«GRATISPASSASJER»: Dersom Oslo setter i gang «skrekk-tiltakene» mot dieselbiler for å rense den alvorlig forurensede luften, er det ikke sikkert at bare de ladbare bilene (elbiler og ladbare hybrider) slipper bomavgiften. Det er lagt opp til en vurdering for vanlige bensinhybrider også. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Forsker: – Kjøp elbil eller ladehybrid: Åpner for gratis bompassering for vanlige hybrider

Sjekk hvilke bileiere i Oslo-området som kan komme til å få seg en hyggelig overraskelse.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det er ikke sikkert at bilen må ha ledning til å plugge i stikkontakten for å kjøre gratis i bomringen.

I utkastet til tiltaksplan for luftkvalitet i Oslo og Bærum fra Norsk Institutt for Luftforskning og Transportøkonomisk Institutt, er et av forslagene å øke bomavgiftene for dieselbiler til 93 kroner. Fagfolkene ber også om at det skal være «Gratis for el- og hybridbiler».

– I beregningene er det tatt utgangspunkt i ladbare hybrider, men bensin-hybrider generelt vil også ha lave NO2-utslipp, og det kan absolutt være aktuelt å inkludere disse også, sier seniorforsker Britt Ann K. Høiskar i NILU (Norsk institutt for luftforskning). Hun er en av de tre som har skrevet tiltaksutredningen, i samarbeid med en arbeidsgruppe fra Statens Vegvesen, Olso kommune og Bærum kommune.

Høiskar sier at forskerne konkret ikke har skrevet plugin-hybrider (ladbare), nettopp for at bensinhybridene som har lave NO2-utslipp skal kunne vurderes.

Over 30.000 Toyota

Det betyr at blant annet over 30.000 vanlige hybrider (se faktaboks for forklaring på de ulike hybridtypene, under artikkelen hvis du leser på mobilen), i all hovedsak fra Toyota og dattermerket Lexus, men også fra BMW, Honda og flere kan suse gratis gjennom bomstasjonen.

Under artikkelen finner komplett oversikt over alle bensinhybrider som selges i Norge.

– Dette forslaget er spenstig og trolig virkningsfullt, men samtidig dramatisk for de som eier dieselbiler. Vi kan bekrefte at bensinhybrider fra Toyota slipper ut praktisk talt null skadelig NOx, og er omtrent på samme nivå som ladbare hybrider på dette området. Å gi disse biltypene flere fordeler er bra for bylufta fremover, sier informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen.

Toyota har solgt drøyt 33.000 bensinhybrider i Norge. Omtrent 50 prosent av kundene velger hybridvariant, ifølge Olsen.

Må utredes

Høiskar understreker at tiltakene, også et eventuelt bompengefritak for bensinhybridene, må utredes nærmere og konkretiseres før de eventuelt kan gjennomføres.

– Vi har ikke foretatt en fullstendig konsekvensanalyse av hvert enkelt tiltak vi peker på som viktige for å klare å overholde grenseverdiene for luftforurensning innen 2020, sier Høiskar.

Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V) sier det alltid skal lønne seg å velge miljøvennlig.

– Da bør biler som slipper ut mye mindre enn gjennomsnittet betale mindre enn i dag. Vi ser på dette i forbindelse med utredningen av miljødifferensierte bompenger. Hvor takstnivået skal ligge er for tidlig å si, men det er naturlig å se for seg at hybrider vil komme bedre ut enn i dag, sier Melby.

Ikke diesel-nedgang

Informasjonssjef for Norges største bilemerke, Volkswagen, Anita Svanes, sier de ikke har merket nevneverdig nedgang i etterspørselen etter dieselbiler etter at eiere av dieselbiler ble forespeilet skyhøy pris i bomringen.

– Hos våre to største Oslo-forhandlere er det fortsatt slik at vi selger cirka 90 bensinmotor på småbilene som up! og Polo, mens andelen bensin på Golf er 60-70 prosent. På de større bilene, som Tiugan og Passat, velger de fleste fortsatt diesel, sier Svanes.

- Kjøp ladbar

Høiskar oppfordrer alle som skal kjøpe bil til å vurdere ladbar hybrid, bensinhybrid eller bensinbil.

– Bruk mest mulig kollektivt, og ja, velg elektrisk eller bensin dersom du skal kjøpe bil. Hele poenget med å øke prisen i bomringen er å få ned trafikken og dreie bilparken mot lavutslippsbiler som el- og hybridbiler, sier hun.

Tiltaksutredningen slår fast at trafikken må ned med 20 prosent.

Importøren Harald A. Møller forventer å selge 1500 av ladbare VW Golf GTE og 1500 av ladbare Audi A3 e-tron. Mitsubishis ladbare Outlander solgte nesten 1500 i fjor, og importøren forventer et salg på 2000 i 2015. Les mer her.

Les test av 9 ladbarehybrider på VG+: Test av Audi A3 e-tron, VW Golf GTE, Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Toyota Prius Plug in hybrid, Porsche Cayenne S E-hybrid, Porsche Panamera S E-Hybrid, Volvo V70 D5 Plug-in-hybrid og BMW i8.

Bensinhybrider til salgs i Norge, ladbare og ikke-ladbare.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder