FRA BIL TIL BESKYTTELSE: De nydesignede beskyttelsesutstyret består av en enhet som dekker hode og skuldre, med visir foran. Et effektivt luftfilter leverer filtrert luft for inntil åtte timer. Viften som drar luften inn er den samme som benyttes i de ventilerte setene i Fords berømte pickup F-150. Systemet får strøm fra et bærbart oppladbart batteri. Håpet er å få utstyret godkjent innen utgangen av april, melder Ford. Foto: Charlotte Smith/Ford Motor Co.

Kollisjonsputer og setekjøling blir til smittevernutstyr

Flere bilprodusenter bruker nå bildeler og produksjonsekspertise til å lage smittevernutstyr. Hos Ford brukes komponenter til setekjøling i pustemasker.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over 75 dager gammel, myndighetenes råd angående coronasmitten kan derfor være utdaterte. Du kan alltid holde deg oppdatert i vår spesial, eller gjennom FHIs nettsider.

Bare i løpet av de siste ukene har Ford produsert mer enn 3 millioner ansiktsvisirer for helsepersonell ved fabrikken i Plymouth i Michigan.

Produsenten har også utviklet en heldekkende beskyttelsesmasker med egen pustehjelp for helsepersonell, som nå settes i produksjon i et stort antall.

I slutten av mars beordret USAs president Donald Trump bilprodusentene til å produsere smittevernutstyr, under den såkalte Defense Production Act-loven. Loven gir blant annet rett til å pålegge virksomheter å produsere livsviktig utstyr.

Frivillig innsats

De smittesikre pustemaskene for helsepersonell (såkalt PAPR – Powered Air Purifying Respirator) er utviklet i samarbeid med 3M, på under fire uker. Monteringen skal skje ved Fords Vreeland-fabrikk i Michigan.

Her skal rundt 90 frivillige fra fagforeningen UAW (United Auto Workers) lage 100.000 eller flere eksemplarer. Inntektene fra salget går til organisasjoner som hjelper til i forbindelse med coronaepidemien.

les også

Dette gjelder for reiser til og fra Sverige

Masseproduksjon av smittetester

Ford skriver også at de bidrar med ekspertise på masseproduksjon, slik at selskapet Thermo Fischer Scientifics kan tredoble sin produksjon av smittetester.

Flere andre Ford-fabrikker er involvert i produksjon av respiratorer, melder selskapet. Blant annet skal det i et samarbeid med GE Healthcare produseres 50.000 før 4. juli. Også ved Fords fabrikk i Dagenham i Storbritannia gjøres det forberedelser for produksjon av respiratorer

NY VRI: Ferraris 3D-printede ventiler bidrar til å gjøre en dykkemaske om til pustehjelp. Foto: Ferrari

Ferrari dykkemasker

Ferrari har startet å lage deler som skal benyttes til å konvertere dykkemasker til respiratorer og til å lage beskyttelsesutstyr, melder Reuters. Teknikken er Ifølge meldingen utviklet av italienske ingeniører, som en respons på den skrikende mangelen mangel på utstyr til helsesektoren. 

Ferrari sier de startet å 3D-produsere termoplast-ventiler til maskene på Maranello-fabrikken utenfor Milano denne uken. Maskene skal brukes på pasienter med pustebesvær på italienske sykehus. Det utvikles også ventiler tilpasset vernemasker for helsearbeidere. Ferrari har stoppet produksjonen av supersportsbilene frem til 3. mai. 

Tesla bruker infoskjerm, datamaskin, luftstrømsmanifold og kammeret til luftfjæringen fra sine Tesla-modeller til å produsere respiratorer.

Den franske bilprodusenten PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) er i ferd med å lage 10.000 respiratorer på 50 dager. 

Mer om

  1. Coronaviruset
  2. Børs og marked

Flere artikler

  1. Kollisjonsputer og setekjøling blir til smittevernutstyr

  2. 100.000 åndedrettsmasker er flydd inn til Norge

  3. Formel 1-stopp: Lager smittevernutstyr

  4. Spansk helsepersonell til VG: – Flere dør i påvente av respirator

  5. Bedre beredskap neste gang

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder