GLATTISEN: Tesla-kunder har opplevd forsinkelser på vinterhjul.
GLATTISEN: Tesla-kunder har opplevd forsinkelser på vinterhjul. Foto: Hanne Hattrem/VG

Tesla-eiere kan stå uten vinterhjul

BIL, BÅT OG MOTOR

Blir det snøfall i løpet av natten risikerer ferske Tesla-eiere å måtte parkere bilen.

Publisert:

Det skyldes for sen levering av vinterhjul.

En «snakkis» blant ferske Tesla-eiere i høst har vært forsinkelser på utlevering av vinterhjul på biler som skal ha vært bestilt så langt tilbake som i august.

Dekk-forsinkelsen er også omtalt på hjemmesiden til Tesla Owners Club Norway (TOCN) under tittelen “Hvor blir det av vinterhjulene mine?”

Her forklarer klubben at mange av de nye Tesla-eiere det siste halve året savner tilbakemelding fra Tesla på hvor deres bestilte felgpakker blir av.

Kommer i løpet av uken

Mens snøen mandag ettermiddag begynte å legge seg på Sørlandet og Meteorologisk institutt advarer om snø og underkjølt regn i store deler av landet de neste dagene, kan eierne som hittil ikke har fått vinterhjulene sine i hvert fall trøste seg med at ikke bare jul, men også vinterhjul er på vei.

– De aller siste kundene får vinterhjulene denne uken. I skrivende stund er det ingen forsinkelser knyttet til vinterhjul. Enkelte kunder fikk ikke vinterhjul når de hentet bilen i sommer, men disse sakene er løst. Nye kunder får vinterhjul ved levering, dersom de har bestilt det, skriver kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland til VG.

Har jobbet på spreng

Styreleder og president Tesla Owners Club Norway, Sateesh Varadharajan sier at de heller ikke har tall på hvor mange eiere som ikke har fått vinterhjulene sine.

– Det vi vet er at det er ofte er Nokian som leverer vinterhjul til Tesla, og at de jobber på spreng med å få produsert nok. Det er Vianor som leverer ut vinterhjulene, og man får beskjed fra Vianor eller Tesla om når man kan hente vinterhjulene sine, sier Sateesh Varadharajan.

Akkurat hvor mange eiere som har vært berørt av dekk-forsinkelsen vil ikke Tesla Norge opplyse. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er det registrert 3689 Model X og 2810 Model S hittil i år, noe som gjør bilmodellene til den fjerde og åttende mest solgte bilmodellen i Norge så langt i år.

Bilene koster fra ca. 650.000 kr til nærmere 1,25 millioner, før utstyr, leveringskostnader – og vinterhjul.

Sateesh Varadharajan synes det er leit for dem som er berørt at det har tatt lang tid å få vintersko.

– Jeg håper Tesla neste år er tidligere ute og lagerfører vinterhjul. Dette har skjedd før, men ikke i så stor skala, sier han.

VG har forsøkt å få svar fra Tesla på årsak og omfang til forsinkelsene, uten å lykkes med det.

Tesla-eierklubben opplyser at det er mulig å kansellere vinterhjulene man har bestilt, og heller kjøpe seg vinterhjul på egen hånd, men at refusjonsprosessen blant annet medfører 6–8 ukers behandlingstid.

Her kan du lese mer om