SKILLER SEG UT: DS5 skiller seg positivt ut fra veldig mange biler. Sjekk felgene, grillen, logoen, den sølvfargede listen som strekker seg fra hovedlykten og opp langs den todelte A-stolpen. Den er vellykket i utformingen. Foto: Jan Petter Lynau , VG

Test av DS5: Padda er kysset!

Den er stilig, strøken, grasiøs og har lekre detaljer. DS5 er første modell ut etter at DS er skilt fra Citroën som eget merke.

  • Hanne Hattrem
  • Dag Edvardsen (VGs bilekspert)
  • Audun Bergerud / Teknisk konsulent i NAF

4 av 6

DS var opprinnelig navnet på den legendariske Citroën-«Padda». Fra 2009 ble det navnet på Citroëns nye og luksusorienterte produktlinje. Den skulle være luksuriøse Citroën-modeller, litt som Lexus er for Toyota. DS3 og DS4 ble lansert, med DS5 i 2011 som den tredje.

Bilmerket produseres fortsatt av Citroën, og Peugeot/Citroën-plattformer brukes i bunnen. Men det er ikke mye padde over nye DS!

Cockpiten i DS5 er en kaptein verdig. Det er instrumenter i takbjelken, som i et fly. Setene er like gode som de er stilige, både komfortable, faste og med god sidestøtte. Det er lett og trafikksikkert å operere bilens funksjoner, men skjermen kunne vært litt større.

Les: Slik blir Volkswagen reparasjonsaksjon etter dieseljukset

Mens DS-modellen i sin tid var teknisk hypermoderne og kunne ta pusten fra en, tar ikke DS5 pusten fra noen. Både bår det gjelder teknikk og kjøreegenskaper er det en normalt bra bil. Den når ikke opp til Mercedes’ og Audis kjøreferdigheter som importøren sammenligner den med, mener vi.

Les også: Playboyens slitte Ferrari solgt for 145 millioner!

– Markedet har nok en oppfatning om at Citroën skal være rimelig, så det blir spennende å se responsen på denne, er VGs bilekspert Dag Edvardsen og teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud, enige om. Ingen av DS-modellene har dratt snerken av salgsstatistikken, til sammen er det registrert rundt 100 solgte hittil i år.

Les de beste biltipsene på VG Pluss (krever abonnement)

* Her er 15 knallgode leasingbilkupp!

* Stor test av de seks rimeligste ladbare hybridene!

Artikkelen fortsetter under bildespesialen.

Smårusk i maskineriet

Vi noterer noe smårusk i maskineriet: Det er ikke innvendige dørhåndtak i taket, altså de som du gjerne griper tak i når du går inn og uten av bilen eller holder deg fast i hvis du sitter på og sjåføren kjører litt fort. Det mangler koppholdere i midtkonsollen og de som finnes i døren er for grunne. Dessuten er bakruteviskeren veldig liten.

Lureri?: Solgt som «ny» bil- hadde kjørt 897 km

Det ender med en sterk firer på terningen, med førermiljø, sikt, plass, komfort og egenskaper på veien som de viktigste, konkluderer VG og NAF.

PADDA: Citroën DS Foto: CITROEN Foto: ,

De beste valgene for lavest mulig verdifall:

DS5 kommer med en bensinmotor på 1,6/165 hk, dieseler på 1,6/155 og 120 hk og 2,0/180 hk. De dyreste er dieselhybridene til nesten 500 000 for den best utstyrte. Den skal gå på 0,39 l/mil (EU-norm). Billigste koster 303 000 kr.

Det er kun bensinmotoren som kommer med den nyutviklede automatkassen. De andre kommer med EMG, elektronisk styrt, manuell kasse.

Ikonene: Disse 13 bilene forandret verden!

Autolease: Anbefaler midtre utstyrsnivå. På de største motorene anbefales «Sport». Legg til metallic lakk (7500 kr.)

HER ER VÅRE VURDERINGER:

5 av 6

Førermiljø

Delt A-stolpe gir super sikt. For liten bakrutevisker. Meget bra seter, massasje og lårstøtte. Lettbetjent og greit, tross mye brytere. Få steder å legge fra seg ting. Rattet med flat bunn er upraktisk ved kjapp manøvrering. God støymessig. Headup-display.

4 av 6

Kjøreegenskaper

Fjæringen er mot komfort, kombinert med gode kjøreegenskaper. Krenger noe, men ikke ved vanlig kjøring. Bra styrerespons, noe stor rattutveksling gir litt ekstra sveiving. Nydelig sekstrinnsautomat!

5 av 6

Plass:

Romslig i kupeen, ok benplass i baksetet, men takhøyden bak er lav pga. den lutende fasongen. Bra bagasjeplass, men høy lasteterskel. Brilliant setenedfelling. Ikke reservehjul.

4 av 6

Miljø:

Fabrikktall etter EU-norm er 0,59 l/mil for bensinautomaten. Vi brukte 0,69 l/mil i snitt på landevei (72 km) og 0,71 l/mil på motorvei (95 km). Ved småkjøring/blandet fikk vi 0,8 l/mil. Hybridvarianten skal bruke 0,39 l/mil.

Sikkerhet:

Ikke testet i EuroNCAPs kollisjonstester. Automatisk nødbremsesystem er ikke tilgjengelig. Det er en viktig mangel.

4 av 6

Å eie:

Bruktverdi e/4 år/60.000 km: Under snitt i markedet generelt, som snitt i klassen: Fire/tre poeng av seks mulige. Driftskost ca. 4300 kr. pr år, under snitt. Nr. 15 av 23 i eierundersøkelsen AutoIndex.

4 av 6

Pris:

Importøren ser Mercedes og Audi som konkurrenter, og da blir DS5 «billig», i og med at den ikke trenger så mye ekstrautstyr. En del over Peugeot 5008 og Citroën C4 Grand Picasso.

6 av 6

Design:

Denne bilens store pre, det er bærre lækkert.

Bilene i tabellen har forhjulsdrift, automatgir og bensinmotor. Mercedes har bakhjulsdrift. Audi og Mercedes er stasjonsvogner. Øverste utstyrsnivå er valgt. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder