HY FOR HYDROGEN: Toyota Mirai kommer tilsommeren, men det har vært en pioner i Norge i vinter. Ifølge Toyota blir kupéen raskt varm, også ved at prosessen i brenselcellen avgir noe spillvarme.

HY FOR HYDROGEN: Toyota Mirai kommer tilsommeren, men det har vært en pioner i Norge i vinter. Ifølge Toyota blir kupéen raskt varm, også ved at prosessen i brenselcellen avgir noe spillvarme. Foto: Samuel Taipale ,

Dette blir prisen på Toyotas hydrogen-bil

Hyundai er foreløpig den eneste med hydrogenbil i salg, men til sommeren kommer Toyota med en bitte liten båtlast av det mange mener er elbilens «etterfølger».

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Men billig blir bilen ikke, 610.000 kroner, ferdig levert og spekket.

Det er godt over prisen for Hyundais ix35 Fuelcell som har vært til salgs i Norge i et par år, med prislappen 499.900 kr. Kommunikasjonssjef hos den norske Hyundai-importøren, Morten Brusletto, opplyser til VG at de har solgt rundt 20 eksemplarer.

Toyota Mirai er utstyrt med Toyotas eget brenselcellesystem, som er bygd opp av både brenselcelle-teknologi og hybridteknologi. Den er utstyrt med Toyotas egenutviklede brenselceller og drivstofftanker som fylles med hydrogen under høyt trykk (700 bar). I brenselcellen omdannes hydrogen fra tanken og oksygen fra lufta til elektrisitet som driver elmotorene. Det er altså en elbil. Eneste utslipp er vann.

Rekkeviddene til Mirai er i praksis cirka 40 mil, teoretisk 55 mil, opplyser Toyota Norge, som har hatt en bil på forhåndstest i Norge i vinter.

Fikk du med deg denne? Den nye årsavgiften kan fordeles over 12 måneder og skal betales via bilforsikringen.

Kun ti biler i første omgang

Toyota slipper ikke til mer enn ti biler i første omgang, begrenset av fabrikken.

– De første bilene vil være forbeholdt kunder som allerede har meldt sin interesse. Vi vil også sjekke at de har et kjøremønster som passer, og at de bor eller jobber i nærheten av de fyllestasjonene som er operative på østlandsområdet. Etter hvert vil det komme fyllestasjoner i de andre store byene og vi kan deretter tilby Mirai til flere, informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Planen er å øke volumet fremover mot 2020. Det er likevel viktig å lansere bilen nå, mener Toyota.

– Hydrogenbiler er like fleksible i bruk som dagens bensin- og dieselbiler. Vi tror dette er starten på noe stort, og vi mener at denne teknologien vil spille en viktig rolle for å erstatte fossildrevne biler i fremtiden, sier

Ikke elbiler

Toyota har sagt de ikke kommer til å produsere elbiler, fordi de tror fremtidens biler vil kjøre på hydrogen. I 2015 frislepp de 5680 patenter for å få flere med på hydrogensatsingen.

Mange tror på «super-elbilene» som driftes av hydrogen som det neste store. Honda har hydrogenbilen Clarity Fuel Cell i salg i USA. Hyundai, Mercedes, Audi, BMW, Ford og Nissan er på ballen. Mercedes har et titalls B-klasse F-Cell i Norge.

– Bilprodusentene viser at de mener alvor med sin satsing og lansering av flere nye modeller. Bakgrunnen for det er et gjennombrudd i kostnadsreduksjon i produksjon av brenselceller og økt levetid, sier hydrogenekspert og prosjektleder for Grønn Transport i Energirådet Innlandet, Bjørnar Kruse.

Verden måper: Ny super-Bugatti har eksosrør i titan.

Vi har prøvekjørt hydrogenbilene fra Hyundai, Honda og Toyota. Les testen her (krever innlogging).

Mangler fyllestasjoner

Det tar 3–5 minutter og fylle hydrogentanken, men mye lengre tid å kjøre for å finne en fyllestasjon. Det mangler fyllestasjoner. Per i dag er det fem hydrogenstasjoner i Norge.

I 2005 ble det lagt storslagne planer for den norske hydrogensatsingen, med en «hydrogenvei» mellom Oslo og Stavanger, i regi av hydrogenprosjektet HyNor. Bak HyNor sto blant andre Statoil og Hydro. I 2009 ble hydrogenveien åpnet av daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete, som sendte Kronprins Haakon og rallyfører Hennings Solberg ut på en etappe i en hydrogenbil.

Mazda annonserte et stort testprosjekt på hydrogenveien i 2007.

I stedet for hydrogenpumper, er det Teslas superladere som dominerer som påfyll for langdistanse-elbilene. Statoil og Hydro har trukket seg ut avsamarbeidet, men Reitangruppens bensinstasjonskjede Uno-X har intensjoner om å etablere 20 hydrogenstasjoner. Planen er å dekke alle de store norske byene innen 2020.

– En rekke land satser på omfattende utbygging av hydrogenstasjoner, for å legge til rette for hydrogenbiler. Vi forventer at hydrogenstasjoner prioriteres i Nasjonal transportplan 2018-2029, og at Enova får tildelt midler til å støtte opp under utbyggingen av et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner, sier Espen Olsen i Toyota.

Ifølge NTB foreslo SINTEF i forrige uke at fordelene for hydrogenbiler beholdes til det er minst 50.000 av dem i Norge – altså samme strategi som har gitt elbilene et løft uten sidestykke i verden.

Les: Det du lurer på om diesel – her er svarene.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder