FÅR I «ULVEKLÆR»? Forbrukerrådet vil Tesla vil undersøke om kjøperne av Tesla Model S P85D har fått den bilen de har betalt for.
FÅR I «ULVEKLÆR»? Forbrukerrådet vil Tesla vil undersøke om kjøperne av Tesla Model S P85D har fått den bilen de har betalt for. Foto: Jan Petter Lynau ,

Tesla-eiere raser: Hevder bilen mangler hestekreftene som ble lovet

BIL, BÅT OG MOTOR

Over 20 eiere av Teslas prestisjemodell P85D har klaget
til Forbrukerrådet på mindre effekt i bilen enn de 700 hestekreftene den ble markedsført med.

Publisert: Oppdatert: 03.11.15 14:02

– Vi har 20 saker til behandling i dag og i tillegg har vi avvist saker fordi det dreier seg om kjøp mellom to næringsdrivende, et område Forbrukerrådet ikke dekker, bekrefter direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Saken kan ende med en rettslig prosess for Tesla.

– Vi driver nå med saksbehandling, og kan ikke si annet nå enn at vi er dialog med Tesla i Norge. I behandlingen av saken skal vi undersøke om kjøperne har fått den bilen de har betalt for. Vi må finne ut om klagerne har rett eller ikke, sier Flønes.

Etter at Tesla tidligere i år startet leveringen av sin hittil mest potente modell, Model S med firehjulsdrift, begynte det å murre blant en del av eierne: Mange av dem er svært bilkyndige, og de synes det «manglet noe». Det endte med brev fra eierne der de klaget på for liten fart.

Les også: Kan komme ny Tesla til under 300.000

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er det registrert 631 eksemplarer av P85D (av et totalsalg for Model S på 3355) hittil i år. Bilen koster fra 763.000 kroner før leveringsomkostninger og ekstrautstyr, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Les: Her er vår test av P85D - avsindig akselerasjon!

Kan bli rettslig «dom»

Saksbehandlingen i Forbrukerrådet foregår skriftlig, der man ber partene om å dokumentere sine påstander. Det kan også bli aktuelt å bruke sakkyndige rapporter, opplyser Flønes. Hun sier at Forbrukerrådet tar sikte på en effektiv prosess.

– Hva kan utfallet bli?

– Hvis dette dreier seg om en mangel ved produktet, er det ulike måter å håndtere dette på, avhengig av alvorlighetsgraden. Det kan dreie seg om prisavslag, at produsenten retter opp feil, eller i ytterste konsekvens heving av kjøpet. Hvis partene ikke kommer til en løsning, kan hver av dem bringe saken inn for Forbrukertvistutvalget (FTU). En dom herfra er rettskraftig på linje med dommer fra andre rettsinstanser, hvis den ikke bringes inn for domstolene innen fire uker, sier hun.

Les også: Russisk mangemillionær har lagt 3,2 milliarder på dekket – for å sikre seg dette gigantiske seilskipet.

Vil ikke hente bestilt Tesla

Tesla-entusiast Tor Harald Thorland fra Lier har betalt 15.000 kroner i depositum for sin andre Model S – en P85D. Prislappen for denne modellen med alt utstyr er over en million. Men etter at han leste om usikkerheten rundt effekten, vil han ikke ta ut bilen han har betalt for – med mindre Tesla kan dokumentere hva han egentlig kjøper.

– Den norske Tesla-sjefen har ringt meg, men kan ikke forklare meg mer enn at bilen er bygget i henhold til fabrikkens spesifikasjoner. Det er vanskelig å slå seg til ro med, all den tid jeg ikke får noen dokumentasjon på hva disse er, for eksempel en effektkurve, sier han.

Ventetiden snart over: Her er Model X

Han stusser over at Tesla-importøren heller ikke gir ham svar på hvorfor amerikanske og norske nettsider opererer med forskjellig beregningsmåte av akselerasjonstiden fra 0 til 100km/t.

– Disse er et rent produkt av bilens hestekrefter. Jeg vil vite hva jeg skal betale så mye penger for. Får jeg en bil som yter 700 hk, som den ble bestilt med, eller får jeg en bil med langt færre? Da har jeg i så fall betalt altfor mye.

Thorland har hatt mye kontakt med den norske Tesla-importøren.

– Bilen min har stått klar for utlevering i fem uker. Tesla har ikke spurt om å få pengene for den. Her står saken, sier han.

Samleside: Les alt om Volkswagens dieselskandale her

Fjernet opplysning om 700 hk

Kommunikasjonssjef for Tesla i Skandinavia, Esben Pedersen, skriver til VG i en epost at de er kjent med at flere eiere har reist saken til Forbrukerrådet, og at de vil imøtekomme Forbrukerrådets henvendelser om opplysninger som etterspørres.

– Vi vil til enhver tid følge den lokale lovgivningen, svarer han på VGs spørsmål om Tesla vil rette seg etter en avgjørelse fra Forbrukerrådet.

– Bilen er markedsført med 700 hk, hvorfor er teksten nå endret?

– 700 hestekrefter for Model S P85D var et tall for den kombinerte effekten fra hver av de to motorene. Etter feiltolkningen har vi bestemt oss for å spesifisere kraften fra de to motorene separat i vår konfigurator. Begge måtene er i samsvar med regelverk rundt om i verden, som bilprodusenter må forholde seg til i forbindelse med annonser for effekt målt i dynamometer i laboratorium, ifølge Pedersen.

­– Hva er Teslas forklaring på at effekten i en elbil er annerledes enn i en konvensjonell bil?

– Når drivlinjen er elektrisk og får strøm fra et batteri, må motoren dele den tilgjengelige elektriske kraften. I tillegg varierer strømmen av elektroner som når frem til den elektriske motoren. Det avhenger av situasjonen, blant annet lav ladestatus på batteriet og kalde temperaturer påvirker dette. Siden batteriets elektriske hestekrefter varierer, er det ikke mulig å spesifisere den fysiske kapasiteten til en elbil helt nøyaktig, opplyser Tesla.

Teknisk sjef i Tesla, JB Straubel, har utdypet dette i et blogginnlegg på Teslas hjemmeside.

Les også: Slik lader de elbilen riktig

– Vi har «dokumentasjon»

– Vi merket umiddelbart at det var noe «som ikke stemte». Bilen er fantastisk, men den lovede akselerasjon og de mange hestekrefter synes ikke å være til stede sier Ken Seitzberg.

Han og en annen, dansk P85D-eier, Henrik Strandgaard, har jobbet med saken på vegne av flere enn 60 Tesla P85D-eiere fra flere land siden de fikk levert sine biler.

– Min Tesla leverer maksimalt 568 hk. Det viser blant annet loggen fra min bil, som jeg har lastet ned fra Tesla selv. Gjennom bilens tekniske spesifikasjoner viser et regnestykke at den faktiske ytelsen maksimalt kan komme opp på 578 hk. Vi mener dermed at vi har betalt altfor mye for vår modell, sier Ken Seitzberg i eiergruppen «P85D Owners – Missing Performance».

Ken Seitzberg mener effekten de er kommet frem til rimer godt overens med en dansk test på et såkalt dynamometer (rullende landevei). Da ble effekten mål til cirka 430 hk ved hjulene.

Den danske gruppen mener at en kraftigere sikring, som Tesla nå har utviklet, vil kunne bedre effekten, men ikke til mer enn maksimalt 620 hk.

– Vi ønsker 700 hk, som vi har betalt for.

Her kan du lese mer om