BMW-ene og Mercedesene som får de største lettelsene, opp mot 300 000 kroner, etter kompromisset mellom regjeringen og KrF/Venstre.

– Dette er flaut å se; i beste fall vet de ikke hva de holder på med. Venstre kan ikke ta ordet klima i sin munn etter dette. Det er ganske utrolig at en regjering sender en slik melding til klimamøtet i Paris: Norge prioriterer å gi lettelser til det feteste petro-alkoholikerne som, liker å kjøre rundt i store og forurensende biler, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

– Med denne politikken er det ikke mulig å nå klimaforliket innenfor transportsektoren. For å få til det må avgiftene på CO₂ og NOx økes flere ganger, sier Bellona-lederen.

Fikk du med deg denne? Volvo lager system for å unngå kengu-påkjørsler.

Naturlige utslag

– Det er et naturlig utslag i og med at regjeringen nå har funnet at effekt ikke forurenser, om jeg skal si det slik. Biler med masse hestekrefter, som jo mange av de store luksusbilene har, vil få mer i avgiftsreduksjon som følge av at effektavgiften går ned, enn det økningen i CO₂-avgiften er. Dette forslaget er på mange måter storbilenes seier, selv om det også klart premierer lavutslippsbiler, sier Merg.

Han sier at vi ikke må glemme at de store og sterke bilene fortsatt er kraftig avgiftsbelagt.

– Vi må ikke glemme at disse bilene fortsatt betaler langt mer i avgifter enn de moderate bilene, sier Merg.

Kan du bruke den nye billige og fornybare dieselen? Sjekk vår oversikt her.

NAF: – Riktig retning

Informasjonssjef i NAF, Inger Elisabet Sagedal, er fornøyd med at regjeringen og partnerne endelig har satt seg i gir.

– Vi ble skuffet og forundret da det ikke ble lagt frem noe i høstens statsbudsjett. Det vi nå ser er en langsiktig dreining av bilparken over til en mer miljøvennlig sammensetning, ved at bilavgiftene flyttes fra det som er i motorrommet til det som kommer ut av eksosrøret.

Andelen elektriske biler må opp for å nå 85-gramsmålet, mener hun.

– Det er bra det er store utslag for mange av de ladbare hybridene, selv om kanskje ikke alle bilene for folk flest får store reduksjoner. Det vi kjøper neste år skal rulle på veien i mange år.

* Pickuper og kassebiler er i flertall på den motsatte listen. Bilene på topp 100 for størst økning får fra 29.000 til 63.000 kroner i avgiftspåslag.

– Det er et naturlig utslag i og med at regjeringen har bestemt at effekt ikke forurenser, om jeg skal si det slik. Biler med masse effekt, som jo mange av de store luksusbilene har, vil få mer i avgiftsreduksjon som følge av at effektavgiften går ned, enn det økningen i CO₂-avgiften er. Dette forslaget er på mange måter storbilenes seier, selv om det også klart premierer lavutslippsbiler, sier Merg.

Små endringer på folkebilene

Også det som trolig blir Norges mest solgte ladbare hybrid neste år, VW Passat GTE, får en reduksjon i avgiften, på 6400 kroner, påpeker Merg.

Kalkulatoren viser naturlig nok, at de mindre, ladbare hybridene, som Golf GTE og Audi A3 e-tron, som allerede har 0 kroner i avgift, blir stående uendret.

Etter det VG kan se, blir utslagene for vanlige biler ikke spesielt store eller gunstige. VW Golf med motorene med minst effekt går opp med mellom 1000 og 2000 kroner, mens de med 150 hk vil få en reduksjon på 3–5000 kroner. Verstingene i denne porteføljen, Golf GTI og R-variantene, får en reduksjon på 27-56.000 kroner.

For Norges femte mest solgte bil, Toyota RAV4, blir konsekvensene merkbare. De fleste av disse får et avgiftshopp fra 19-25.000 kroner.

Informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen, mener forslaget først og fremst er gunstig for kjøpere av store og tunge biler med høy motoreffekt, fordi effektkomponenten fases ut så raskt og vektavgiften senkes.

– Miljøeffekten av vedtaket er etter vår mening heller tvilsom, fordi avgiftsøkningene for CO2- og NOx-utslipp er minimale. For Toyotas biler, og andre biler for folk flest, er endringene relativt små og vil ikke påvirke salget vesentlig.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder