GRØNN DESIGN: Når skogen brenner ned og trærne allerede er døde, kan Fisker bruke dem. Tredetaljene i konseptbilen Fisker Karma S er fra døde trær etter skogbrannene i Orange County i California som herjet i november 2008. Her er ansvarlig for farger og materialvalg Fairuz Jane Schlecht og sejfsdesigner for interiør Alexander Klatt. Foto: Hanne Hattrem

Bruker rester av skogbrann i dashbordet

«Økologisk» super-hybrid fra danske

DETROIT (VG) I november i fjor raste skogbrannene i Orange County og gjorde stor skade på skogen. Nå er rester fra trærne innfelt i dashbordet på luksus-hybriden Fisker Karma S.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

- Vi bruker veldig lite treverk av hensyn til naturen. Det er dyrere enn lær, men denne tredetaljen du ser her i midten av dashbordet, er fra et allerede dødt eucalyptus-tre, sier ansvarlige for farge- og materialvalg i den lynraske kabrioleten, Fairuz Jane Schlecht.

Les:Dansk hybridkab til Detroit.

Les også:Tesla Motors utsetter modell og varsler kutt.

Økologisk

Den danske bilprodusenten Fisker, med hovedsete i Irvine, California i USA, har tatt miljøbilbegrepet lengre enn kanskje noen annen bilprodusent i verden.

Fiskers to modeller, sportskupeen Karma og modellen Karma S som hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit, er begge «grønne» hybridbiler.

Bilene drives kun elektrisk, men har en toliters bensinmotor som driver en generator og lager strøm til litium-ion-batteriene. Disse kan også lades fra strømnettet, og bilen kan kjøre cirka 80 kilometer på bare strøm via to elmotorer.

Les:Dansk miljøracer lades fra strømnettet.

Les også:Bilsalget går tregt, derfor lager de ansatte på Bentley-fabrikke møbler.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

BÆREKRAFT: De få tredetaljene i miljøraceren for de rike er fra ikke-levende reddede trær (non living rescued trees). Brukes det lær, er det fra en ett hundre prosents bærekraftig fremstillingsprosess. Foto: Hanne Hattrem

Bærekraft

Når amerikanske Fairuz Jane Schlecht og hennes tyske kollega, sjefsdesigner for interiøret Alexander Klatt, legger ut om Karma S-modellens interiør og filosofi, er det nesten som å gå tur i en frisk skog.

Her er det bærekraft og ingen bruk av dyr som er oppskriften.

Stoffet i setene består av 85 prosent bambus, og 15 prosent viskose. Ellers er det brukt mye alcantara. Rattet er ikke skinnratt, men trukket med alcantra. Gulvene er dekket av ull, og det er brukt ekte glass i midtkonsollen.

- Det er et naturlig element, laget av sand, og det er gjenvinnbart, sier Schlecht.

Det er kanskje ikke så rart at bilen blir dyr, prisen skal være tett oppunder 90.000 dollar, omtrent 650.000 kroner, når bilen har detaljer som for eksempel ekte fossiler av blader fra trær innfelt i glasset i midtkonsollen.

- Vårt høyeste utstyrsnivå er kalt EcoChic. Det skal være luksuriøst og sensuelt, men ansvarlig. PÅ dette nivået omgir du deg med bare bærekraftig materialer. Vi er greenpeace-orientert, sier Schlecht.

GLOBAL: Mannen bak bilen, Henrik Fisker, er dansk. Bilen Karma som er først ut skal produseres hos Valmet i Finland. Produksjonen av mer enn 1.000 forhåndsbestilte biler vil starte i år, og det skal åpnes en ny fabrikk i Pontiac i Michigan. Kabrioletene Karma S skal i produksjon i 2011. Foto: Hanne Hattrem

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder