SHIT HAPPENS: Men ikke så mye i Norge som i andre land i Europa. Bildet viser for øvrig eksosrøret til BMW X5 40e, som er en ladbar hybrid. Foto: Jan Petter Lynau , VG

Norge best i Europa på CO2 fra bil – knuser svenskene

Norge har det laveste CO₂-utslippet fra nye biler i Europa, og ingen land har kuttet mer.

  • Per Morten Merg (Bladet Bil/BilNorge.no)

Artikkelen er over fire år gammel

Det viser utviklingen over de to siste årene, og en merkestatus for det norske markedet hittil i år, basert på tall fra Jato Dynamics og Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Gjennomsnittlig CO₂-utslipp fra nye personbiler i Norge var 100 g/km i 2015. Det er 23 gram lavere enn for to år siden.

For de europeiske landene samlet, var utslippet i fjor 119 g/km, en nedgang på 8 gram fra 2013.

Det kraftige kuttet i Norge handler i hovedsak om elbiler, og etter hvert ladbare hybrider. Det siste er også grunnen til Nederlands plassering på listen under. Deretter følger Hellas, Portugal og Danmark.

Det aller siste landet på listen vil kanskje overraske – se hele listen her.

Les: McLaren viser muskler.

Sverige langt bak

Sverige er med 126 g/km blant landene med høyere utslipp enn gjennomsnittet for Europa.

Det samme gjelder Tyskland (127 g/km), og kan forklare hvorfor tyske bilprodusenter ikke er blant dem som heier mest på EUs utslippsmål på 95 g/km i 2020.

Les også: Maybach for de paranoide.

Franske bilmerker i tet

Med 104 g/km er det Peugeot som hadde det laveste gjennomsnittlige CO₂-utslippet av de 20 største merkene på det europeiske markedet. Citroën og Renault er nummer to med 106 g/km (avrundet), foran Toyota med 108 g/km. Først på 10. plass finner vi Volkswagen med 118 g/km og sist blant de 20 største merkene er Mercedes-Benz med 128 g/km.

Av bilene solgt i det norske markedet, er det Renault som topper med hensyn til gjennomsnittlig CO₂-utslipp. Deretter følger Nissan og Mitsubishi. Tesla er inkludert ved beregning av gjennomsnittlig utslipp, men ikke tatt med i merketabellen.

Sjekk hvilke bilmerker som er slipper ut mest CO₂ i Norge – her finner du hele oversikten.

NB! Tallene i disse sammenstillingene baserer seg på fabrikkoppgitte utslippstall, målt etter EU-normen. Utslipp i virkelig trafikk ligger ofte langt over lab-testene. Slik trikser bilprodusentene seg til lavere forbruk i labben.

Også når bilen er kald, slipper den ut mye mer NOx enn den er oppgitt til.

Fikk du med deg denne teknologibomben? BMWs kobberfargede konseptbil – som skal beskrive det neste 100-året.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Les også

  1. Fortsatt mye hemmelig rundt Tesla Model X

    GENÈVE (VG) Antall hestekrefter? Priser…
  2. Første test av VW-fiksen: Noe høyere forbruk

    Effekten og kjøreegenskapene var upåvirket, men forbruket økte og det ble ingen forbedring av NOx-utslippet.
  3. Politiet: Nesten umulig å håndtere dieselbilforbud

    Hvis du blir stoppet mens du ratter en dieselbil på en forbudsdag, og sier «det visste jeg ikke», kan du neppe ilegges…
  4. Fem spørsmål og svar om de utskjelte dieselbilene

    Hvorfor er egentlig dieselbiler helsefarlige? Vil de falle i verdi? Blir det dyrere å fylle dieseltanken?
  5. Kjøpe bil? Dette bør du velge nå

    Folk må begynne å velge bil på en helt ny måte, mener eksperter.

Mer om

  1. Miljø
  2. Elbil
  3. Bil

Flere artikler

  1. Ny runde med utslipps-avsløringer: Norske biler tilbys oppdatering – skal gi markant lavere utslipp

  2. Pluss content

    Stor undersøkelse: Her er bilene vi er mest og minst fornøyde med

  3. Pluss content

    Nordmenn avslører: Dette er våre favorittbiler

  4. Bilgiganter avviser juksepåstander: Opel og Renault trekkes inn i dieselskandalen

  5. Der Spiegel: Dieselrenser skrur seg av ved 17 grader

Fra andre aviser

  1. På dette feltet er vi best i Europa

    Bergens Tidende
  2. Lovendring om klimamål kan sikre flere elbiler til Norge

    Aftenposten
  3. Lovendring om klimamål kan sikre flere elbiler til Norge

    Fædrelandsvennen
  4. Utslippskrav kan gi gigantbøter til bilprodusentene

    Aftenposten
  5. Utslippskrav kan gi gigantbøter til bilprodusentene

    Bergens Tidende
  6. Utslippskrav kan gi gigantbøter til bilprodusentene

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no