Prøvekjørt Volkswagen Golf GTE: Volkswagens første ladehybrid

Den kjører som racer, men har forbruk som en mus, verdens
første ladbare hybrid-Golf.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Golf GTE er mye: Den er en bil i GT-familien, utstyrsmessig påkostet, den kan brukes som en elbil, men går likevel aldri tom for strøm når du skal på helgetur eller impulsoppdrag. Til de to siste formålene er de aller fleste rene elbiler ubrukelig

Modellen som nå ruller av samlebåndet er utstyrt med samme drivlinje som konsernets Audi A3 e-tron, som er litt foran i løypa: Drivlinjen består av en vanlig bensinmotor og en elmotor som er koblet til en automatisk girkasse. Under baksetet ligger en batteripakke som kan lades via stikkontakten fra et inntak bak VW-logoen i grillen.

Gitt rette kjøreforhold og fulladet batteri, kan du kjøre på et forbruk som lommeboken vil elske og som er bensinstasjonens «skrekk»: 0,15 liter per mil.

VG har prøvekjørt den nye ladehybriden i Zürich i Sveits på den internasjonale lanseringen som pågår nå. Først i februar er den i Norge. Og Norge er et nøkkelland for toppledelsen i Volkswagen. Ingen land i verden kjøper så mye hel- og halvelektriske biler som vi. Etter pressekonferansen om bilen, ble det derfor en «omvendt» pressekonferanse, der Volkswagen-sjefene ville vite «alt» om vårt elleville elbilmarked.

Ikke billig

Om denne bilen blir like populær som de rene elbilene gjenstår å se: Volkswagens nye «miljøbil» blir til tross for forbruket og vanlige hybrid-avgiftsreduksjon, ingen billigbil.

Sannsynligvis blir prisen noe høyere enn for dagens Golf-bestselger, som er drøye 320.000 kroner. VG erfarer at prisen trolig vil ende på i underkant av 340.000 kroner, men forhandlingene om pris er ennå ikke startet. Et spenningsmoment er også om ladehybrider får ytterligere avgiftsreduksjon og/eller halv firmabilskatt i forslaget til statsbudsjett i oktober. Det er et ønske fra flere hold. Det vil redusere prisen, hjelpe til med å nå Stortingets vedtatte klimamål og vil ikke minst gi bilkjøperne en enda bedre grunn til å velge ladbar bil.

Biltypen ladbar hybrid (plug-in-hybrid) har ennå ikke slått an i elbil-kongedømmet. Bare Mitsubishi har hittil lyktes med sin ladbare Outlander og Audi er på god vei med e-tron. Lykkes Volkswagen, ruller det 1500 Golf GTE ut på veien neste år og tusen året etter. For øvrig kommer også Passat som ladehybrid mot slutten av 2015, og da snakkes det i krokene om volumer på mange tusen i året.

Topputstyrt

Volkswagen kunne bygget en folkelig, nedtunet plug-in-hybrid med stor appell i det brede lag, men valgte i stedet å innlemme bilen i GT-stallen. Dermed er den utrustet med en overflod av hestekrefter og mye staffasje.

Hvorfor? Det var ekstremt viktig å skille bilen fra «erkefienden» Toyota Prius, som blir sett på som en «plastbil» uten sjel og kjøreegenskaper. Når Volkswagen sjøsatte sin hybrid, skulle det være krutt, kontante kjøreegenskaper og tysk kvalitetsfølelse. Og den skulle kunne lades som elbilene. Ulempen er at den blir ganske dyr.

Vi brukte mer

Vi startet med fulle batterier og satte bilen i vanlig hybridmodus, før vi ga gass på motorveien. I et svingete parti trykket vi på GTE-knappen, og dermed fyrte 1,4-literen i gang godt hjulpet av «GTI»-lyd på boks. Etter en drøy times kjøring, inkludert en del bykjøring og litt helelektrisk, viste måleren et forbruk på 0,4 liter per mil.

Du skal altså være forsiktig med gasspedalen og du bør legge deg til noen nye vaner bak rattet, skal du få fullt utbytte av teknologien. Blant annet bør du bruke automatgirspaken aktivt for å gjenvinne strøm til batteriet.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder