* Elbiler faller mest i pris
* SUV-er er gode kjøp: Disse bilene holder seg best og dårligst i pris

Å kjøpe bil er et økonomisk pengesluk, men ikke alle biler faller like mye i verdi. Etter tre år er rundt 55 prosent av verdien på en Nissan Leaf forduftet, mens en Nissan Qashqai «bare» har mistet omtrent 36 prosent.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fem år gammel

Qashqai er den antatt aller beste investeringen av Norges 20 mest solgte biler i fjor.

Det viser vurderingen av bilenes markedsverdi etter tre år som biladministrasjonsselskapet Autolease Norge har foretatt på oppdrag fra VG.

Det kan være titusener å unngå i verditap ved å investere i riktig bilmodell. Dersom elbilen Nissan Leaf hadde holdt seg like godt i verdi som sin stallkamerat Qashqai, altså med anslått markedsverdi på 64 prosent i stedet for 45 prosent, ville en Leaf-eier tape 43 264 kroner mindre. Så mye utgjør den 19 prosent store forskjellen i beregnet verditap mellom bilene.

Usikkerhet rundt batteriene

Årsaken til at elbilene generelt faller mer i verdi, er usikkerhet rundt batterienes yteevne over tid, og ikke minst usikkerhet knyttet til alle ekstragodene som i dag følger med elbilen, som tilgang til kollektivfelt og gratis bompasseringer.

- Alle elbiler blir mindre populære og mindre verdt, men effekten blir størst for rene bybiler.

Elbiler med stor rekkevidde og som kan brukes som bil nummer en, vil bli mildere straffet, sier Haakon J. Marthinsen, daglig leder for Autolease Norge. Dersom fordelene faller bort, og elbilene blir dyrere, vil verditapet reduseres.

Lite erfaring

Ifølge Autolease holder elbilene fra Volkswagen, BMW, Mercedes (kommende B-klasse) og Tesla seg best i verdi, mens Nissan Leaf faller mest av alle.

- Den er rett og slett en eldre modell, sier Marthinsen.

Kommunikasjonssjef for Nissan i Norge, Marina Maneas Bakkum tror noe av årsaken til den dårlige verdirangeringen er at biladministrasjonsselskaper ikke har like mye erfaring med elbiler og knytter det til usikkerhet rundt batteriet.

- Vi har nylig gått ut med nye priser på batteri, og tror dette vil påvirke verdien positivt. Å bytte ut hele batteripakken vil koste 5000 euro (cirka 43000 kroner), ved innbytte av gammelt batteri.

Det er en mye lavere kostnad enn først antatt og tilsvarer bytte av motor i en bil. Vi tror ikke eierne må bytte batteri, for våre undersøkelser tyder på at batteriet holder seg godt, og det er forventet å leve i bilens levetid, sier Bakkum.

Ladbare vinner

SUV ER SMART: – Skal du velge smart, velger du bensinmotor på biler som går kort med mye småkjøring , og diesel på biler som i hovedsak skal brukes til lange turer. Det er heller ingen tvil om at SUV-er i snitt holder seg bedre prosentuelt i verdi, sier Autolease-sjef Haakon J. Marthinsen. Foto:Johan Stub,Autolease

De ladbare hybridene, med både forbrenningsmotor, elmotor og batterier som kan lades fra stikkontakten, vil derimot holde seg relativt godt i verdi.

- De er utsatt for konkurranse fra bruktimport, men foreløpig demper en svak krone dette. Dersom det kommer mange bruktimporterte ladehybrider vil bruktverdien kunne falle, sier Marthinsen. Autolease tror ladbare hybrider vil bli årets salgsvinnere.

- Det avhenger selvsagt av hva regjeringen legger frem i forbindelse med revidert budsjett der de har varslet en gjennomgang av bilavgiftene. Utfallet vil påvirke verditapet på ulike driftsalternativer som for eksempel elbiler, hybrid- og fossilbiler. De siste årene har avgiftsendringer i favør av miljøsnille biler påvirket verditapet i positiv retning.

Mye påvirker

Marthinsen forventer ingen sjokkendringer rundt bilavgiftene, men tror det kan bli en omlegging der avgifter flyttes fra kjøp til bruk.

- Avgiftsendringene påvirker bruktbilverdien og verditapet. Kuttes engangsavgiften over tid, vil verdien på bruktbilene gå ned og verditapet bli større.

- De viktigste faktorene som påvirker verditapet er modellens popularitet i bruktmarkedet, og hvordan den er utstyrt i forhold til bruktbilkjøpernes ønsker kombinert med hvordan bilmodellen tåler tidens tann, hvor langt bilen er kjørt og om det er modellskifter eller facelift i perioden. Nå er det flere modeller å velge mellom og samtidig har forbrukerne blitt mindre lojale til bilmerket. Det gjør bruktmarkedet mer uforutsigbart og komplekst, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge.

GODE KJØPSRÅD

Motor: Forbedret teknologi og avgiftsendringer gjør at bensinbiler vil bli mer aktuell på det norske markedet.

Farge: Velg nøytral metallic, og aldri hvit uten kombinasjon med større sportspakker og store hjul.

Utstyrsnivåer: Styr som regel unna innstegsmodeller, men enkelte unntak. Følge med på anbefalinger i VGs biltester og still forhandler kritiske spørsmål om bilens verditap med ulike utstyrsvalg. Inkluder utstyrspakker som er gunstig priset. Enkeltutstyr utenfor pakkene er bare unntaksvis viktig for verdiefallet.

Hengerfeste: Bestill fra fabrikk, dyrt å ettermontere.

Radio: Bestill DAB+ hvis det ikke er standard.

Gir: Automatgir er nødvendig på dyre modeller, men også i økende grad viktig nedover i segmentene.

Drift: Noen modeller vil tape seg betydelig og neste være uselgelige om den ikke har firhjulsdrift, for eksempel alle SUV i premium-klassen. Flere folke-SUV-er holder seg like godt prosentuelt med tohjulsdrift.

Lys: Nå må det være Xenon eller full LED selv på relativt folkelige og mindre biler. Adaptive lys viktig også på vanlige biler.

Skinn: Hel- eller delskinn.

Førerassistanse-systemer: Fartsholder, filholder, blindsonevarsler og automatisk nødbrems.

Parkeringshjelp: Svært viktig, også på småbiler.

Navigasjon: Svært viktig på luksusbiler.

SLIK ER VURDERINGENE GJORT:

Markedsverdi etter tre år er vurdert av biladministrasjonsselskapet Autolease.

Utvalget biler består av de 20 mest solgte bilene i Norge per 15. desember, basert på registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Prisen er innhentet av VG fra bilimportørene, og er med leveringsomkostninger, vinterdekk på felg og metallic lakk.

I tabellen er det ofte flere anbefalte varianter, som er beregnet til å ha det samme verdifallet. VG har valgt variantene i verdifallsberegningen, gjennomgående den rimeligste og/eller bestselgeren.

Ford Focus: 125 hk bensin.

Suzuki: Bensinvariant.

Volvo: V70 D2 Summum, diesel.

Volkswagen: Golf GTE (ladbar hybrid). Passat: Stasjonsvogn, 120 hk/diesel/automat/comfortline. Tiguan: Med firehjulsdrift og DSG.

Mazda: Bensinvariant.

Nissan: Leaf: Acenta. Qashqai: Bensin, tohjulsdrift/Acenta.

Toyota: Auris: Active+. RAV4: Active. Yaris: Active.

Les også

  1. Mindre salt på norske veier

    Det ble strødd 50.000 tonn mindre salt på norske veier i fjor enn i 2011.
  2. Store sprik i priser på ny bilnøkkel

    Pass godt på bilnøkkelen! Roter du den bort, svir det på pungen. Men du kan spare mye på å ta en telefonrunde.
  3. Ekspertene er samstemte i sin forklaring: Derfor blir ikke bensin mye billigere når oljeprisene raser

    Til tross for at råoljeprisene siden nyttår ifjor har rast med…
  4. De sikreste og gjerrigste bilene

    Skal du kjøpe ny bil som kombinerer «det beste fra to verdener» - altså som er både sikre og snille mot miljø og…

Mer om

  1. Bil
  2. Trafikk

Flere artikler

  1. Pluss content

    Disse bilene holder seg best i verdi

  2. Pluss content

    Ekspertvurdering: Diesel fortsatt gangbart på landet

  3. Pluss content

    De 49 viktigste bilnyhetene i 2019

  4. Pluss content

    Slik gjør du et kupp: Sjekklisten for kjøp av ladbar bruktbil

  5. Pluss content

    Ekspertenes råd: Dette er de beste bilkjøpene nå

Fra andre aviser

  1. Dette må du vite før du kjøper hybrid

    Bergens Tidende
  2. De mestselgende bilene har elmotor

    Bergens Tidende
  3. Elbilsalget bykser videre oppover

    Bergens Tidende
  4. Dette bør du vite hvis du skal kjøpe en ladbar hybrid

    Bergens Tidende
  5. Nå raser elbilsalget - halvert siden 2015

    Fædrelandsvennen
  6. Dette bør du vite hvis du skal kjøpe en ladbar hybrid

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder