STOR OVER, LITEN UNDER: Nye Ford Mondeo kommer med en svært liten bensinmotor under panseret. I dag vises bilen. Foto: Produsent

STOR OVER, LITEN UNDER: Nye Ford Mondeo kommer med en svært liten bensinmotor under panseret. I dag vises bilen. Foto: Produsent

Ny Ford Mondeo får «sensasjonsmotoren»

(VG Nett) Neste generasjon Ford Mondeo - en bil på rundt to tonn - driftes av en liten motorknert på tre sylindere og en liters volum.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Dagens bilmotorer i familiebiler har normalt et volum på 1,6-2 liter.

- Det er nesten så man ikke kan tro at verden står til påske?

- For mange vil nok dette virker ganske utrolig, ja! Særlig de som husker at vi for 15-20 år siden ikke ville klart å ta ut mer enn 40-50 hestekrefter fra et slikt motorvolum, sier NAFs tekniske konsulent Dag Edvardsen.

Han sier at enlitersmotoren motbeviser skeptikernes mangeårige spådommer om at stempelmotoren står for fall.

- Den er i hvert fall et svært godt bevis for at den tradisjonelle bilmotoren fortsatt har potensiale, og at produsentenes slåsskamp mot lavere utslipp pågår for fullt.

Nye Ford Mondeo, som trolig vil bli introdusert i andre halvdel av 2013, får den lille enliters-motoren, som tidligere i år ble kåret til verdens beste bilmotor. Det bekreftet Ford i går, dagen før sitt internasjonale storarrangement i Amsterdam kalt «Go further», der produsenten skal vise frem ny teknologi og nye bilmodeller, skriver blant andre carscoop.

Skeptiske

Dag Edvardsen i NAF sier at det var flere som var skeptiske da Volvo for to år siden lanserte den store og tunge stasjonsvognen V70 med 1,6-litersdiesel.

- Jeg kan ikke se at vi har fått en eneste tilbakemelding til NAF om at denne motoren ikke har innfridd. Det virker som om eierne er fornøyd, sier han.

Edvardsen, som har testet det meste som ruller på fire hjul i mer enn 40 år for NAFs medlemsblad Motor og for VG, er imponert over karakteristikken til den beskjedne Ford-motoren.

Han understreker imidlertid at den ikke er av det kvikkeste slaget, som for eksempel gir føreren mulighet til å korte forbikjøringer.

- Men sånn skal vi heller ikke kjøre. Vi skal kjøre defensivt og holde køen, sier Edvardsen.

- Du har kjørt motoren i Ford Focus, men kan den fungere i en påskepakket Ford Mondeo?

- Jeg tror ingen behøver å frykte at bilen ikke skal være i stand til å følge normal trafikk, sier Edvardsen.

Likner diesel

Hemmeligheten bak ytelsene fra den lille motorblokken som får plass på et A4-ark og veier 30 kilo mindre enn en 1,6-liters bensinmotor, er at den etterlikner dieselmotoren.

Stikkordene er turbo og direkteinnsprøytning av bensin i sylinderen, i stedet for via innsugingsmanifolden som i en tradisjonell bensinmotor.

Les mer om hvordan motoren virker her.

Allerede tidlig i 2010 lanserte Ford sin plan om å gi nytt liv til de da utskjelte bensinmotorene.

Ford var først ute i kompaktklassen med minimotoren som yter som en fullvoksen kar. Den er lansert i Focus og kommer i to varianter, med 100 eller 125 hestekrefter. Den siste står for 97 prosent av salget i Norge.

Felles utvikling

Ford er ikke alene om å tenke smått.

Fiat har for eksempel lansert tosylindrede motorer i til 500 og Panda og Volkswagens nye småbil Up, har tresylindret motor på enlitersvolum, som yter 60 hestekrefter.

Det er spådd at mer enn halvparten av alle bensinbiler i Europa vil ha små 1,2 liters motorer eller mindre i løpet av 2018, dobbelt av i dag.

LESER DU DENNE SAKEN PÅ MOBILEN? HER FINNER DU FLERE BILNYHETER.

STOR OVERSIKT: ALLE BILTESTER.

HER ER VG NETTS BILSIDE PÅ FACEBOOK - KLIKK LIKER, OG VI OPPDATERER DEG.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder