MILJØVENNLIGE: Både Volvo V50 (t.h.) og Saab 9-3 leveres om etanolbiler. Men salget er forsvinnende lavt. Foto: Jan Petter Lynau

Null miljøgevinst på etanolbil-salget

Norske myndigheter har karakterisert bioetanol - E85 - som miljøvennlig, og gir 10.000 kroner i avgiftsrabatt til biler som kan kjøre på drivstoffet. Men etter nesten halvannet år er det solgt så få etanolbiler at en miljøgevinsten er lik null.

ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

Siden Norges første pumpe for biodrivstoffet E85 (85 prosent ikke-fossilt drivstoff og 15 prosent vanlig bensin) åpnet på Statoil på Storo i mai 2007, er det blitt solgt 1030 biler som kan kjøre på E85 i Norge. Dette er modeller fra Volvo, Saab og Ford.

Derfor er miljøgevinsten fra E85-bilene omtrent lik null.

På 19 Statoilstasjoner i Norge kan du tanke E85, og Statoil har heller ingen konkrete planer om å bygge flere uten at det blir
solgt flere etanolbiler.

Test av miljøvennlige stasjonsvogner:Saab 9-3:Praktisk svenskeVolvo V50:Litt lite å by påSkoda Octavia:Enkelt og bra til god prisRenault Laguna ECO:Ekkeftiv motor - mye ståkBMW 318D:Best på utslipp - men dyr

I Sverige er det biodrivstoff på 1051 bensinstasjoner. Per 2007 var det registrert 81.300 etanolbiler i Sverige. Antallet øker: Bare i august i år ble det solgt 3.642 etanolbiler i Sverige.

Bruker mer

Biler som kan kjøre på biodrivstoff har et høyere forbruk når de kjører på biodrivstoff enn når de kjører på vanlig bensin fordi biodrivstoffet har lavere energiinnhold.

Det finnes ingen offisielle testrutiner og dermed tall for forbruk og utslipp for flexifuelbiler når de kjører på E85. Mangelen på et system gjør at bilene i dag typegodkjennes som bensinbiler. Men med Euro V-kravene som skal trå i kraft fra 1. september 2009 skal bilene testes med begge typer drivstoff.

Bilene får et økt forbruk på rundt 30-40 prosent med biodrivstoff. I testen har vi kjørt Saab 9-3 Biopower og Volvo V50 Flexifuel, begge med 1,8-litersmotor.

Saaben har et oppgitt bensinforbruk på 0,79 liter per mil. Vi kjørte bilen på E85, og opplevde et forbruk på 1,2-1,2 liter per mil.

Selv om bensinmålerenåla stuper raskt, er ikke bilholdet dyrere med en fleksifuel-bil enn med en vanlig bensinbil. Vårt regnestykke basert på 15.000 kjørte kilometer i året viser en biofavør på noen hundrelapper per år (basert på 13 kroner literen for bensin og snittforbruk 1,2 for biobilen).

Også Volvo V50 Flexifuel som har et oppgitt snittforbruk på 0,74 liter per mil for kjøring på bensin, hadde et snittforbruk med bioetanol på drøye literen under testkjøringen.

Miljøvennlig?

Mens svenskene mener at bioetanol er både miljøvennlig og noe rimeligere - er holdningen i Norge nesten den motsatte.

For hva er riktig?

Er biler som bruker biodrivstoffet E85 med på å øke sult verden - og har høyere CO2-utslupp enn vanlige bensinbiler?

Eller er det slik at biler som kjører på E85 nesten ikke har skadelig CO2-utslipp, og dermed er de desidert mest miljøvennlige bilene?

Svaret får du fra ekspertene mandag 6. okotber klokken 12. Da svarer følgende fire eksperter på lesernes spørsmål Tett på nett:

Rådgiver Gøril Andreassen i miljøstiftelsen Zero mener etanolbiler som kjører på fornybart drivstoff ikke bidrar til klimaendringer og at det ikke er verre å bruke jordbruksareal til å dyrke drivstoff enn det er å dyrke tulipaner eller bomull til klær. Send spørsmål til Andreassen her.

Direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken og talsmann for kampanjen Klimaveien Øyvind Solberg Thorsen mener det er bedre med lavinnblanding av etanol i alt drivstoff enn med biler som bare bruker etanol. Klimaveien er en miljøkampanje for vei- og bilbransjen. Send spørsmål til Thorsen her.

Fagsjef i Norsk Petroleumsinistitut Kjartan Berland mener at myndighetene bør bruke avgiftssystemet for å gjøre det lønnsomt å velge biodrivstoff. Send spørsmål til Berland her.

Forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt mener vi bør velge biler som bruker diesel eller hybridbiler fordi bensin- og bioetanolbiler bruker mer drivstoff og slipper ut mer CO2. Send spørsmål til Hagman her.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder