BÅDE OG: BMW i3 Range Extender kjører alltid elektrisk, når batteriet er tomt starter en bitteliten motor som lager strøm.

BÅDE OG: BMW i3 Range Extender kjører alltid elektrisk, når batteriet er tomt starter en bitteliten motor som lager strøm. Foto: Jan Petter Lynau ,

Test av BMW i3 Range Extender:
Hybrid med nødaggregat

Her er elbilen du kan kjøre uten rekkeviddeangst. På bakakselen sitter det nemlig et tosylindret nødaggregat.

  • Hanne Hattrem
  • Audun Bergerud/Teknisk konsulent i NAF
  • Jan Petter Lynau (foto)
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL
VG:s terninger viser 4 prikker

BMW i3 Plug-in hybrid er forskjellig fra alle andre ladbare hybrider i dagens marked.

Den er imidlertid akkurat lik den to år gamle rene elbilen i3, bare at den har fått en tosylindret motor på 0,65 liter/38 hk i tillegg. Fra sin posisjon på høyre side av bakakselen ved siden av elmotoren leverer den strøm til batteriet, uten å være spesielt hørbar.

Motoren er ikke koblet til drivhjulene. Den kan heller ikke lade batteriene i særlig grad. Den kan ikke lade batteripakken full, det må du gjøre fra strømnettet eller i en hurtiglader.

Se om fattende bildespesial fra testen litt lengre ned i artikkelen, eller klikk her!

Høyteknologisk

– Det er en spesiell materialbruk, ja hele bilen er særegen, påpeker VGs bilekspert Dag Edvardsen idet vi setter oss inn. Rammen er i karbon, og det er mye bruk av aluminium i chassiset, som skal lette vekten. Interiørpanelene ser ut som nålefilt, setetrekkene er i ull og skinnet er farget, og ifølge BMW behandlet med tannin fra olivenblader. Treet i interiøret er fra eukalyptus. I3-modellene skiller seg definitivt fra sine sportslige og luksuriøse familiemedlemmer.

Det er rett og slett en «økologisk» BMW, med et mikroskopisk bensinforbruk.

Les: Her er bilforhandlerne kundene er minst og mest fornøyd med.

Ni liter bensin på tanken

Vi har fylt den ni liter store bensintanken full.

Bilen starter uansett i elektrisk modus og kjører til det er tomt batteri. Skal du tilbakelegge stigninger mot slutten av etappen, kan du låse batteriet når det er 75 prosent igjen og fyre bensinaggregatet.

Vi kjører rolig ut av Oslo sentrum, rolig ut på motorveien. Etter 88 kilometer er det slutt på strømmen. Det er bra, men det er likevel ikke mer enn rett over halvparten av den lovede elektriske rekkevidden. Og det er fire plussgrader ute.

Vi hadde riktignok stått rolig i cirka 15 minutter med varmeapparatet på, det stjeler kilometer.

Vær obs: Disse ladehybridene bruker mye drivstoff når det er kaldere enn minus 10 grader.

Artikkelen fortsetter under bildespesialen.

Gjennomtenkt

– Det er alltid mulig å kjøre enda mer økonomisk, men BMW har i hvert fall gjort et svært gjennomtenkt grep som sikrer økonomisk kjøring bedre enn de fleste andre ladbare hybrider vi har kjørt, sier Dag Edvardsen.

BMW-en har nemlig innebygget kraftig regenerering, det vil si at så fort du slipper gassen, bremser bilen voldsomt. Det tar litt tid til å venne seg til, men erfaringen er at mange ikke bruker regenerering (som omgjør bremseenergien til strøm), når dette må gjøres manuelt.

Etter 126 kilometer fyller vi igjen tanken full. Det går på 2,79 liter bensin. Vi har dermed kjørt på 0,22 liter per mil. Rekkevidden for strøm og tank er 30 mil.


– Bilmessig står denne til sekser på terningen, men høy pris og trekk i kollisjonstesten drar ned, sier Edvardsen.

Den koster eksempelvis nesten like mye som Audis ladbare og betydelig større hybrid A3, e-tron. Se tabell nederst i artikkelen.

For best verdi i bruktmarkedet anbefaler biladministrasjonsselskapet Autolease: Comfort Package Advance som et minimum på i3 for å få best restverdi. Velg metallic lakk. Fordi BMW i3 ikke er en fullverdig ladbar hybrid, scorer den derfor ikke like godt som konkurrentene på verdien i bruktmarkedet, ifølge Autolease.

Er du interessert i tester av ladbare hybrider? Her kan du lese våre vurderinger av:

Audio A3 e-tron.

Mercedes C350 Te.

Mitsubishi Outlander PHEV.

VW Golf GTE.

VW Passat GTE.

Testarkiv for alle biltester.

DETTE ER VÅRE VURDERINGER:

VG:s terninger viser 5 prikker

Førermiljø:

Start- stoppknapp og styring av automatgir i en bryterklump på rattet. Ikke elegant, men helt ok ved tilvenning. Skjermen er sylskarp og lesbar, med enkelt styring gjennom hjul og knapper i BMS vanlige system. God sikt, harde seter.

VG:s terninger viser 4 prikker

Kjøreegenskaper:

Litt kantete i bevegelsene, styring og avfjæring, samt inngripen til antiskrens. Super bybil, god svingradius. Stabil, og sprek med fullt batteri. Med tomme batterier kan den slite i lange stigninger.

VG:s terninger viser 4 prikker

Plass:

Romslig kupe. Ikke så stor bagasjeplass. For å komme inn i baksetet må fordøren åpnes før bakdøren. Skal du greie utstigning fra baksetet selv, må du dytte opp fordøren, fort gjort å slå den inn i bilen ved siden av.

VG:s terninger viser 5 prikker

Miljø:

Oppgitt forbruk etter EU-normen er 0,06 l/mil, CO2-utslippet er 13 gram. Elektrisk rekkevidde e/EU-norm 17 mil. BMW Norge sier 15 mil. Vi klarte nesten 9 mil. Testrute på 12,6 mil ga 0,22 l/mil i forbruk.

VG:s terninger viser 4 prikker

Sikkerhet:

4 av 5 mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Høy score på kollisjonsbeskyttelse, dårlig på fotgjengerbeskyttelse og sikkerhetssystemer (kan fås med kollisjons/forgjengervarsling, 600 kr).

VG:s terninger viser 4 prikker

Å eie:

Bruktverdi: Etter 4 år/60.000 km: Scorer en treer i forhold til markedet generelt, og tre av seks i klassen. Driftskostnad beregnet til cirka 3500 kroner per år, under snittet. Nr 2 av 23 i eierundersøkelsen AutoIndex.

VG:s terninger viser 3 prikker

Pris:

Elbiler og større ladehybrider er alternativer. BMW-en er mindre, men dyrere enn Audi A3 e-tron/Golf GTE, hvis man legger inn noe påkrevd utstyr. 340.000 kroner er dyrt. Ingen avgifter, men du betaler moms.

VG:s terninger viser 4 prikker

Design:

Å like eller ikke like. Særegen med sine vinduslinjer og utseende bakfra som kan minne om Darth Vader fra Star Wars.

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder