KOSTER OG SMAKER: Både som bensin og diesel koster nye Volkswagen Golf rundt ti prosent mer enn konkurrentene. Dette merkes og sees bak rattet. Foto: Øystein Larsen-Vonstett

Test av Volkswagen Golf: Enda bedre

Norges mest solgte bil, VW Golf, er et bedre kjøp enn Norges nest mest solgte bil så langt i år, Ford Focus.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

VG og NAF har kjørt den syvende generasjon av VW Golf i duell met Ford Focus.

Selv om den ikke ser så ny ut på utsiden merker du alle de små endringene idet du setter deg inn i Golfen.

Alt fra lyden i døren, kvalitetsfølelsen i kupeen, den meget gode standard LCD-skjermen og setekomforten gjør at du selv i en svært spartansk utrustet 85 hestekrefters bensinvariant (startpris på 225.900 kroner) får godfølelsen.

I baksetet har du omtrent akkurat like god plass som i Ford Focus. Bagasjerommet har imidlertid vokst fra 350 liter i den gamle varianten til hele 380 liter i den nye.

Golfens litt mer boksete form med store vindusflater gjør også at bilen føles både enklere å manøvrere og du har mye bedre sikt rundt bilen. De 85 bensinhestene kjennes faktisk forbausende greie og trekker bra også på lavere turtall.

STØRRE OG LAVERE: Sammenlignet med den gamle varianten, er nye VW Golf blitt seks centimeter lengre, et par centimeter bredere og noen centimeter lavere. Foto: Øystein Larsen-Vonstett.

Best på veien

VG og NAF prøvekjørte også en 105 hestekrefters dieselvariant med «automatgirløsningen» DSG. Dette er også en meget god motor og en god girløsning. På veien er Golf også bedre enn sin konkurrent, selv om det ikke skiller mye.

Oppsettet er komfortabelt men fungere greit også ved litt mer aktiv kjøring. Styringen kjennes presis og god ut.

Støydempingen i kupeen er om mulig enda bedre enn i Ford Focus, men her snakker vi ørsmå nyanser.

Autolease anbefaler at du velger 122 hestekrefters bensinmotor fremfor den rimeligste varianten. Denne vil ifølge selskapet ha et lavere verdifall (to prosent forskjell).

Noe av grunnen til dette er at 85 hk bensin kun er tilgjengelig med laveste utstyrspakke, Trendline. Du har heller ikke like mange valg på ekstrautstyrslisten.

VW Golf har lavere forventet verdifall enn Ford Focus.

Når det gjelder 122 TSI og 105 TDI anbefaler Autolease Highline-utstyrsnivå med innovasjonspakke og Adaptive Xenon.

PS! Etter at VG testet nye VW Golf, har den blitt testet i EuroNCAP, med toppkarakterer.

LESER DU DENNE SAKEN PÅ MOBILEN? HER FINNER DU FLERE BILNYHETER.

HER ER VG NETTS BILSIDE PÅ FACEBOOK - KLIKK LIKER, OG VI OPPDATERER DEG.

ALLE BILTESTER.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder