VARM I TOPPEN: Nissan Leaf anbefaler å bruke setevarme og varme i ratt fremfor å guffe opp klimaanlegget. Det siste er en strømtyv. Foto: Jan Petter Lynau

VARM I TOPPEN: Nissan Leaf anbefaler å bruke setevarme og varme i ratt fremfor å guffe opp klimaanlegget. Det siste er en strømtyv. Foto: Jan Petter Lynau

Test av Nissan Leaf: Kollektiv-bilen

Nissan Leaf fyller kollektivfeltene i rushtrafikken, og ser salgsmessig ikke ut til å sakke av på farten.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Ved utgangen av oktober var det solgt 3755 eksemplarer av Nissan Leaf i Norge. Det gjør den til Norges mest solgte bil i oktober, og nummer fire hittil i år. Kanonsterkt! Modellen kom på markedet i 2010 og i en kraftig oppgradert versjon i sommer. Da var blant annet rekkevidden utvidet fra 175 til 199 kilometer.

Kortere ladetid, bedre varmeapparat og mer bagasjeplass er andre forbedringer, men ellers ser bilen ut som før. Dens største fortrinn er fortsatt at den er konstruert som en elbil fra bunnen av.

SE FLERE BILDER FRA TESTEN HER!

SE VIDEO FRA REKKEVIDDETESTEN!

Mykt understell

- Bilen er stivet opp, men under noe press merker du den ekstra tyngden av batteripakken. Understellet er mykt, og denne bilen understyrer fortsatt når den provoseres, altså den vil rett frem, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Ifølge Nissan er det nå over 70 hurtigladestasjoner som tilbyr hurtiglading med den såkalte Chademo-standarden, som de japanske produsentene benytter.

Normallading fra tom til full tar fortsatt rundt 12 timer med vanlig 10 amperes kabel (den som følger med bilen).

Hurtiglading til 80 prosent av maks tar cirka en halv time. Nissan anbefaler en 16 amperes hjemmelader som skal kunne lade fullt på fire mot tidligere åtte timer. Den koster cirka 15 000 kroner.

Service i tre år

Nissan Leaf koster fra 219 700 kroner uten registrering (har ikke det nye varmeapparatet) til 265 000 kroner. På utstyrslisten finner du en pakke verdsatt av importøren til 36 000 kroner, som man kan velge bort. Da er den verdsatt til 23 000 kroner! Pakken inneholder service i tre år og 20 leiebildøgn.

Biladministrasjonsselskapet Autolease beregner at modellen holder seg best i bruktmarkedet i minimum Acenta utstyrsvariant, med hurtiglader og metallic lakk. Batteriene har fem års garanti/100.000 km.

Batteriene er ment å holde bilens levetid, men taper seg i kapasitet over årene. Det siste er likt for alle elbiler.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder