FØR TUREN: Lille Mikkel (1) sitter i et bakovervendt barnesete. Det bør små barn gjøre så lenge som mulig. Mamma Marianne Skjerven-Martinsen er doktorgradstipendiat og lege. Hun vet godt hvordan Mikkel sitter sikrest mulig etter å ha forsket på skader av barn i bilulykker. Doktorgradsstudien hennes gjøres i regi av Rettsmedisinsk institutt ved Universitetet i Oslo. Prosjektet er støttet av Gjensidigestiftelsen og Samferdselsdepartementet. Foto: Line Møller

Slik sikrer du barna best i bilen

Eksperter: Anbefaler ikke sittepute for barn i bil

I tillegg til å kjøre i drepende høy fart, mangler nordmenn informasjon om hvordan de skal sikre seg selv og barna riktig.

Marie Theisen
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

- Foreldrene prøver virkelig å sikre barna sine, men idet ulykken inntreffer, sitter en del barn likevel ikke sikkert, sier lege og doktorgradsstipendiat Marianne Skjerven-Martinsen ved Rettsmedisinsk institutt i Oslo.

I et pågående doktorgradsprosjekt studerer hun barn som har vært involvert i alvorlige trafikkulykker i Sør-Øst-Norge.
- Jeg gransker også de bilene hvor barn slipper fra ulykken uten skader, for det er viktig å finne ut hvorfor det går bra med noen, forklarer Skjerven-Martinsen.

Hun skal snart publisere resultatene fra en pilotundersøkelse om bilulykker som fant sted mellom 2007 og 2009. Til tross for at relativt få barn er inkludert i studien, er tendensene likevel klare:

- Flertallet av barna som ble drept eller alvorlig skadet, var ikke optimalt sikret. Feil plassering av bilbeltet var vanligst. Løs bagasje kom på andre plass. De barna som satt riktig sikret, hadde små eller ingen skader. Flere av de uskadede barna satt i samme bil som hardt skadede eller døde søsken. Det viser at riktig sikring kan bety forskjellen mellom liv og død, understreker Skjerven-Martinsen.

I ulykkesmaterialet hun har analysert, var det ingen barn som satt uten belte. Alle barna hadde dessuten sikkerhetsutstyr som var tilpasset størrelsen deres.

- Foreldrene er åpenbart opptatt av sikkerhet. Det ser også ut som de har festet beltet riktig før kjøreturen startet, men så har barna klart å flytte beltet underveis slik at den delen som skal være over skulderen, har havnet under armen eller bak ryggen, forklarer Skjerven-Martinsen.

Les: Eksperter enige: Anbefaler ikke sittepute for barn i bil.

Sikrer ikke

Det er imidlertid mange som ikke engang prøver å sikre seg før de suser ut på veien.

61 prosent av dem som omkom i bilulykker på Østlandet i fjor satt uten bilbelte. Dette er ny rekord i negativ retning viser ferske analyser fra Statens vegvesen. Til sammenligning var det 38 prosent av de omkomne som ikke brukte belte i 2008.

- Blant unge voksne er det en sjokkerende høy andel som ikke bruker bilbelte i det hele tatt, forteller Trine Staff i Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Hun forsker på personskader i 190 alvorlige bilulykker mellom 2004 og 2006.

Nøyaktig hvor mange det dreier seg om kan hun ikke røpe ennå. Beregningene fra studien hennes er ikke ferdige ennå og skal ikke publiseres før på nyåret.

- Men utrykningspolitiet har fortalt meg at bilbeltet blir kalt for «pysestrikken» i enkelte ungdomsmiljøer. Det er skremmende, mener hun.

Les: Her ser du forskjellen mellom å sitte for- og bakovervendt.

Er det lovforbud mot å ha barn i framsete i forovervendt bilstol? Trygg Trafikk svarte VG Nett leserne på spørsmål om sikring av barn i bil.

Løst belte

Ifølge Statens vegvesen er folk som er ruset aller sløvest med bilbeltet. Hele 78 prosent av de som kuttet ut beltet og døde i trafikkulykker på Østlandet i fjor var ruset.

Blant dem som faktisk bruker bilbelte er det betenkelig mange som gjør feil.

- En gjenganger er at beltet ligger for høyt oppe på magen istedenfor nede ved hoftene og lårene, opplyser ambulansesjåfør ved Oslo Universitetssykehus Ullevål, Trond Boye Hansen.

I 37 år har han rykket ut med ulende sirener for å redde folk som har kollidert. De siste årene har han arbeidet i et ulykkesteam som rykker ut og undersøker alvorlige ulykker der barn er innblandet.

Harde gjenstander som ligger løst i bilen tar også liv.
Beregninger gjort i USA viser at risikoen for at en passasjer i baksetet dør i en frontkollisjon er 19 ganger høyere dersom du har tung, løs bagasje usikret i bagasjerommet.

Selv små mobiltelefoner bør ligge i hanskerommet eller være sikret på annet vis.

- Tilsynelatende ufarlige gjenstander som håndvesker, drikkeflasker, og bærbare PC-er kan bli livsfarlige når de kommer fykende mot hodet i en kraftig kollisjon, advarer Staff.
Den vanligste farlige gjenstanden folk har liggende løst i bilen, er drikkeflasken. I en bråstopp får løse gjenstander en kraft som er 20 ganger tyngdekraften. En liters vannflaske kan dermed gi deg et slag mot hodet som tilsvarer 20 kilo.

Les: Barn under 135 centimeter skal sikres i bil.

Løse matvarer kan drepe

- En annen fare er matvarer i baksetet. Bråstopper du i 50 kilometer i timen, vil matvarene sannsynligvis treffe deg med samme fart som om noen slapp dem i hodet på deg fra en to etasjers bygning, advarer Trine Staff.

Hun har også sett skrekkeksempler på hva som kan skje når folk kjører rundt med bildekk løst i bilen.

- I en kollisjon lå bildekkene både i kupeen og bagasjerommet.
De suste fremover og sørget for at hovedpulsåren hos føreren røk. Vedkommende fikk flere alvorlige hjerneblødninger, nakkebrudd, ryggbrudd, alvorlige lungeskader og døde momentant på ulykkesstedet, forteller Staff.

Hun har følgende huskeregel for hvordan du kan avgjøre hva som ikke bør ligge løst i bilen:

- Se for deg om du har lyst til å få gjenstanden sluppet i hodet fra ti meters høyde. Hvis det er OK, kan du la den ligge løs i bilen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder