LUKES UT: Hver dag tas mellom 30 og 35 kjøretøy ut av trafikken etter kontroll hos Bilprovningen. Årsaken til kjøreforbud er at de er i så trafikkfarlig stand at det er risiko for havari og at de ikke kan kjøre videre for egen maskin. Foto: Bilprovningen

Omfattende undersøkelse: Bilene med flest og færrest feil

Statistikken fra 3,1 millioner svenske EU-kontroller avslører hvilke bilmodeller som er best og dårligst.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Kvalitetsforskjellene viser seg etter allerede tre år på veien. Resultatene av kontrollene viser at det er stor spennvidde mellom bilmodeller og bilmerker når det gjelder kvalitet, ifølge Bilprovningen.

- For en som skal kjøpe bruktbil er informasjonen om skillene i kvalitet svært verdifull informasjon, sier kommunikasjonssjef Cecilia Blom Hesselgren.

- Sier ikke alt

Teknisk konsulent i NAF Dag Edvardsen sier at etter det han kjenner til, er den norske og svenske EU-kontrollen er tilnærmet identisk.

- Det er likevel viktig å understreke at en EU-kontroll er en øyeblikkskontroll som ikke sier noe om fremtidig kvalitet. Mange komponenter er ikke med i EU-kontrollen, for eksempel må du ikke ha fulgt serviceprogrammet for å bli godkjent. Dermed kan det dukke opp dyre feil, selv om bilen er godkjent. På samme måte kan en lett reparerbar jordingsfeil på skiltlyset føre til anmerkning, slik at bilen kanskje fremstår dårligere enn den er, sier han.

Skal du kjøpe bruktbil, må du bruke flere kilder i tillegg, anbefaler Edvardsen. Ikke minst gjelder det servicehistorikken til den konkrete bilen. Han råder usikre bruktbilkjøpere til å la fagfolk kontrollere bilen.

Porsche best

Porsche er bilmerket som er suverent best når det gjelder antall fabrikasjonsfeil for samtlige årsmodeller som er med i statistikken, 2002-, 2004-, 2007 og 2009:

1. Porsche, 2,1 prosent.
2. Toyota, 5,9 prosent.
3. Subaru, 7,0 prosent.
4. Honda, 7,7 prosent.
5. Lexus, 7,7 prosent.
6. Suzuki, 10,5 prosent.
7. Mazda, 10,6 prosent.
8. Audi, 11,1 prosent.
9. Skoda, 12,6 prosent.
10. Smart, 12,7 prosent.

De fem dårligste bilmerkene er Renault, Daewoo, Chevrolet, Chrysler og Dodge.

- Resultatene overrasker meg ikke når du referer hvilke merker som ligger på topp og i bunnen. Men hvis det stemmer at Volkswagen-konsernet har så mange modeller i toppen for tre år gamle biler, tyder det på at de har utført et bra stykke arbeid med kvaliteten. Slik så ikke bildet ut for noen år siden, sier Dag Edvardsen i NAF.

SE DE BESTE OG DÅRLIGSTE BILMODELLENE NEDERST I ARTIKKELEN.

Her finner du hele undersøkelsen . Statistikken omfatter mange tusen biler av hver modell. Tabellene kan rangeres etter type feil og bilmerke.

Halvparten får anmerkning

MESTERNES MESTER: Honda Accord sedan, 2009-modell har null anmerkede fabrikasjonsfeil, etter fem år. Grunnlaget er 92 testede biler. Foto: AP

Bilprovningen utarbeider årlige statistikken «Sämst och bäst», basert på EU-kontrollene. De har til nylig vært enerådene når det gjelder å utføre de EU-pålagte bilkontrollene.

Samtlige tester er gjennomført i 2012, av årsmodeller fra 2002 til 2009. De yngste bilene var dermed bare tre år gamle da de ble kontrollert første gang.

52 prosent av de tre år gamle bilene ble godkjent uten anmerkninger. Den vanligste årsaken til at de ikke gled gjennom EU-kontrollen er feil på lys og blinklys, og manglende varseltrekant.

Flest bremsefeil

Siden 2000 er andelen underkjente biler redusert fra 35 til 31 prosent. Ifølge Bilprovningen skyldes dette at den svenske bilparken er blitt yngre - og at bilene er bedre.

Den suverent største årsaken til underkjenning i kontrollen og krav om etterkontroll er bremsefeil.

16 prosent av de kontrollerte bilene lider av ujevn bremsevirkning, dårlige bremseskiver og bremsebelegg, dårlig virkningen på håndbremsen og skader på bremseledninger.

11 prosent av bilene med bremsefeil ble også underkjent i etterkontrollen, opplyser Bilprovningen.

Resultatene av kontrollene deles inn i tre kategorier:
* Modellrelaterte feil.
* Miljørelaterte feil.
* Eierrelaterte feil.

Forsinket

Vanligvis foreligger årsstatistikken fra Bilprovningen i april. I år er den kraftig forsinket. Det er fordi det svenske EU-kontroll-markedet har vært igjennom en kraftig omstrukturering, forklarer kommunikasjonssjef Cecilia Blom Hesselgren.

- Frem til 2010 hadde Bilprovningen monopol på EU-kontroller. Nå er det fri konkurransen og flere aktører har kjøpt deler av Bilprovningens virksomhet. Vi eier fortsatt 89 stasjoner og per nå dekker vi 34 prosent av markedet. Vi har ikke hatt tid til å ferdigstille tallene før nå, men vi er glade for endelig å kunne publisere dem. Vi vet de er høyt verdsatte og etterspurte, sier Blom Hesselgren.

Hun sier at statistikken for 2012 bygger på omtrent på det samme grunnlaget som tidligere, fordi Bilprovningen frem til 5. november utførte nær samtlige EU-kontroller.

- Vi kommer til å fortsette med statistikken selv om vi nå har 34 prosent og ikke 100 prosent av markedet, sier hun.

Tabellen viser sammenlagtresultatet per merke for 2002, 2004, 2007 og 2009-modeller kontrollert i 2012:

Les også

  1. Bensinbiler har minst feil

    Alle de tre bilmodellene med færrest feil i den svenske Bilprovningens feilstatistikk er bensinbiler.
  2. De tryggeste bruktkjøpene - bilene med færrest feil

    Velger du en av disse bruktbilene, bør du slippe unna stadige besøk på bilverksted.
  3. Er Norges mest solgte bruktbil så god som «alle» vil ha det til?

    Volkswagen Golf er landets mest solgte bruktbil. Prisene er høye - men er den et like trygt bruktbilkjøp som prisene…
  4. En av fire nyere biler har elektronikk-feil

    Mer enn hver fjerde nyere bil har begynnende feil i elektronikken. Nå kan en sjekk av dette bli en del av…
  5. Moderne biler kan være nær kaputt etter 100.000 km

    Moderne biler er slett ikke feilfrie. Når de passerer 100.000 kilometer kan det dukke opp feil som gjør kraftig innhogg…
  6. Åtte millioner biler testet: Her er bruktbilene med flest og færrest feil

    Toyota Prius er sammen med Opel Meriva og Porsche 911 bilene som får påvist færrest feil i den årlige gigantrapporten…
  7. Kan bli EU-kontroll hvert år

    EU jobber nå med et forslag om at alle eldre biler må inn til kontroll hvert år.
  8. Spar stort med brukte bildeler

    Tar du til takke med en brukt bildel når bruktbilen skal repareres, kan det være store penger å spare.
  9. EU-kontrollen kan bli dyrere

    Har du bil som skal på EU-kontroll? Snart kan du bli nødt til å bruke et annet verksted til å reparere feilene enn det…
  10. Vil ha EU-kontroll for motorsykler og mopeder

    EU-kommisjonen vil innføre periodisk kjøretøykontroll av tohjulinger for å halvere antallet dødsulykker i EU.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder