SUPER-POLITIBIL: Her er den nye BMW X5en med politiklær Foto: POLITIET,

22 nye BMW X5 snart klare for tjeneste: Her er politiets nye super-SUV

Her er de første bildene av den nye super-SUV-en BMW X5 i full politiuniform. Allerede til sommeren ruller de første uniformerte variantene av de ombygde millionbilene ut i trafikken.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over fem år gammel

Bilen skal ifølge Politiforum brukes som en såkalt hunde-, innsats (UEH)- eller innsatslederbil.

Foreløpig er det bestilt 22 BMW X5, fordelt på tolv distrikter. Det er tre prototyper som nå er klare for veien, en til Agder, en til Østfold og en demonstrasjonsbil.

Den uniformerte BMW X5 kommer med tre forskjellige motoriseringer, på 218, 258 og 313 hestekrefter. Det skal også utvikles en egen blålysbøyle til taket, i tillegg til blålysene i sidespeilene, grillen og bakskjermer.

UP-sjefen: Ikke blink med lysene for å varsle trafikkontroller

Million-SUV med muskler

En politirigget X5 koster i dag cirka 1,3 millioner kroner for en 218 hk diesel med trekk på alle fire, automatgir, M sport pakken og Advantage edition.

Dette inkluderer ifølge Politiet innredningsløsninger og diverse såkalt polisiært utstyr. Bilene er også utstyrt med runflat dekk fra BMW. For 258 hk dieselvarianten blir prisen på rundt 1,4 millioner kroner.

– Det kan kanskje se ut som en luksusbil men faktum er at den ikke er dyrere som en politiutgave enn de Mercedes Vito «varebilene» vi har i dag. De nye BMW-ene skal fungere som en ressursbil. Da er det svært nødvendig at politiet skal ha tilstrekkelig kapasitet i et variert terreng, sier prosjektleder hos Politiets Fellestjenester, Tonje Jansen.

NYE BLÅLYS: Både på siden og på taket har BMW X5 blitt utrustet med nye blålys. Foto: POLITIET,

De aller billigste variantene av BMW X5 ribbet for alt dette utstyret, med 218 hk dieselmotoren, får du i dag fra rundt 800.000 kroner.

Den dyreste 313 hk varianten helt fri for alt dette ekstrautstyret ligger på en drøy million kroner.

– Vi tar også bort utstyr som vi ikke trenger i en tjenestebil, eksempelvis et tungt panoramatak, høyttalerpakker og lignende, forklarer Jansen.

Er du BMW-fan og lurer på hvordan den nye 3-serien blir.Få svar her.

Toppmodell: 0–100 på 5,9 sekunder

STANDARD: Mye av innredningen i X5 er i standardutførelse. Foto: POLITIET,

Toppmodellen som går til politiet, den 313 hk sterke varianten, koster den nette sum av 1,013 millioner kroner.

Les også: Nå kan blålysene stå på, også når det ikke er utrykning

Her sender den fire liters store motoren den 2,1 tonn tunge super-SUV-en fra 0–100 på småpene 5,9 sekunder. Den åtte trinns automatkassen er også eminent og lynrask.

Ikke lov å «pynte på» bilen

Heretter skal politiets patrulje- og transportkjøretøy standardiseres med krav til minimumsutstyr. Det betyr at lokale politimestre ikke lenger skal få lov til å utstyre «pynte» bilene etter eget forgodtbefinnende.

– Politiutgaven tåler nyttelast på over 700 kilo. Både kjøreegenskapene og yteevne ivaretas med den nyttelasten, forklarer Jansen.

Bilene rulles fortløpende ut frem mot oktober til neste år

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Pluss content

    Mercedes G-klasse: Ny sjef i gata

  2. Aston kommer med 800 hk luksus Tesla-utfordrer

  3. Stor bildespesial med flere eldre modeller: Prøvekjørt: Ford Mustang
    Vill bil - vill pris

  4. Ford Mondeo Vignale:
    «Luksus»-cruiser

  5. Her er trolig Teslas nye bestselger

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder