UVANLIG: Ferrari GTC4 Lusso har fire seter og firehjulsdrift – ingen vanlig Ferrari-oppskrift. Foto: Produsent ,

Dette er ikke vanlig Ferrari-oppskrift

Ferrari skal lansere sin nye GTC4 Lusso neste måned. Navnet er nytt, men den har mye til felles med sin forgjenger.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det vakte oppsikt da Ferrari lanserte sin FF på Genève-utstillingen i 2011 – plass til fire personer har de hatt tidligere, men firehjulsdrift og stasjonsvogn-utforming var noe helt nytt for den steilende hingsten.

Ferrari GTC4 Lusso får en mer tiltalende design enn forgjengeren, og i tillegg til firehjulsdrift får den nå også styring på begge aksler.

Se flere bilder på BilNorge.no

Ferrari hevder at FF appellerte til en yngre kundegruppe enn deres øvrige modeller, og at firehjulsdriften medførte at bilen hadde så mye større anvendelsesområde at den klokket opp 30 prosent mer på kilometertelleren enn en gjennomsnittlig Ferrari.

Velkjent oppskrift

Motoren er fortsatt en 6,3-liters V12 uten pustehjelp, men effekten er økt fra de opprinnelige 660 hestene til 690.

Samtidig er maks dreiemoment 697 newtonmeter (Nm) ved 5750 omdreininger – en økning på 14 Nm 80 prosent av momentet skal være på plass allerede ved 1750 omdreininger.

Ferrari lover en akselerasjon til 100 km/t på 3,4 sekunder og en toppfart på 335 km/t.

På jakt etter ny bil? Sjekk priser og data på alle modeller som selges i Norge.

Foredlet

Bilen har fått en mer elegant hekk enn FF, og den har også fått et oppdatert interiør med plass til fire personer i hvert sitt separate sete med god sidestøtte.

Om den nye formen gir mindre plass i bagasjerommet enn de 450 literne FF skiltet med får vi foreløpig ikke vite, men vi regner med at den fortsatt har plass til et par sett med golfkøller – viktig rekvisita for biler i denne klassen.

Ferrari FF hadde en startpris på 3,8 millioner kroner – GTC4 Lusso blir neppe billigere.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder