UENIGE: Mesta og Statens vegvesen er uenige om hvem som skal stoppe tjære-svettingen fra denne brua. Det eneste som er sikkert, er at når temperaturen stiger igjen, vil den svette tjære som drypper ned på bilene. Foto: Statens vegvesen

Krangler «så fjøra fyker» om tjæredryppende E6-bru

(VG Nett) Alt som kommer fra himmelen er ikke manna. Det vet bileiere som har fått lakken ødelagt av trebruer som svetter tjære. Nå krangler Mesta og veivesenet om hvordan problemet skal løses.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Det som drypper fra de to bruene er kanskje ikke helt ulikt den søte plantesaften manna likevel.

Det er i hvert fall seigt.

For når sommertemperaturen stiger svetter trebruene på E6 mellom Dal og Bogsrud i Eidsvoll tjære, skriver Romerikes Blad.

Både i fjor sommer, og nå sist i tropevarmen rundt pinsen, opplevde flere titalls bilister å få tjæreflekker på bilen.

Kresottjære, som brukes til å impregnere treverket i bruene, er svært vanskelig å få av lakken.

I fjor kostet det Statens vegvesen over en kvart million kroner i erstatninger til bileiere som fikk tjære på lakken, ifølge Romerikes Blad.

Svensk furu

- Bruene det drypper fra er bygget i furu fra Sverige. Det er brukt for mye tjære i materialet. Vi har mange trebruer i Norge, men så vidt vi vet er det bare disse to det drypper tjære fra når det er varmt, sier kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg i Statens vegvesen til VG Nett.

I dag har Mesta, som er entreprenør på strekningen, frist til å komme med forslag til hvordan de skal løse problemet.

- Dryppingen fra trebruene står på vår mangelliste på det anlegget Mesta har bygd, og det har det gjort siden i fjor, sier Søberg.

Statens vegvesen vil følge opp saken overfor Mesta over helgen.

- Vi ønsker at det blir utbedret så raskt som mulig slik at ikke flere trafikanter får bilene sine ødelagt, sier Søberg.

Mesta

Kommunikasjonssjef i Mesta, Erik Ryste, sier de er villige til å snakke med Statens vegvesen for å finne løsninger for å stoppe tjære-svettingen, men påtår seg ikke ansvar.

- Poenget er at Mesta har levert de to bruene i henhold til Statens vegvesens spesifikasjoner. De inneholder blant annet spesifisering av materialvalg og løsninger. Vi mener bruene er levert i henhold til bestillingen, sier Erik Ryste.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder