EKSTREM DESIGN: Palmer Johnsons nye 48 meter lange yacht skiller seg fra det aller meste som er på markedet. Foto: VERFT Foto: ,

Nordmenn bygger skrog til supersportsbåt

Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane støper skrog og overbygg til den revolusjonerende, 48 meter lange supersportmodellen til det amerikanske verftet Palmer Johnson.

Pål Silberg
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Den første 48-meteren leverer vi i Florida i desember. Byggenummer to blir støpt i Norge nå, sa Russell Morris til Superyacht Times i Qatar.

I gang med nummer to

Det var første gang Palmer Johnson var med på båtmessen i Qatar. Morris var der både for å promotere den avanserte 48-meteren støpt i karbon i Norge og de tradisjonelle yachtene til Palmer Johnson som bygges i aluminium. Den største er en 210 fot lang, smekker yacht med lav, elegant profil.

Ole Matias Aa bekrefter at de er i gang med å støpe yacht nummer to for Palmer Johnson.

STØPT I NORGE: Sort er karakteristisk for produkter i karbon. Brødrene Aa i Hyen er i gang med yacht nummer to nå. Foto: BRØDRENE AA Foto: ,

– Vi bygger ikke hele yachten. Hos oss blir skrog og overbygg støpt i karbonfiber, sier Ole Matias Aa.

Bygde fartsmonsteret

Brødrene Aa bygger for det aller meste kommersielle skip, men verftet har også tidligere vært involvert i byggingen av ekstreme yachter.

Den snaut 37 meter lange yachten Moonraker var ferdig i 1992. Eieren var den eksentriske amerikaneren John Staluppi. I maskinrommet hadde yachten to dieselmotorer og en gassturbin – til sammen 12.500 hester.

Under gunstige forhold kom Moonraker opp i 67 knop. (125 km/t). Den slettet alle tidligere fartsrekorder for privateide yachter da den ble sjøsatt.

Her er et billedgalleri over de «ekte» James Bond båtene



BARE SKALLET: De norske verftet som har spesialisert seg på hurtiggående båter lager skallet for Palmer Johnson. Foto: BRØDRENE AA Foto: ,

1000 liter diesel i timen

Karbonfiber blir brukt for at Supersport 48 skal bli så lett som mulig. Hva skallet som skipes til det amerikanske verftet i Sturgeon Bay, ikke så langt nord for Chicago i USA veier, vil Ole Matias AA ikke opplyse noe om. Verftet vil heller ikke si noe om hva en ferdig yacht veier.

De legger vekt på at lav vekt i kombinasjon med et effektivt wavepiercing-skrog sparer eieren for de ekstreme drivstoffregningene. Morris hevder at eieren kan spare 50 prosent diesel.

På full gass, som gir en toppfart på 32 knop, super motorene 1.000 liter diesel i timen. Nøyer skipperen seg med 14 knop, er forbruket 140 liter i timen. 140 liter er mye, men sammenlignet med at en 16,4 meter lang Windy som bruker cirka 90 liter i 16 knop er det imponerende.

Palmer Johnsons 48 meter lange Supersport kan krysse Atlanterhavet for egen maskin.

GIGANT: Den 48 meter lange yachten er stor, men sniker seg akkurat under volumgrensen som krever langt mer omfattende sertifikater, mannskap og vedlikehold. Foto: VERFT Foto: ,

Færre sjøsyke

At skroget er wavepiercing vil si at den lange slanke baugen skal pløye bølgene, ikke banke gjennom dem eller fly på toppen av dem. Skroget har også to moderate, men effektive pongtonger ved hekken. De gir en total bredde på 11 meter.

Pongtongene er med på å stabilisere skroget som ellers ville ha rullet mye og gjort alle om bord sjøsyke.

Hemmelig pris

Palmer Johnson utstyrer selvsagt yachten slik som eieren vil ha den. Om bord er det plass til 12 gjester og et mannskap på ni personer pluss at det er garasje til en lettbåt som kan være syv meter lang.

STUDENTDESIGN: Det var den nyansatte designeren Berkeley March som med sine skisser satte Palmer Johnson på sporet av 48-meteren. Ill: Berkeley March Foto: ,

Eieren disponerer en lugar med flere rom som er på 67 kvadratmeter. Salongen, under tak, med spiseplass er 13 meter lang og har en grunnflate 80 kvadratmeter.

Prisen på en Palmer Johnson 48 Supersport er like hemmelig som vekten.

NORSK REKORD-YACHT: Da norskbygde Moonraker ble sjøsatt satt den verdensrekord for privateide yachter med over 100 km/t. Foto: MOONRAKER Foto:,

Flere muligheter

I Qatar avslørte Palmer Johnson-sjefen at verftet jobber med flere prosjekter initiert av potensielle kunder, blant annet en 42 meter lang yacht som skal fylle gapet mellom den 48-meteren som nå støpes i Hyen og en 35 meter lang yacht som er ferdig prosjektert, men ikke solgt.

– Vi planlegger også mindre båter basert på de samme prinsippene støpt i lettvektsmaterialer, sa han.

Morris antydet tre modeller på 40, 60 og 88 fot.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder