Varselsystem skal hindre sovning bak rattet

MER UTSTYR - NED I PRIS: Mercedes E-Klasse går for øvrig ned i pris i forhold til utgående modell - selv med det nye sikkerhetsutstyret. Billigste modell blir en 220 CDI med 170 hestekrefter til 499.900 kroner. Det er 22.000 kroner ned i forhold til i utgående modell. I september kommer en utgave med færre hester, som kan komme til å koste rundt 450.000 kroner. I november kommer stasjonsvognen. Foto: Hanne Hattrem/Mercedes

- Ta deg en kaffepause, hilsen bilen!

MADRID (VG Nett) Rattet «registrerer» at du antakeligvis er i ferd med å sovne. Da piper bilen. En tegning av en kaffekopp dukker opp midt i speedometeret - og du får en vennlig forespørsel om det ikke er på tide å ta en pause.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over 11 år gammel

- Dette er teknologi som kan redde liv. Vi lanserer systemet som standard på vår nye Mercedes E-Klasse, sier produktsjef for bilen, Mathias Geisen.

VG Nett var blant de første norske medier til å få demonstrert systemet under testkjøringen av den nye Mercedesen i «øvre mellomklasse».

Et av de ti avanserte sikkerhetssystemene i niende generasjon Mercedes E-klasse er det for Mercedes helt nye systemet "Attention Assist". Oppmerksomhetsassistenten har til oppgave å overvåke bevegelsene dine, registrere når du er farlig trøtt, og sørge for å minne deg på at nå er det like før du faller i søvn.

Monitoring-systemer for å varsle en fører som holder på å falle i søvn er ikke helt nytt. Volvo er blant bilprodusentene som har gått i bresjen, og også Lexus og andre produsenter har slike systemer på programmet. Volvo har også en kaffekopp som sitt varselsymbol.

Volvos system går ut på at to avanserte kameraer følger øynene til føreren fra hver sin side og registrerer alle dets bevegelser.

Les:Bilen varsler uoppmerksomhet og rattfyll

"Leser" hvordan du styrer

Mercedes' system bruker ikke kameraer, men henter først og fremst informasjon om din grad av trøtthet gjennom å registrere hvordan du styrer bilen.

Fra du begynner å kjøre bruker bilen ti-femten minutter på å registrere din måte å styre bilen på. Når systemet har fått taket på deg, starter det overvåkningen. Målet er å avdekke den glidende overgangen fra våken tilstand til overtretthet, og kunne varsle føreren på et tidligere tidspunkt enn når søvnen er et faktum og hodet dupper.

- Vi har gjort en rekke tester av 600 svært trøtte bilførere mens de kjørte bil, hovedsakelige om natten. Vi vet blant annet at når man blir svært trøtt bak rattet, er typiske rattbevegelser at man kommer med plutselige styrekorreksjoner. Dette er matet inn i datamaskinen i bilen, som dermed kan kjenne igjen faresignalene og melde fra, sier Dr Frank Baumann.
Les også:Ny Mercedes avduket i natt.

Ta en pause

Til sammen 70 ulike målinger om hvordan du håndterer biler blir kvernet gjennom datamaskinen før kaffekoppen dukker opp i hastighetsmåleren.

- Blant annet hastighet, retningsendring, om du bruker knapper og en lang rekke andre ting som kan tyde på at du er farlig trøtt, overvåkes og er med på å avgjøre om systemet skal gripe inn, sier Baumann.

At systemet er standard på bilene mener den norske Mercedes-sjefen Johnny Danielsen burde legge til rette for en premiering fra norske myndigheter.

- Her har vi et system som kan redde liv. Vi vet at 25 prosent av alvorlige ulykker på veiene skyldes at føreren sovner bak rattet. Hvis vår samferdselsminister Liv Signe Navarsete mener alvor med nullvisjonen om ingen alvorlig skadde eller drepte på veiene, synes jeg hun burde kunne gi en avgiftspremiering til slike systemer, sier Danielsen.

Les:Bilulykker som fotokunst.

Rister i rattet

Rattet har for øvrig fått bygget inn mer sikkerhetsteknologi. Krysser du en linje mellom to kjørefelt - stiplet eller heltrukken - eller en kantlinje uten å blinke, får du noen korte rist i rattet.

Systemet for å varsle om at bilen beveger seg ut av feltet eller av veibanen er blitt vanlige på en rekke bilmodeller. Enkelte varsler med lyd, andre varsler med et skikkelig dask på rumpa, fra bilsetet.

Sikkerhetssystemene i nye Mercedes E-Klasse danner en massiv sikkerhetspakke - selv om ingen av systemene er nye eller banebrytende systemer. Men alle har fått en oppgradering, ifølge Mercedes.

Det innebærer blant annet at systemet med automatisk nedblending av fjernlysene ikke slår av eller på langlysene, men justerer disse opp og ned i en glidende overgang som skal være bedre for øynene.

Les også:Vil prøvemerke unge bilister.

Ser effekt om fem år

Om det ene systemet er bedre enn det andre, gjenstår og se. Frank Baumann i Mercedes er først og fremst opptatt av å evaluere sitt system for å hindre at trøtte bilførere blir dødsbilister.

Om fem års tid regner han med å kunne dokumentere effekten av sitt system.

- Da kan vi sammenlikne ulykker som har skjedd med tidligere og nye E-Klasse, for å se om antallet singelulykker har gått ned. Det var på samme måte vi kunne dokumentere effekten av antiskrens-systemet. Vi sammenliknet ulykkesdata for biler med og uten systemet, og så et voldsomt fall i antallet singelulykker for bilene med antiskrens, sier han.

Vi har prøvekjørt nye Mercedes E-Klasse. Neste uke kan du lese vår "dom" over den nye bilen på VG Nett.

Vi har prøvekjørt nye Mercedes E-Klasse. Neste uke kan du lese vår "dom" over den nye bilen på VG Nett. Foto: Hanne Hattrem

Les også

  1. Her kommer «ekte vare» fra Jaguar

    (BilNorge/VG Nett) Hittil har nær samtlige av komponentene i neste generasjon Jaguar XJ vært testet ut under skallet til…
  2. Ny småbil sikrere enn eldre storbil

    (VG Nett) I høy fart braser den store og tunge Volvo stasjonsvogna rett mot den nye småbilen Toyota Yaris.
  3. Barbie rundet 50 - «hedret» med rosa peilepinne

    (VG Nett) Til og med peilepinnen er lakkert rosa, for å likne Barbies favorittleppestift.
  4. Think klar til å flytte til Sverige

    Svensk industri jobber for å opprette et elbilknutepunkt, og sentralt i planene står flyttingen av Think fra Norge til…
  5. Ny Saab avslørt

    (BilNorge/VG Nett) Saab arbeider hardt for å overleve. Et av argumentene for et videre liv er denne bilen - nye Saab 9-5.
  6. Nå kommer airbagen for baksetet

    (VG Nett) Airbager har blitt like selvfølgelige som hjulene på en bil.
  7. Mercedes-lekkasjer om ny superbil

    (BilNorge/VG Nett) Den strengt hemmelige etterfølgeren til Mercedes SLR McLaren skal lages av AMG-avdelingen til…
  8. Smartere fra Opel

    (VG Nett) Den neste utgaven av Opels Meriva, blir utvilsomt mye penere enn dagens utgave.

Mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Test av Mercedes E-Klasse: Sikreste og magreste noensinne

  2. Lastevennlig ny Mercedes E-Klasse stasjonsvogn

  3. Dette er de sikreste bilene på markedet

  4. Se bilen som stopper av seg selv for fotgjengere

  5. Avansert bilsystem skal redde syke sjåfører

Fra andre aviser

  1. Teknologibombe: Mercedes tar en Audi med sin nye E-klasse

    Bergens Tidende
  2. Reddende engler

    Aftenposten
  3. Reddende engler

    Fædrelandsvennen
  4. Nye A-klasse gjør akkurat som du sier

    Fædrelandsvennen
  5. Snart kan du lese avisen mens du kjører

    Aftenposten
  6. Digre SUV-er preger denne store biltrenden

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder