I MINSTE LAGET: Tesla-eiere i USA klager på at Model S P85D (med firehjulsdrift) ikke leverer 700 hk og oppgitt aks. De viser til målinger. Tesla avviser påstandene. Foto: Jan Petter Lynau , VG

Tesla-eiere klager på for lite fart

Den er «bolet» med 700 hk og oppgitt med en hinsides
akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder. På papiret. Nå klager eiere av nye Model S med firehjulsdrift på at bilen underleverer.

Artikkelen er over fire år gammel

Det er LearnBonds, et Las Vegas-basert nettsted for finansnyheter, som skriver om brevet som sirkulerer på Tesla-eiernes forumer.

I brevet uttrykkes det bekymring fra eiere, investorer og supportere:

P85D er markedsført med å yte 691 hk (i USA, i Norge markedsføres den med 700 hk, red.anm.). Gjennom flere ulike testmetoder, inkludert dynamometer og profesjonelle dataloggere, viser det seg at bilen maks yter 415 kilowatt, noe som tilsvarer 557 hk, og det med fullt batteri. Det er et effekttap på 20 prosent under det annonserte, påpeker Tesla-eierne.

Avsinding akselerasjon! Det var dommen da VG testet bilen – under normale omstendigheter – tidligere i år.

«Forbikjørt»

Ifølge brevet, hvis ordlyd er et ekstrakt av intens debattering på de ulike Tesla-eier-forumene, er de manglende hestekreftene godt merkbare under forbikjøringer i motorvei-hastigheter. Resultatet er at man blir forbigått av en «skarve» Audi RS7 når det gjelder forholdet mellom vekt og effekt, altså antall kilo per hk

i 691-effekten har stått på Teslas hjemmeside fra 9. oktober til mai i 2015, ifølge brevet. Tallet er sitert i en rekke artikler i media. Opplysningene i artiklene er ikke korrigert av Tesla, heter det. Ifølge brevet la Tesla desember 2014 til ny formasjon på sin nettsider, der de fortalte at de ville oppgradere toppfarten på bilen, gratis for kundene. Ifølge brevet fra eierne ble topphastigheten justert elektronisk over nettet, men det ble aldri gjort noe for å bringe ytelsene opp til de lovede 691 hk, ifølge brevet.

Ingen tror Tesla bevisst har forsøkt å lure kjøperne, men de over snittet bil-kunnskapsrike Tesla-eierne ber om en redelig forklaring på den manglende ytelsen – og en gratis fiks: Kjøperne har ikke fått den varen de har betalt for, selv om det er mange Model S P85D-eiere som er ekstremt happy med bilen sin, ifølge brevet.

Brevet, som Tesla-eierne som ønsker det, kan sende til Tesla-sjef Elon Musk, er undertegnet Tesla P85D-eier Andrew Wallenstien.

Fikk du med den denne? I en lærebok til førerkortet står det at mange ulykker skjer i perioden før kvinner får mensen.

(Artikkelen forsetter under bildet)

STRIDENS KJERNE: Tesla Model S P85D (med firehjulsdrift) har fått en motor også i fronten. Også norske eiere etterspør korrekte data for effekten, opplyser Tesla Owners Club Norway. Den norske Tesla-klubben kjenner ikke til at norske eiere har signert klagebrevet. Foto: Hanne Hattrem , VG

Støttes av norsk Tesla-klubb

Styreformann Satheesh Varadharajan i Tesla Owners Club Norway opplyser til VG at ham bekjent, er det ingen norske Tesla-eiere som har vært med i kampanjen. Men de fleste støtter seg til innholdet og venter spent på et svar, skriver han til VG.

Satheesh Varadharajan legger til at styret i den norske Tesla-klubben per i dag ikke har mottatt noen formell henvendelse fra Tesla-eiere om å ta tak i problemstillingen.

– Men vi har offisielt gått ut og sagt at vi støtter de andre i å få et svar fra Tesla. Så da gjenstår det å se hva utfallet blir. Det er noen som reagerer på at 0–100 km/t ikke gjøres på 3,3 sek, men 3,8 sekunder. Altså; hvor ble det av de ekstra millisekundene og hk?

Til kvinner som kjører: Hils, for pokker!

Tesla: – Elbiler er annerledes

Kommunikasjonssjef for Tesla i Skandinavia, Esben Pedersen, understreker at Tesla er den høyest rangerte testet av Consumer Magazine (i USA), noensinne. Magasinet testet også akselerasjonen, og konkluderte med at selv om de ikke nådde det eksakte tallet fra spesifikasjonen, skyldtes dette deres testmetode, ifølge ham.

Pedersen formidler til VG at elbiler skiller seg fundamentalt fra biler med forbrenningsmotor og at en rekke eksterne og interne kilder i en elbil kan føre til at ytelsene varierer. De ulike lands regler gjør også at bilprodusentene annonsere med effekt oppgitt i lab og ikke i en bil på veien. I bilen må motorene dele på kraften fra batteriet.

Det er først og fremst dreiemomentet (motorens skyvekraft) som limer folk i en Tesla S mot seteryggene, ifølge Pedersen. Elmotorer yter maks dreiemoment fra første millisekund, og trenger ikke dra seg opp i turtall for maksytelsen nås. Motorene kan gå opptil to ganger raskere enn de fleste forbrenningsmotorer.

Og – garantien vil dekke eventuelle feil på bilen, understreker Tesla.

Ingen klager til NAF

NAF har ikke mottatt noen klager på Teslas ytelser, opplyser teknisk konsulent Audun Bergerud.

– Det jeg generelt kan si, er at om dette skulle vise seg å holde stikk, at bilen yter vesentlig mindre enn oppgitt, er det feil i forhold til markedsføringen. Da har ikke kunden fått den varen vedkommende har betalt for, sier Bergerud.

Generelt er det også vanlig med et lite avvik mellom den oppgitte og den reelle effekten, men så mye som 20 prosent er høyst uvanlig, legger han til.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder