TAR MED: Stadig flere velger å stole på elbilen sin, også når de har ferie. Her en elbil på en kommunal ladestasjon i Oslo. Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Stadig flere velger elektrisk på ferie

Stadig flere elbileiere tar med doningen på ferie. Nå er det ikke bare jobb- og byturer som gjelder.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det viser spørreundersøkelsen Elbilisten. Her svarer nemlig 31 prosent at de har brukt elbilen på ferietur med minst en overnatting. Det er opp fra 26 prosent i fjor eller sagt på en annen måte - en økning på kraftige 19 prosent.

Tesla på tur

– De som hatt elbil en stund er mer trygge på hvor langt bilen rekker. De kjenner bilen bedre og tør å dra på langtur. Dessuten har de nye bilmodellene større batterikapasitet og ladenettverket er bedre utbygget, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening som står bak den årlige spørreundersøkelsen Elbilisten.

– Og så er de så glad i elbilen sin at de gjerne vil bruke den mest mulig. Det blir en nedtur for mange å kjøre dieselbil siden elbil gir en bedre kjøreopplevelse og er billigere i drift, legger han til.

Lading av elbil kan være farlig: Ikke bruk vanlig stikkontakt- slik lader du trygt

Desto større bil, desto oftere blir den brukt på ferie. Blant Tesla-eierne svarer nemlig hele 87 prosent at de har tatt med bilen på ferie. Så har da også Tesla sitt eget hurtigladenettverk som dekker hele Europa samt større batterikapasitet.

Husker du? Elbiler får ikke kjøre i kollektivfelt flere steder i Oslo

Flere ladestasjoner bygges

Undersøkelsen, som ble gjennomført i april/mai, ble sendt ut over 17.000 elbileiere. Nesten 3500, eller 21 prosent, svarte.

– Nå er det over 350 hurtigladestasjoner og i overkant av 7000 ladepunkter totalt i Norge. Ved hurtigladestasjonene kan man fylle 80 prosent av batteriet på 20 minutter, forteller Haugneland.

Og flere ladestasjoner skal det bli.

– 150 nye nye hurtigadestasjoner skal stå ferdige i løpet av neste år. Hurtigladning koster 2,50 per minutt og da er det snakk om en femtilapp for å fylle batteriet på en typisk elbil, sier Haugneland.

Les også: Vil ha nye «brannregler» for elbil i parkeringskjellere

Han forteller at Enova støtter deler av utbyggingen, som skal sørge for at man kan fylle på batteriet hver femte mil på hovedveinettet, samt private hurtigladeoperatører som står for utbygging og drift.

85.000 elbiler

Haugneland opplyser at eierne av 35.000 av Norges totalt 85.000 elbiler er medlemmer i foreningen. Rundt 70 prosent av medlemmene har en annen bil i husholdningen i tillegg til elbilen mens resten kun har en eller flere ebiler.

Masse gode tips: Slik kjører du lengst mulig i vinterkulden med elbil og ladbar hybrid

Hittil i år er det solgt 10.672 rene elbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder