KJØPT: Her er identitets- og førerkort som Roar Melum i Norges Lastebileier-Forbund opplyser at han har kjøpt via en litauisk mellommann. Foto: GEIR OTTO JOHANSEN

Lastebileierforbundet: Utenlandske sjåfører kjører ulovlig på falske identiteter

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener de kan dokumentere at noen utenlandske sjåfører kjører ulovlig og omgår kjøre- og hviletidsbestemmelsene ved å operere med flere identiteter.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Roar Melum (50), regionsjef for NLF Trøndelag, forteller at han har kjøpt seg fire førerkort for lastebil og en ny identitet via en litauisk mellommann. Dette kostet ham 80 euro per førerkort. Men Melum har aldri hatt noen opplæring i å kjøre tung bil.

- Det som er skremmende er at vi aldri har noen garanti for at de trailerne vi møter kjøres av yrkessjåfører, sier Melum.

Fire førerkort

- Nå har jeg fire førerkort og to identiteter. En er i mitt eget navn, og en i et litauisk, sier Melum til VG.

KORTSTOKK: Roar Melum, regionsjef for NLF Trøndelag, kan velge mellom flere førerkort og identiteter. Foto: GEIR OTTO JOHANSEN

Han forteller at det hele begynte da en litauisk sjåfør søkte jobb i et norsk transportselskap. Under jobbintervjuet markedsførte mannen angivelig at han hadde flere førerkort. Dermed kunne han kjøre nesten uavbrutt.

- De skifter ikke sjåfør, men kortsystemene sine slik at du med fire forskjellige identiteter i prinsippet kan kjøre non-stop, sier Melum.

Hovedregelen er at tungtransportsjåfører skal ha 45 minutters pause når de har kjørt 4,5 timer.

- Lurer kontrollørene trill rundt

- Hver bil har en skriver som kan sammenlignes med en ferdskriver. Den registrer all kjøring med bilen og hvem som kjører. Når man blir stoppet i kontroll tas det utskrift av det som står i skriveren. Der ser man start og stopp og pausene som sjåføren har hatt. Og man kan se om han ikke har tatt pausen sin. Men det de utenlandske sjåførene gjør, er at de når de har kjørt 4,5 timer bytter ut førerkort og id-kort i bilen slik at det ser ut som om det er en ny sjåfør. Men bildet er det samme. Når politi og Statens vegvesen ser at de kontrollerer riktig person og skriver i bilen, tror de alt er i skjønenste orden, sier NLFs regionsjef i Trondheim.

- Men de blir lurt trill rundt, hevder Melum.

Han forteller at den litauiske sjåføren aldri fikk jobb i det norske firmaet. Men en tid senere dukket det opp en ny litauisk jobbsøker til samme firma som ifølge Melum åpent fortalte at han kunne skaffe til veie førerkort. Melum tok ham på ordet.

- Etter den første turen til hjemlandet fikk jeg overlevert det i Trondheim, det var id-kort, førerkort og full pakke, sier Melum til VG.

Ett av førerkortene har han overlevert til politiet i Trondheim.

- Ser helt greit ut

- Førerkortet er av en sånn kvalitet at det i mange sammenhenger kan gå rett igjennom en politikontroll. Det ser helt greit ut, sier Marius Rønningen, miljø- og trafikkoordinator ved Sør-Trøndelag politidistrikt, til VG.

- Med kompetansen til en gjennmsnittlig politmann- og kvinne er det vanskelig å avdekke at dette er et falsk førerkort, utdyper han.

Han opplyser at de har orientert Politidirektoratet om saken.

- Vi i politiet i Sør-Trøndelag er i dialog med NLF og vi er rystet over hvor enkelt det er å skaffe dokumentasjon på kompetanse du egentlig ikke har, sier Rønningen.

Han forteller at ett bergingsselskap i Sør-Trøndelag hadde 77 berginger av tyngre kjøretøy av alle nasjonaliteter i perioden 1. november til 31. desember.

- Det sier at risikoen som tungtransporten til dags dato påfører lokamsamfunnet i Norge, er uforsvarlig stor, mener Rønningen.

Solgte lastebil med sporing

Melum i NLF forteller at en medlemsbedrift solgte en lastebil til den samme litauiske sjåføren som hadde skiltet med fire førerkort under jobbintervjuet.

Men selgeren unnlot å fjerne trackingen på bilen som brukes til flåtestyring. Dermed kunne de angivelig se hvor sjåføren kjørte og hvor ofte han stoppet.

- I nesten ett år fulgte vi bilen på kjøring i Norge, Sverige, Finland og Litauen. Vi så hvordan sjåføren skiftet mellom fire forskjellige identiteter, hevder Melum.

- På den tiden vi fulgte den, var det verste eksemplet 268 mil kjøring hvor det lengste stoppet han hadde på den kjøredistansen var fem minutter, sier Melum.

Ifølge hans opplysninger er ikke bilen lenger på veien siden den skal ha blitt totalvraket i en ulykke.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder