STRIDENS KJERNE: Ingen skilter uten EU-godkjenning - og ingen godkjenning uten skilter... Hvordan løser man en sånn knute? Foto:Privat,

Har vært fanget i byråkratifelle i et halvt år: Sjekk denne bilens elleville historie

NAF: Så utrolig at man nesten ikke tror det er sant!

Her er historien om en Mini, der maksimalt med rot har ført til at den har stått i over fem måneder på verksted, ferdig reparert, men uten skilter.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

- Jeg holder nesten på å gi opp, sier bileier Rolf Johannessen fra Skien til VG.

Hold deg fast, og gjør klar for en både humpete og ellevill «kjøretur»:

Skulle selges

Den fem år gamle Mini-en har vært brukt av Rolf Johannessens datter, og tidlig i sommer hentet han bilen i Oslo fordi den skulle selges. Johannessen oppdaget da at bilen manglet skilt foran og meldte dette til politiet i Skien.

Men da han skulle hente nytt skilt på trafikkstasjonen, fikk han beskjed om at bilen manglet EU-kontroll - og uten EU-kontroll, ingen nye skilt.

Han ba bilverkstedet som skulle utbedre noen andre ting på bilen om å ordne med EU-kontrollen. Det skulle de fikse.

En skikkelig floke

Men den forholdsvis nye bilen skled ikke gjennom EU-kontrollen. Den hadde nemlig en feil. Den manglet skilt. Dette er en feil som krever utbedring og rapportering til trafikkmyndighetene, før bilen får den endelige EU-godkjenningen.

Ingen skilt, ingen EU-godkjenning, altså.

Hm. Hvordan kan denne floken løses? VG ringer bilverkstedet.

- Vi har gjennomført EU-kontroll av bilen, og fordi den manglet skilt foran, har vi rapportert dette som en såkalt toerfeil. Hadde dette dreid seg om for eksempel et defekt lys, kunne vi reparert det, og meldt fra at det var utbedret. Men når feilen er at bilen mangler skilt, må vi ha skiltet før vi kan bekrefte bilen godkjent i EU-kontrollen, sier Steinar Gundersen hos Star Bil.

Byråkrati

MINIMALT MED FEIL: Kontrollseddelen fra EU-kontrollen 1. august kunne vært lystelig lesing for bileieren. Foto:Privat,

Ok, så da er det systemet som tar feil da: Vi ringer Statens vegvesen. Vi får beskjed om at dette ikke er en sak for Trafikkstasjonen i Skien, men for avdelingen som driver tilsyn med de som driver EU-kontroller.

Der jobber blant andre overingeniør Rolf Johansen. Han mener å vite hva som er årsaken til Mini-ens fastlåste situasjon:

- Jeg kjenner ikke denne saken konkret, men dette har jeg vært borti før! sier han til VG.

- Det høres ut som verkstedet har gjort en feil i å avmerke for en såkalt toerfeil i EU-kontrollen. Da vil de aldri kunne få skilt på bilen. Derfor har vi sagt at manglende skilt må avmerkes med enerfeil eller en strek. Dette kan verkstedet løse ved å endre mangelen til en enerfeil, sier Johansen.

Nå virker det som om saken kan være løst! Vi ringer verkstedet for å fortelle hva veivesenet har sagt.

Men…..

Steinar Gundersen mener fortsatt at verkstedet har sitt på det tørre. Han leser opp fra «Forskrift om periodiske kontroll av kjøretøy»:

«Det skal avmerkes som toerfeil dersom kjøretøyet mangler kjennemerke, eller at de er så dårlig festet at det kan falle av».

Vi kontakter Statens vegvesen igjen: - Hvem har rett, verkstedet eller veivesenet?

Jarle Holt i Statens vegvesen Region Sør bekrefter det hans kollega tidligere har sagt.

«Vi har «instruert» kontrollorganene i vår region om at det må/skal settes en strek på dette kontrollpunktet i slike tilfeller», skriver han.

STÅTID: I begynnelsen av november viser det seg at bilen har vært godkjent i EU-kontrollen siden begynnelsen av oktober. Foto:Privat,

Telefonen ringer: Nå er det Steinar Gundersen i Star Bil som ringer oss, med opplysninger som gjør at saken tar en ny vending.

Bilen er godkjent

- Du, jeg har sjekket på nytt mot Statens vegvesens trafikkstasjon i Skien, og med flere andre instanser. Alle bekrefter at manglende skilt på bilen skal avmerkes som en toerfeil. Men i tillegg kan jeg jeg opplyse om at jeg i dag er gjort kjent med at bilen er godkjent i EU-kontroll. Det ble gjort den 8. oktober. Dermed kan kunden hente bilen på verkstedet, og kjøre til trafikkstasjonen for å få nytt skilt til bilen.

- Men hvorfor har ikke kunden fått beskjed om at bilen var EU-godkjent den 8. oktober?

- Vi tok EU-kontrollen, og så var det opp til kunden å følge saken videre, sier han.

Vegvesenet: Vi tok feil

Telefonen ringer igjen: Nå er det sjefen for tilsynsseksjonen i Statens vegvesen, Region Sør som er på tråden.

- Du vi har vært litt raske i vendingen her. Verkstedet har gjort som de skal. Manglende kjennemerke skal bedømmes som en toerfeil. Dette er forholdsvis nytt, og tidligere brukte man å avmerke med strek eller enerfeil tilsvarende tilfeller der bileieren rett etter kontrollen bestille nye kjennemerker, sier Eivind Eskilt.

Dette må skjedd...

Men hvordan kan bilen plutselig ha blitt EU-godkjent? Og hvorfor i all verden har ikke bileieren, som etter eget sigende har oppsøkt både verskted og trafikkstasjon flere ganger, fått beskjed?

Vi får en skriftelig redegjørelse fra Harald Uldahl ved trafikkstasjonen i Skien (noe forkortet her).

«I denne saken hvor kjøretøyet var begjært avregistrert og kontrollorganet hadde anmerket mangel på kjennemerke, en mangel som bare trafikkstasjon kunne rette opp i, måtte vi finne en praktisk løsning for å komme videre slik at kjennemerke kunne utstedes.

For å få rettet opp i forholdet, ble Star Bil bedt om å forelegge kontrollseddelen fra EU-kontrollen for Skien trafikkstasjon. Trafikkstasjon slettet da mangelen som var anmerket på kontrollseddelen, samtidig som vi overtok ansvaret for å følge opp saken. Saken blir da fulgt opp ved at det utstedes en ordinær kontrollseddel på den aktuelle mangelen. Kontrollseddelen blir fulgt opp på vanlig måte.

På det tidspunkt vi godkjenner EU-kontrollen og overfører mangelen til en ordinær kontrollseddel, vil bilen fremstå som EU-godkjent i det sentrale motorvognregisteret (Autosys), altså 8. oktober 2014.»

- Dersom vi har bidratt til at saken har dratt ut i tid og/eller misforståelser, tar vi dette selvfølgelig til etterretning, skriver Harald Uldal.

PS! Til orientering har bileier kunnet hente ut skilter til bilen fra den dato bilen ble registret EU-godkjent. Tapsmelding må være levert, skriver trafikkstasjonens mann.

Ulike versjoner

Men hvorfor har ikke bileieren fått beskjed om dette? Vi ringer bilverkstedet.

- Det var nytt for meg, men kunden har fått beskjed på telefon og da han var innom her om at bilen var EU-godkjent, dagen etter at den var godkjent, opplyser Star Bil.

Fikk han beskjed? Vi ringer bileieren.

- Nei, ikke så tidlig i oktober. Det er for øvrig positivt feil mye av det trafikkstasjonen sier.

- Nå er bilen EU-godkjent, du kan hente skiltene på trafikkstasjonen mot å levere tapsmelding på skiltet. Hvordan føler du deg?

- Hvordan føler du deg? Du har jo stått på. Ærlig talt, jeg synes jeg har vært utsatt for dårlig service og et ikke veldig velfungerende byråkrati. Jeg klandrer ikke verkstedet, men synes det har vært rot på Trafikkstasjonen, sier Rolf Johannessen.

NAF: - Helt utrolig

Teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen, understreker at han ikke kjenner til saken annet enn fra å ha lest denne artikkelen.

- Jeg skjønner at man skal være restriktive med skilt, det er mange grunner til det, men her kan man jo nesten lure på om det historien virkelig er sann. Jeg mener at det er helt utrolig at ingen på trafikkstasjonen har grepet tak i denne situasjonen og bidratt til å løse saken. Trafikkstasjonen skal gi bileiere og forbrukere tjenester og det må de være seg bevisste, sier Edvardsen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder