KØ: En del køer oppstår uten at det burde være grunn til det. Forklaringen er gjerne høy hastighet og mange biler slik at når en bremser, tråkker gjerne personen i bilen bak dobbelt så hardt på bremsen. Foto: JAN OVIND,

Derfor blir det uforståelige trafikkøer

Hørt om fantom-køer? De oppstår når det egentlig ikke er noen god grunn til at bilene skal stå i kø.

  • Stella Bugge

Artikkelen er over fem år gammel

Men køene er reelle nok, selv om noen kaller dem fantom-køer. Men de er altså ikke forårsaket av ulykker eller innsnevring i veibanen.

Disse trafikkorkene oppstår gjerne når det er mange biler på veien og hastigheten er høy. Det tar nemlig litt tid for sjåføren å omstille seg når det skjer endringer i trafikkbildet, ifølge forskere ved blant annet Temple University i Philadelphia.

Kort oppsummert: når en bil bremser opp, tråkker sjåføren i bilen bak enda litt hardere på bremsen. Dermed forplanter dette seg som en bølge bakover.

Fenomenet er godt kjent for Kjell Werner Johansen, assisterende direktør hos Transportøkonomisk institutt (TØI).

Korte tidsluker

– Når farten øker og det er konstant avstand mellom bilene i meter, blir tidslukene kortere og kortere. Med en gang det kommer en sommerfugl forbi vinduet til en mann i køen og han så vidt toucher bremsen, skjer det rykninger i køen. Han bak bremser dobbelt så mye, og så forplanter det seg bakover til bilene kan stå helt stille, forklarer Johansen.

Det er når tidslukene blir for korte og farten høy, at man kan få voldsomme kjedekollisjoner med store personskader.

– Du kan ikke øke farten uten å øke avstanden mellom bilene. Det er årsaken til at en vei har begrenset kapasitet, sier Johansen.

Det er nemlig en grense for hvor mye sand eller vann man kan presse gjennom en åpning – eller biler på en vei.

Ifølge Johansen er det enkel matematikk; hvis man skal ha tre sekunder mellom hver bil og det som kjent er 3600 sekunder i en time, kan man maksimalt presse 1200 biler gjennom en bestemt veistrekning i løpet av en time. Uansett hvilken hastighet de kjører i.

Fremtidens biler kjører på autopilot slik at du kan jobbe – selv om du sitter bak rattet. Les mer om de nye bilsystemene her.

Menneskelig faktor

Årsaken til at det oppstår såkalt uforklarlige køer, er sjåføren.

– Grunnen til at dette oppstår er at det sitter mennesker bak rattet i bilene. De tar hensyn til hva som skjer rundt dem, som små ujevnheter i veien. Når det er mange biler på veien og kapasiteten nær fullt utnyttet, kan dette skje, sier Johansen.

Lavere fart = færre bremsebølger

Johansen forteller at man enkelte steder i verden har begynt å sette ned hastigheten til 60–70 km i timen i rushtiden fra for eksempel 100 for å begrense bremsebølgene.

– På denne måten får man flere biler gjennom, sier han.

Noen land, som Nederland, planlegger for selvkjørende vogntog.

– Da blir det som et tog med lik avstand mellom vognene, sier Johansen.

Men måten å få bukt med såkalte fantomkøer er ifølge TØI-eksperten ikke å ha hundre meters luke til bilen foran.

– Det er en tendens i saktegående trafikk at noen synes det er komfortabelt å ha en veldig lang luke til bilen foran, men det gjør at hele køen strekker seg ut og forplanter seg mer enn nødvendig ved å blokkere avkjørsler osv., sier Johansen.

– Hvis du holder en luke på to eller tre sekunder er det mer enn nok, og det er altså ikke snakk om mange meterne hvis du kjører 10 eller 20 km i timen, avslutter han.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Beryktet veikryss er flaskehalsen

  2. Se, den kjører selv!: VG krysser Tokyo i selvkjørende bil!

  3. Flere motorsykler, færre ulykker

  4. Privatbiler skal bli veivesenets rullende sensorer

  5. NAF: Noen må kjøre med piggdekk. Men hvem?

  6. Slik reduserte de køene drastisk

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder