SKANDALEMERKE: Volkswagen-skandalen vokser seg stadig større. Foto: Wolfgang Rattay , Reuters

Tyskland: Vil reteste alle modeller fra Volkswagen, Skoda, Audi og Seat

Onsdagens offentliggjøring av at 800.000 biler fra
Volkswagen-gruppen har høyere CO2-utslipp enn oppgitt, får tyske myndigheter til å reagere.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Ifølge nyhetsbyrået Reuters opplyser en «irritert» transportminister Alexander Dobrindt, at de vil gjøre nye tester av alle modeller av Volkswagen, Skoda, Audi og Seat som for tiden er for salg, for å se om de reelle uslippene av CO2 og Nitogenoksider (NOx) er høyere enn hva laboratorietestene har vist.

Det var natt til onsdag at Volkswagen-gruppen (inkluderer blant annet VW, Skoda, Audi, Seat og Porsche) sendte ut en pressemelding der de innrømmer at deres interne undersøkelser avslører at mer enn 800.000 bilmodeller har CO2-nivåer og oppgitte drivstofftall som har «vært satt for lavt under CO2-sertifiseringsprosessen». 98.000 av disser er bensindrevne motorer.

Les også: Slik avslørte de Volkswagen-jukset

Det er foreløpig uklart om dette skyldes juks, eller uheldige målinger.

Uansett kommer det på toppen av de tidligere innrømmelsene om at de har jukset under laboratorietestene på mer enn 11 millioner biler av merkene Volkswagen, Audi og Skoda, for å få lavere utslipp av nitrogenoksider.

Ekspertene: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

– Svært kritikkverdig

TRANSPORTMINISTER: Alexander Dobrindt, Tyskland. Foto: Emmanuel Dunand , Afp

Like før nyheten om reaksjonen fra de tyske myndighetene kom onsdag kveld, snakket VG med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Han mener det er uheldig at det stadig dukker opp nye ting i Volkswagen-skandalen.

– De har allerede mistet mye tillit. Det vi har sett tidligere med dieselmotorene vil jeg hevde at i praksis er kriminelt. Så kan det vi ser nå kanskje forklares med uhell fordi målingene i laboratoriene ikke alltid er helt nøyaktige, men det er svært kritikkverdig dersom dette også er juks, mener Solvik-Olsen.

Volkswagen har ikke selv kunne si klart om de nye problemene skyldes juks eller uheldige omstendigheter, men uttaler at de jobber systematiske for å komme til bunns i hva som har skjedd.

Les: Innfører hemmelig våpen mot dieseljuks

De 800.000 bilene skal i all hovedsak befinne seg i Europa, men den norske importøren Harald A. Møller kunne i dag ikke si om biler i Norge er berørt.

– Vi skal informere så snart vi vet mer. Vi har uansett fått forsikringer om at berørte biler uansett vil være trygge å bruke, sier informasjonssjef Anita Svanes til VG.

Mer fokus på tester

Ved å oppgi lavere utslipp enn det reelle har Volkswagen-gruppen kunnet selge biler til forbrukere som har trodd de har kjøpt – og dermed kjørt – mer miljøvennlig enn de faktisk har. I mange land med høyere avgifter på biler med høyere utslipp har forbrukerne betalt mindre for bilene. Det betyr i praksis mindre avgiftsinntekter for disse landene, inkludert Norge.

SAMFERDSELSMINISTER: Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Robert S. Eik , VG

Ketil Solvik-Olsen har tidligere sagt at norske forbrukere ikke kommer til å bli straffet for dette, og at en eventuell regning i etterkant vil bli sendt til produsenten. Nå håper samferdselsministeren det ikke dukker opp mer juks.

– Alle involverte vil være tjent med at man finner ut om det er enda mer som kan komme. La oss håpe det ikke er det, men vi får se, sier Solvik-Olsen.

VW, Audi eller Skoda-eier? Sjekk om du er rammet av dieseljukset!

Han tror man nå må vil se et større fokus på å sørge for at laboratorietestene i fremtiden blir mer nøyaktige enn de er nå. Frp-politikeren ser også for seg at man må dobbeltsjekke alle bilmerker der man finner store avvik mellom testene og de reelle utslippene.

Det er akkurat hva tyske myndigheter nå setter i gang.

– Vegdirektoratet har dialog med både importøren i Norge og tyske myndigheter. De gjør nå en jobb for å finne ut av hva som egentlig har skjedd, og hva dette betyr for Norge, sier samferdselsministeren.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder