Test av Volkswagen e-up: Oppsiktsvekkende

Volkswagen er sent ute i elbilmarkedet, men med denne minibilen har de allerede lagt seg i førersetet!

  • Hanne Hattrem
  • Dag Edvardsen (Teknisk konsulent/NAF)

Artikkelen er over seks år gammel

Hvorfor? Jo, fordi den er så brukervennlig sammenlignet med de fleste andre elbiler.

- Dette er bil nummer to for bruk i nærmiljøet. Dette er en minst like god bil som en normal bil med forbrenningsmotor. I tillegg har den god pris, og den er svært letthåndterlig, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Kort

Men bilen som er halvmeteren kortere enn VW Polo og en oppgitt rekkevidde på 8-12 mil om vinteren og 12-16 mil sommerstid, har foreløpig en «kortslutning»: Ladestandarden er så fersk at det for eksempel ikke finnes hurtigladestasjoner i Oslo sentrum.

Vi siktet en nesten tom e-up! inn til Statoil på Majorstuen, men da vi hadde betalt 74 kroner for en halvtimes strøm viste det seg at pistolen ikke passet Volkswagens Combo 2-lading. Nærmeste ladestasjon var i Sandvika, halvannen mil unna.

SE FLERE BILDER FRA TESTEN HER!

Det pågår en «standardkrig» mellom produsentene, men Norsk Elbilforening tror vi snart får se flere hurtigladestasjoner som kan takle minst to av dagens tre standarder:

Chademo: For eksempel Nissan LEAF, Mitsubishi i-MIEV.
Type 2: For eksempel Renault Zoe, Tesla Model S.
Combo: For eksempel BMW i3 og VW e-UP.

Ifølge foreningen er det enighet om å etablere universelle ladestasjoner, som passer til alle elbiler, men per nå setter tekniske problemer og oppgraderinger dette på vent.

Løsningen så langt er nøye planlagt kjøring. Da kan du bruke girspaken til å justere farten med i stedet for å bremse, ved å vippe den fra side til side. Bilen regenererer bevegelsesenergien til strøm.

Se priser og konkurrenter nederst i artikkelen.

Litt farlig

- Men denne operasjonen burde vi kunne gjøre fra hendler på rattet. Slik Volkswagen har valgt å konstruere det, må du ha en hånd på rattet og en på girspaken for å bruke dette aktivt. Det er lite trafikksikkert, sier Edvardsen.

Biladministrasjonsselskapet Autolease mener modellen holder seg best i bruktmarkedet med teknikkpakke (parkeringssensor og cruise control, 2700 kroner). Fin i alle farger!

MerkeVolkswagenMitsubishiBMWNissan
Modelle-up!i-MiEVi3Leaf
VariantAccenta
Pris182.700 kr168.300 kr237.500242.500 kr
Motor82 hk/210 Nm67 hk/196 Nm170 hk/250 Nm109 hk/254 Nm
0-100 km/t12,4 s15,9 s7,2 s11,5 s
Maks rekkevidde160 km160 km190 km199 km
Bagasje250 l235 l260 l370 l
Ladetid vanlig kontakt10 t6 t8 t8 t

Mer om

  1. Bil
  2. Elbil

Flere artikler

  1. Pluss content

    Biltest: Volkswagen e-up

  2. Pluss content

    Elbilene som er billigst å eie

  3. Bygger ut hurtiglading på matbutikker

  4. Test av Mercedes B-klasse Electric Drive: Klassens største bagasjerom

  5. Frykter ladestasjonmangel etter elbilboom

Fra andre aviser

  1. Har åpnet tre nye ladestasjoner

    Fædrelandsvennen
  2. I sommer gjorde vår familie et eksperiment: Elbilferie i Norge. Slik gikk det.

    Aftenposten
  3. Utvider med flere ladestasjoner

    Fædrelandsvennen
  4. Nå kan du snart hurtiglade batteriene i Evje

    Fædrelandsvennen
  5. Langt dyrere å hurtiglade elbilen i distriktene enn i Oslo

    Aftenposten
  6. Nå haster det med ladenettverk

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no