40 I ÅR: Ford Capri. Foto: Ford

«OBOS-Mustangen» er 40 år

(VG Nett) Ford Capri var en «fattigmanns-Mustang» med mål om å lokke til seg ungdommelige bilkjøpere som egentlig hadde lyst på Ford Mustang.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Nå er det 40 år siden den første Ford Capri rullet ut av fabrikken, skriver Ford i en pressemelding.

Den siste bilen ble bygget i 1986, men Ford Capri lever videre gjennom et stort antall eierklubber. Jubiléet skal markeres med en rekke arrangementer rundt om i Europa i løpet av sommeren og høsten.

Jeg har litt sansen for Ford Capri, egentlig. Men her var pengene og timene brukt veldig uheldig. Og merkelig at Ford ikke gadd hente ut mer enn 115 hk fra en 2,3-liters V6.Leserne diskuterer Ford Capri - bli med her!

Ford Capri ble lansert med slagordet «Bilen du alltid har ønsket deg selv», mens i Norge tok det ikke lang tid før den hadde fått tilleggsbetegnelsen «OBOS-Mustang». Bilen skulle da også være Europas svar på Ford Mustang, som var en populær ungdomsbil.

Da siste Ford Capri rullet av båndet i 1986, var det solgt nærmere to millioner eksemplarer.

Små og store motorer

Capri kom i 26 ulike modellvarianter og motorserier, fra 1,3-liters rekkefirer til 3-liters V6-motor.

Mellom originalmodellen i 1969 og frem til 1986 ble det lansert to modellgenerasjoner, i 1974 og i 1978. Radialdekk ble standardisert i 1974. Det samme ble automatisk justerbare bilbelter foran (1976) og justerbare bilbelter for baksetene (1979).

Flaggskipsmotoren var innsprøytingsmotoren på 2,8-liter. Opprinnelig utviklet den 160 hestekrefter, men til slutt hadde denne motoren en effekt på 180 hester.

Ford Capri ble fikk også RS-emblemet (Rallye Sport), betegnelsen for de mest heftige av Fords gatebiler.

Ifølge Ford vil det ikke komme en ny Capri-variant.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder