FEIENDE FLOTT: Mercedes GLA ser nesten ut som en Mercedes A-klasse som har fått for mye tran. Når det gjelder utseende, er dette den kuleste i kassen, per nå. Foto: Øystein Larsen-Vonstett
FEIENDE FLOTT: Mercedes GLA ser nesten ut som en Mercedes A-klasse som har fått for mye tran. Når det gjelder utseende, er dette den kuleste i kassen, per nå. Foto: Øystein Larsen-Vonstett

Test av Mercedes GLA: Liten, men knakende god

BIL, BÅT OG MOTOR

Den nye såkalte små-SUV-en til Mercedes er ingen klassisk SUV. Som en premium kompaktbil med trekk på alle fire gjør den imidlertid en knakende god jobb.

Publisert:

Dette er nemlig en bil som skal se tøff ut og som kan få deg opp den siste kneika til hytta. Bakkeklaringen med det 15 millimeter senkede sportsunderstellet er faktisk bare en centimeter høyere enn på en vanlig VW Golf.

Som kompaktbil er det enkelt å kalle GLA for en suksess. Her er både utseende, kjøreegenskaper og en rikholdig standard utstyrspakke på plass.

VG og NAF kjørte nykommeren med den nest minste dieselmotoren med trekk på alle fire, 220 CDI med 170 hestekrefter. Det var en ren fornøyelse.

Se priser og våre terningkast nedert i artikkelen!

Noe lengre

GLA deler plattform med lillebror A-klasse men har vokst med 15 centimeter i lengden. Dette har blant annet resultert i et større bagasjerom.

Kjøreoppsettet er også hakket mer komfortabelt enn i lillebroren. Den rimeligste utgaven er en forhjulsdreven bensinvariant med 156 hestekrefter til 375.000 kroner.

Opp i pris

Med trekk på alle fire må du opp i 455.000 kroner.
Da får du en 136 hestekrefters dieselmotor.

Det betyr at GLA er mer enn 80.000 kroner dyrere enn A-klasse med samme motor og automatgir. Importøren selv forklarer dette dels med at de har puttet på ekstrautstyr for 40.000 kroner som standard i GLA. Blant annet får du med ryggekamera, lys og siktpakke og LED-kjørelys.

Sammenliknet med konkurrentene Audi Q3, BMW X1 og Volvo V40 CC greier den nye lille SUV-en seg imidlertid meget bra på de fleste punkter.

Dårlig sikt bakover

Førermiljøet er i kjent Mercedes-stil luksuriøst, ryddig og intuitivt. Et lite minus er de små sidespeilene og dårlig sikt bakover og til siden. Plassen i baksetet er som i en hvilket som helst annen bil i kompaktklassen. Det duger flott for barn men blir litt i knappeste laget for voksne på lengre turer.

Ifølge det DNB-eide biladministrasjonsselskapet Autolease vil GLA holde seg best i pris om du går for 136 hk diesel-alternativet med trekk på alle fire. De anbefaler dessuten AMG Sport-utstyrslinje eller Urban. Det betyr fort vekk ekstrautstyr for minst 50.000 kroner.

FLERE BIL- OG MOTORNYHETER

ALFABETISK OVERSIKT OVER SAMTLIGE BILTESTER

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Her kan du lese mer om