Test av Hyundai ix35: Velutstyrt bruksbil

Tidligere Tucson er en real bruksbil, med et svært praktisk førermiljø - og noe høye servicekostnader.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Det siste skal trolig veie opp for Norges beste garanti, som er på 7 år eller 200.000 kjørte kilometer. Det betyr et trygt og forutsigbare eierskap.

Hyundai ligger likevel langt nede på merkestatistikken, og ix35 er bare den 17. mest solgte SUV-en i Norge nær utgangen av året, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Mazda CX-5 er mest solgt med 4200, Hyundai ix35 er solgt i 902 eksemplarer.

- Kompakt-SUV-klassen er allerede stor, og vokser fortsatt. Stasjonsvognen taper terreng, det er høyreiste biler mange vil ha. Her er det hard konkurranse og ikke uten videre gitt at man treffer bilkjøperne, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Hyundai ix35 koster mer enn alternativer som Kia Sportage, Nissan Qashqai og Mitsubishi ASX. Men ikke så mye som den litt større Honda CR-V, som vi har kjørt den i duell mot.

Nytt hjuloppheng

Hyundai lanserte Tucson i 2004, og i 2009 kom en ny generasjon, nå kalt ix35. Vår testmodell har hatt en midtlivsoppdatering, som blant annet omfatter et nytt hjuloppheng og en oppgradert servostyring, hengerstabilisering og varme i bakseter og ratt.

- Bilen oppfattes som stivere. Det merkes i første rekke på dårlig vei. Da går det utover komforten. Kraften i styringen kan stilles i tre nivåer, med ytterpunktene komfortabel for lukeparkering og sport for motorvei. Forskjellene er relativt marginale, sier Edvardsen.

VG og NAF snurrer terningen til en svak firer.

Biladministrasjonsselskapet Autolease mener modellen holder seg best i bruktmarkedet med følgende ekstrautstyr/utstyrspakke:

Modellen holder seg best i bruktmarkedet med følgende ekstrautstyr/utstyrspakke: Comfort utstyrsvariant. Dette er den midterste av tre utstyrsgrader, men her får du allerede utstyr som Bi-Xenon, ryggekamera og delskinn. Husk en nøytral metallic lakk.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder