DYR FYLL: Statoil-stasjonen på Storo i Oslo er Norges største bensinstasjon med etanolpumpe. E85-blandingen koster 8,59 kroner pr. liter, blyfri 95 oktan koster 11,67 kroner. Foto: Jan Petter Lynau

Vil ha 10 000 kr. i etanolrabatt

Allerede før den første dråpen etanol rant ut av Norges første etanolpumpe i mai, har flere norske bilkunder kjøpt etanoldrevne biler.

Artikkelen er over 13 år gammel

Men Statoil har ingen planer om flere etanolpumper enn den ene de har i drift på Storo i Oslo.

Bilimportørene ønsker at oljeselskapene blir tvunget til å selge etanol. Og miljøstiftelsen Zero ønsker at kjøperne skal få 10000 kroner avslag i prisen på etanolbiler.

Uansett vil det ta tid før vi får svenske tilstander på oljeberget: I årets fire første måneder kjøpte svenskene 8752 biler som kan kjøre på etanolblandingen kalt E85. Etanolbilene utgjør dermed over en fjerdedel av det totale miljøbilsalget, som også omfatter gassdrevne biler, hybridbiler og lavutslippsdieseler.

Salget av miljøbiler i Sverige utgjør nå en andel på 12,9 prosent av det totale nybilsalget.

Gratis bomring

Men for at Norge skal komme i nærheten av svenskenes miljøtrend på veien, er myndighetene nødt til å sørge for at det blir lønnsomt å kjøre på biodrivstoff. Det mener både miljøorganisasjonen Zero og bilbransjen.

- Svenske etanolbileiere slipper å betale i bomringen.
Dessuten de får gratis parkering og lavere firmabilskatt, sier prosjektleder Johannes Fjell Hojem i miljøstiftelsen Zero.
Lavere avgift er veien å gå i også i Norge, mener Zero.

- Vi foreslår at alle biler som kan gå på biodrivstoff, enten gass, etanol eller biodiesel, får 10000 kroner i rabatt, sier Fjell Hojem.

Finansdepartementet arbeider nå med det nye avgiftssystemet for biler, og da er det naturlig å legge miljøbilene inn som en egen rabattgruppe, mener han.

I dag er det mellom 5000 og 7000 kroner dyrere å velge en bil som er utstyrt for å kjøre på etanol, sammenlignet med en bil med tilsvarende bensinmotor.

Bilimportørene har nå så stor tro på etanolmodellene at flere har valgt å fjerne tilsvarende bensinvarianter. Etanolbilene kjører like godt på vanlig bensin. Men da mister de miljøeffekten.

- Du kan kjøpe en Saab 9-5 med vanlig toliters bensinmotor, men vi markedsfører den ikke i annonser. Nå dreier alt seg om Bio Power-modellen, sier administrerende direktør Petter Smebye i General Motors Norge AS.

Miljøinteresserte nordmenn

GM har allerede solgt 20 Saab 9-5 BioPower til norske kunder, og har om lag 100 salgsklare biler ute hos forhandlerne.

- Mange i Norge er interessert i miljøvern, også bilkjøpere. Etanolbil er blitt trendy, mener Smebye.
Men den enslige svalen hos Statoil på Storo gjør ingen etanolsommer for Ola bilist.

- Flere tankesteder og en lavere literpris på etanolen er viktig spesielt fordi etanolbilene bruker 30-40 prosent mer drivstoff, sier informasjonssjef Tore Løvig i Volvo Personbiler Norge AS.

Informasjonssjef i Ford Motor Norge AS, Anne Sønsteby, mener det er viktig at myndighetene stiller krav til oljeselskapene om at de skal selge etanol fra egne pumper, og ikke bare blande inn fem prosent etanol i vanlig bensin.

- Det er ingen grunn til at vi ikke skal kunne kopiere Sverige. Teknologien er både enkel og gjennomprøvd, sier Anne Sønsteby.

Peugeot og Citroën har meldt at de kommer med etanolbiler i 2007.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder