Test av Volkswagen e-up: Oppsiktsvekkende

Volkswagen er sent ute i elbilmarkedet, men med denne minibilen har de allerede lagt seg i førersetet!

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Hvorfor? Jo, fordi den er så brukervennlig sammenlignet med de fleste andre elbiler.

- Dette er bil nummer to for bruk i nærmiljøet. Dette er en minst like god bil som en normal bil med forbrenningsmotor. I tillegg har den god pris, og den er svært letthåndterlig, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Kort

Men bilen som er halvmeteren kortere enn VW Polo og en oppgitt rekkevidde på 8-12 mil om vinteren og 12-16 mil sommerstid, har foreløpig en «kortslutning»: Ladestandarden er så fersk at det for eksempel ikke finnes hurtigladestasjoner i Oslo sentrum.

Vi siktet en nesten tom e-up! inn til Statoil på Majorstuen, men da vi hadde betalt 74 kroner for en halvtimes strøm viste det seg at pistolen ikke passet Volkswagens Combo 2-lading. Nærmeste ladestasjon var i Sandvika, halvannen mil unna.

SE FLERE BILDER FRA TESTEN HER!

Det pågår en «standardkrig» mellom produsentene, men Norsk Elbilforening tror vi snart får se flere hurtigladestasjoner som kan takle minst to av dagens tre standarder:

Chademo: For eksempel Nissan LEAF, Mitsubishi i-MIEV.
Type 2: For eksempel Renault Zoe, Tesla Model S.
Combo: For eksempel BMW i3 og VW e-UP.

Ifølge foreningen er det enighet om å etablere universelle ladestasjoner, som passer til alle elbiler, men per nå setter tekniske problemer og oppgraderinger dette på vent.

Løsningen så langt er nøye planlagt kjøring. Da kan du bruke girspaken til å justere farten med i stedet for å bremse, ved å vippe den fra side til side. Bilen regenererer bevegelsesenergien til strøm.

Se priser og konkurrenter nederst i artikkelen.

Litt farlig

- Men denne operasjonen burde vi kunne gjøre fra hendler på rattet. Slik Volkswagen har valgt å konstruere det, må du ha en hånd på rattet og en på girspaken for å bruke dette aktivt. Det er lite trafikksikkert, sier Edvardsen.

Biladministrasjonsselskapet Autolease mener modellen holder seg best i bruktmarkedet med teknikkpakke (parkeringssensor og cruise control, 2700 kroner). Fin i alle farger!

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder