SVART ASFALT: Mange kjører mesteparten av vintersesongen på svart asfalt og vil gjerne kjøre piggfritt. Ett piggfritt dekk gjør det mye bedre på bremsetesten på våt asfalt enn alle andre. Foto: Jan Petter Lynau , VG

Disse vinterdekkene er best på svart asfalt

Her er gode dekkråd til deg som kjører mesteparten av vinteren på bar asfalt og ønsker å kjøre piggfritt.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Hvis man er ute etter de beste vinterdekkene på asfalt, som det jo er mange steder i Norge gjennom store deler av vinteren, er det bremseegenskapene på våt og ikke tørr asfalt som er viktigst når du skal velge vinterdekk, sier redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAF-magasinet Motor.

Fra 1. november var det tillatt med piggdekk over det meste av landet. Du har fortsatt lov til å kjøre med sommerdekk, så lenge det er forsvarlig i forhold til føret. Men vær obs på at fra 1. november gjelder vinterkravene til mønsterdybde. Det vil si at kravet til mønsterdybde nå er minst 3 mm, uansett om du kjører på sommer- eller vinterdekk.

Les: Noen må kjøre med piggdekk. Men hvem?

Ett dekk skiller seg ut

De fleste piggdekk er overlegne de piggfrie når det gjelder bremsetrekning, spesielt på glatt is. De viser seg imidlertid også at de aller fleste piggdekkene er også bremser best på våt asfalt, viser årets vinterdekktest fra magasinet Motor/NAF.

Men ett piggfritt-dekk skiller seg ut: På annenplass i bremseprøven på våt asfalt finner vi et piggfritt dekk.

Goodyear Ultra Grip Ice bremser rett og slett veldig bra på våt asfalt, med bare en meter lengre bremselengde enn det beste piggdekket (Gislaved Nord Frost 100). Og ikke bare det – det piggfrie Goodyear-dekket er nummer to totalt av alle de piggfrie dekkene, og har dermed relativt gode egenskaper også som et allround vinterdekk. Egenskapene på is og snø er vektlagt med henholdsvis 40 og 20 prosent av totalkarakteren i NAF-magasinet Motors dekktest.

Bremselengder på våt asfalt for piggfrie vinterdekk, fra 80 km/t:

1. Gislaved Nord Frost 100, 36,3 meter (piggdekk, er tatt med som referanse).

2. Goodyear Ultra Grip Ice 2, 37,3 m.

12. Pirelli, Ice Zero R, 40,4 m.

14. Michelin X-Ice X13, 41,9 m.

15. Nordman RS, 41,9 m.

16. Continental VikingContact 6, 42,4 m.

18. Nokian Hakkapeliitta R2, 43,6 m.

19. Bridgestone Blizzak WS80, 43,9 m.

20. Nankang, Ice Activa Ice-1, 43,9 m.

(Nummeret angir plasseringen i en samlet bremsetabell med både pigg- og piggfrie dekk

Er dekk ferskvare? Må SUV-er ha piggdekk? Kan jeg kjøpe bare to nye vinterdekk? Hvor skal de beste dekkene sitte? Her er svarene.

Les: Piggdekk er for kjerringer.

Ulike egenskaper

RÅD: – Velg dekk med omhu etter hvor erfaren du er og hva du skal kjøre mest på. Erfarne førere legger inn nødvendige sikkerhetsmarginer, sier redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAF-magasinet Motor. Foto: Naf/motor , NAF/Motor

– En generell regel er at dekk som har sine beste egenskaper på is som oftest har en svakhet, nemlig egenskapene på våt asfalt. Det er to egenskaper som det er fysisk umulig for et dekk å være optimalisert for samtidig, sier Rune Korsvoll.

Han sier eksempelvis at Nokians filosofi er å være best på is, noe de klarer, men at det går litt på bekostning av egenskapene på våt asfalt. På dette underlaget plasserer de to Nokian-dekkene (med og uten pigg) seg blant de helt siste, med 6–7 meter lengre bremselengde enn de beste.

– Dekkprodusenter som Goodyear og Continental har en annen filosofi, de forsøker å gi sine vinterdekk jevne egenskaper over hele spekteret, for å unngå at føreren får overraskelser.

Her finner du enkeltresultatene i årets vinterdekktest fra NAF-magasinet Motor.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder