En ekspertgruppe mener at alle brannbiler skal være røde. Bakgrunnen for dette er at det er merking/dekor/blålys som skal gjøre bilen synlig og ikke farge generelt. Idag er mange av de nyere brannbilene lakkert gule. Foto: Egenes Brannteknikk AS

Foreslår standardkrav for brannbiler: Nå kommer superbrannbilene

..og de skal være røde

I løpet av året skal hele 37 splitter nye «standard» hitech brannbiler leveres rundt i Norge. Samtidig kritiseres norske kommuner å kaste bort millioner av kroner på sære spesialkrav som gjør brannbilene langt dyrere enn de trenger å være.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Bilene får blant annet et infrarødt kamera i front, som kan «lese» brannen og gjøre mannskapet i stand å styre vannkanonene og følge med på en skjerm inni bilen. Her kan de se hvordan varmen utvikler seg hvis det er vanskelig å få med seg hvor det ulmer eller hvordan brannen går. Dette skal gjøre bilene spesielt godt egnet til tunnelbranner.

Les: Her er alle brannbilers mor!

De 37 kjøretøyene som skal deles ut til brannvesen senere i år er nå satt i produksjon. 12 av disse er store brannbiler. Og for første gang i brannvesenets historie bygges disse 12 bilene etter felles spesifikasjoner som en prosjektgruppe har definert som «fremtidens brannbil».


– Vi ville bygge den optimale brannbilen, og det er virkelig hitech-biler vi nå leverer. Utenpå er den ganske lik biler man har sett før, men den har utstyr og teknologi som få andre brannbiler har i dag, sier brannsjef i Hallingdal brann- og Redningstjeneste, Dag Botnen. Han er også prosjektleder for «Det store brannløftet».

Prisbelønt VG nettprosjekt: Disse brannbilene skal redde livet og huset ditt!

I nesten to år har nemlig Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Norges forskningsråd, noen av landets fremste branneksperter og Gjensidigestiftelsen, analysert den norske brannetatenes behov.

LETTER Å ARBEIDE I HØYDEN: Det er opptil 2,5 meter ned fra taket. Nå blir det unødvendig å bevege seg opp på taket og balansere mellom stiger og kasser når dette kan «komme ned» til brannfolkene. Dette er fjernstyrt fra bakkenivå. Foto: Egenes Brannteknikk AS

– 280 forskjellige måter å bestille kjøretøy på

Det finnes ca. 2.000 brannkjøretøy i Norge. Årlig bygges det 40 nye biler til kommunale brannvesen til en verdi av ca. 200 millioner kroner.

Men mens både politi og ambulansetjenesten bestiller biler etter tydelige spesifikasjonskrav som er felles for hele etaten, er det opp til hver enkelt av de kommunale brannvesen å bestille bilen som de mener er best for dem.

– En politibil eller en ambulanse er identisk og optimalt utstyrt etter de behov etaten har utarbeidet og definert det være seg i Rogaland eller i Finnmark. Men i brannvesenet er det 280 ulike måter å bestille kjøretøy på, ifølge Botnen.

Les også: Kuttet blålys på brannbilen for å spare penger

Han ønsker en derfor en felles norm for sikre høyest mulig kvalitet og mest mulig brannbil for pengene.

– Det er liten tvil om at det samlet brukes flere millioner kroner årlig på biler som ikke er optimalt rigget og som samtidig er for dyre. I dag ser vi ofte at de spesifiserer bilen så spisset at det utelukker leverandører og kan stå igjen med én leverandør. Dette skjønner selvsagt denne leverandøren, og prisen blir deretter, sier Botnen.

Brannsjef: – Brannvesenet er ikke dimensjonert til å slukke trailerbranner

Bakgrunnen til at fokuset settes på denne problematikken nå, er at Gjensidigestiftelsen tidligere i mars bevilget 350 millioner kroner til «Det store brannløftet.

GUL: Her er en brannbil avbildet i forbindelse med en uttrykning i Drammen. Foto: Jan Ovind VG

Anbefaler røde brannbiler foran gule

Ekspertgruppen ønsker også et felles utseende på alle brannbiler- med samme dekor og samme farge. Denne fargen mener de bør være rød, ikke gul som mange nyere brannbiler faktisk er blitt i dag.

– De fleste skjønner at når det kommer en brannbil på 18 tonn så er dette ikke en ambulanse eller politibil, men på mindre enheter er ikke dette like enkelt. Derfor er det fornuftig å gå for fargen rød, en farge som er innarbeidet for brannvesenet og som ikke finnes på andre utrykningskjøretøy, sier Botnen til VG.

Han er med på at det kan være slik at gule biler er mer synlig i trafikkbildet, men ønsker at synligheten for en brannbil primært skal være dekor og blålys.

– Jeg kan ikke forestille meg at røde biler ikke er mer enn synlige nok med moderne merking og dekor. Vi åpner likevel for gule biler, men som et sekundært valg. Dette er fordi vi ikke har en myndighet og fordi noen kamper tapes om ikke vi bruker litt diplomati. Kanskje vi på sikt er tilbake til en felles farge. sier den erfarne brannsjefen til VG.

Bak på bilen er det trafikkdirigent (elektronisk tavle som viser trafikanter/publikum ulike meldinger med tekst) Foto: Egenes Brannteknikk AS

Nye spesifikasjoner for standardbrannbilene

Dette er noen av spesifikasjonene på de større mannskapsbilene, Norges nye «superbrannbiler,» som nå bygges:

** Det er vannkanon i front (inntil 3000 l/min) som også kan bruke skumløsning. Dette er ideelt for branner i tunnel og for branner foran mannskapsbilen.

** Dekor og utseende er standardisert.

** I vannkanon er det integrert IR-kamera. Også ideelt for tunnelbranner, men selvfølgelig for identifisering av varme generelt. Skjermen sitter inne i bil. Kanon blir styrt fra førerplass.

** Det er et helt nytt kommunikasjonssystem som er koblet mot 110-sentral og andre enheter. Systemet kan også «snakke» med bilen og det kan være fjerndiagnosering/sjekk av bilen. Det er også mulig å se status på andre biler i forhold til skumnivå, vannivå og lignende.

Veteran: Het budkrig på 32 år gammel Toyota-brannbil

Den erfarne brannsjefen legger prosjektet har vist at leverandører av brannbiler er enige om hvordan en brannbil bør være innenfor ei ramme på 80 prosent. Samtidig har den også vist at lokale brannvesen ofte har spesialkrav til utstyr som gjør brannbilen mye dyrere men som ofte har liten verdi i et såkalt kost/nytte perspektiv.

– Eksempelvis kan man be om vinsj foran og bak med felles kraftuttak. Det er ikke problem å levere dette, men kostnaden vil være 230 000 kroner ekstra. Dette brukes kanskje aldri, men tanken der ute er at det kan bli bruk for dette.

PS! Det finnes i alt tre leverandører som leverer brannbiler til norske brannvesen i dag. Bildene i saken er på løsningene på de nye spesifikasjonene fra en av disse. De to andre leverandørene kan ha andre innovative løsninger.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder