EVOLUSJON: En ny Porsche 911 skiller seg aldri dramatisk fra forgjengeren, men den tekniske utviklingen er krevende når man skal kutte utslipp uten å dempe kjøregleden. Foto: Carparazzi / BilNorge.no ,

Spionbilder: Porsche-bastard viser fremtiden

Heller ikke Porsche kan hvile lenge på sine laurbær – snart blir kravene så strenge at det nærmest blir umulig å komme utenom en form for elektrifisering. Her er en ny generasjon 911.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Porsche har nettopp lansert faceliftene utgaver av 911 – for første gang med turbo over hele fjøla. Det var et grep Porsche var nødt til å ta for å møte stadig strengere utslippskrav.

Les: Førsteinntrykk av en helt ny Renault

Hybridteknologi

Porsche har allerede ladbare hybridutgaver av Panamera og Cayenne i tillegg til supersportsbilen 918 Spyder, men i fremtiden må de nok også tilby en hybrid 911.

I tillegg kan de komme til å bygge en ren el-utgave av 911, slik Audi har gjort med R8 e-tron og Mercedes AMG med SLS E-Cell. Men jeg kan ikke se for meg at det skulle bli noen suksess hos 911-fans.

Se flere bilder på BilNorge.no

Det vi ser på disse bildene er en bastard med teknologi som kommer på markedet når åttende generasjon 911 lanseres i 2018, pakket inn i dagens 911-skall.

Åttende generasjon 911 skal bygges på en modifisert utgave av dagens plattform (MMB), og vi kan regne med at den blir lett gjenkjennelig. Hver nye 911-generasjon er en evolusjon fra den forrige, aldri noen revolusjon.

Samlesak: LA Auto Show i tekst og bilder

Cayman

Den andre bilen, som er nesten umaskert, er en facelifted Cayman. Den får bare kosmetiske endringer i eksteriøret samt oppgradert interiør med nytt infotainment-system.

Men også for Cayman og den åpne halvbroren Boxster blir endringen først og fremst å finne i motoravdelingen.

Porsche har uttalt offisielt at de skal innføre firesylindrede motorer i 2016-modellen av Cayman, uten å gå mer i detalj. Vi kan regne med at de fortsatt vil holde seg til boxere, men ryktene vil ha det til at de kan bli meget kompakte, helt ned i 1,6 og 2,0 liter.

Toppmodellene vil som i dag få over 300 hestekrefter – det er fullt mulig å hente ut fra en 2,0-liter med avansert turboteknologi. Et godt eksempel på det er AMGs 2-liter med 381 hk.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder