LADBAR LUKSUS: Fra øverst til venstre: Audi Q7, BMW X5, Volvo XC90 og Mercedes GLE Foto: PRODUSENTENE,

Nye SUV-er fra Audi, BMW og Mercedes i år: Ladbare luksus-SUV-er avgiftsvinnere

De veier to tonn, har flere hundre hestekrefter og trekk på alle fire men slipper på papiret ut langt mindre CO2 enn en VW Golf. Her er luksus-SUV-ene som faktisk kan blir enda billigere neste år.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Nå kommer flere store tunge million luksus-SUVer med CO2 utslipp helt nede på en tredjedel av det en vanlig VW Golf slipper ut. Allerede er de ladbare hybridene gjennom de siste årenes statsbudsjett blitt langt billigere i innkjøp. Ifølge finanspolitisk talsmann i Frp, Gjermund Hagesæter, kan de bli fremover bli enda billigere.

– Vi vil flytte på engangsavgiftene, fra hestekrefter til CO2. Generelt vil dette gjøre biler som slipper ut lite CO2, selv om de har mye hestekrefter, billigere, sier han til VG.

Les også: Vurderer prishopp på diesel

Lengre el-rekkevidde kan premieres

Det varierer imidlertid hvor langt de ladbare hybridene kan gå på ren elektrisitet; fra Audi Q7s oppgitte rekkevidde på 53 kilometer til andre merker som ligger ned mot 30 kilometer. Dette ønsker Hagesæter skille på i avgiftssystemet.

– Noen ladbare hybridbiler har stort batteri og lang elektrisk rekkevidde, mens andre bare greier noen få kilometer på ren eldrift. Dette må avgiftssystemet ta høyde for, og dette er noe vi vil se nærmere på frem mot 2016-budsjettet, sier han til VG.

Tror de kan synke mer i pris

Bilbransjen selv tror også denne trenden fortsetter.

– I vårt forslag til nye bilavgifter som i prinsipp er veldig likt det regjeringen og støttepartiene presenterte, så vil disse bilene tjene på ytterligere fokus på CO2 og bortfall av hk-avgift (kW). Vi vet jo ingenting konkret men ut fra de overordnede prinsippene kommer disse godt ut, sier administrerende direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL), Erik Andresen.

NAF:Fossilbiler for folk flest blir billigere nå

Disse nye ladbare super-SUV-hybridene kjennetegnes med at de har både mange hestekrefter, ekstremt lavt oppgitte CO2-utslipp og mange hestekrefter.

Les også om hvorfor den norske bilparken, som nå i snitt er mer enn 10 år gammel,er dobbelt så farlig sammenlignet med en ny bilpark

BILLIGST: BMW X5 som ladbar hybrid kan du få fra 809.900 kroner pluss levering. Her er et bilde fra bilmessen i Shanghai tidligere i vår. Foto: NEWSPRESS,

Billigst luksus med BMW X5 xDrive40e

Tirsdag offentliggjorde BMW Norge prisen på deres nye ladbare super-SUV, X5 xDrive 40e. Med en startpris på 809.900 kroner kan du faktisk bli eier av en ladbar X5. Det er mer enn 100.000 kroner under de nærmeste konkurrentene. Disse stiller til gjengjeld med noe større motorer. Flere av de andre SUV-ene har dessuten større rekkevidde på ren el enn X5 som ladbar hybrid.

BMW har gått for en løsning i sin eDrive med en firesylindret bensinmotor som sammen med en elmotor leverer 313 hestekrefter. Bilen gjør unna 0–100 på 6,8 sekunder og kan kjøres elektrisk i hastigheter i inntil 120 km/t.

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 31 kilometer. Bilen er tilgjengelig i Norge fra november i år.

Audi Q7 med 100 «gratis» hester

UNDERSTELLET: Audi Q7 kommer med mekanisk permanent firehjulstrekk. Derfor har de måtte lagt batteriene helt bak i bilen, ikke i drivakseltunnelen, slik som Volvo XC90, som ikke har en slik type firehjulsdrift. Foto: REUTERS,

Neste år kommer også den nye Audi Q7 som ladbar hybrid. Samtlige av de luksuriøse konkurrentene har kommet eller kommer allerede i år, med sine ladbare hybrider. E-tron quattro kombinerer en 3.0 TDI motor på 258 hk med en elektrisk motor på 94 kW. Samlet effekt blir på 373 hk.

Med dagens avgifter vil den koste mellom 950.000 kroner og en million. En ny Audi Q7 med 272 dieselhestekrefter koster 940.000 kroner. Du får altså mer enn 100 el- hestekrefter «nesten gratis.»

Dette skyldes nærmest ene og alene forskjellen i avgiftene staten skal ha for en dieselhybrid med et svært lavt oppgitt CO2 utslipp og en tradisjonell dieselmotor.

Les også: SUV gir falsk trygghet

Audi er den eneste av de store luksus-SUVene som satser på en seks sylindret dieselmotor og elmotor. Samtlige av konkurrentene går for bensin sammen med elektromotoren.

Dette betyr ifølge Audi at et mer moderat forbruk på bilen også når elkreftene tar slutt.

Audi har varslet at de vil bruke enorme 217 milliarder kroner på ti nye modeller.Les mer om de nye modellene her.

LADBAR SVENSKE: Nye Volvo XC90 kommer snart til Norge med ladbar variant. Foto:Hanne Hattrem,

Volvo XC90 ladbar med syvseter

Volvos nye ladbare SUV, XC90 T8 byr på en 400 hk sterk ladbar bensinhybrid. Her er det, i motsetning til i Audien, ikke noe mekanisk og permanent firehjulstrekk. Drivakseltunnelen blir i stedet brukt til batteriene. Startprisene på bilen er 965.000 kroner med den enkleste utstyrspakken uten leveringsomkostninger. Svensken kommer som standard med syv seter.

VG har prøvekjørt nye Volvo XC90:En imponerende nyvinning

Audi Q7 e-tron quattro får en elektrisk rekkevidde på inntil 53 km med permanent firehjulsdrift. CO2-utslippet blir under 50 gram. Volvos nye ladbare har på papiret en rekkevidde på el på 40 kilometer.

Porsche går for sekssylindret i Cayenne

LADBAR PORSCHE: Porsche Cayenne var lenge den eneste ladbare super-SUVen på markedet. Den har nå fått tøff konkurranse. Foto:Øystein Larsen-Vonstett,VG

Porsche Cayenne har allerede kommet som ladbar. For 1,13 millioner kroner får du en ladbar bensinhybrid med hele 416 hestekrefter.

Her er det en sekssylindret kompressormatetet V6 bensinmotor på 333 hestekrefter som leverer kreftene sammen med en elmotor. Sistnevnte kan kjøres på ren elektrisitet opptil 36 kilometer om du kjører den maksimalt snilt. En voldsom og herlig underholdende bil var VGs dom da vi prøvekjørte den.

Les også:Åpner for gratis bompassering for hybridbiler

Rask og sterk ladbar fra Mercedes

I november kommer også Mercedes GLE500e (GLE er den nye betegnelsen på ML) til Norge.

Blir disse for dyre for deg? Her er de beste bruktbilene

Bilen har hele 442 hestekrefter. 333 bensinhestekrefter fra en V6 motor leverer sammen med en elektrisk motor på 116 hestekrefter denne samlede systemytelsen.

VERDENSPREMIERE: Den ladbare Mercerdes GLE 500e 4Matic hadde sin verdenspremiere i New York i mars. Foto: REUTERS,

Med en pris på 961.000 kroner plasserer den seg i samme prisområde som de andre. Bilen gjør unna 0–100 på lynraske 5,3 sekunder. Rekkevidden på bare strøm oppgis å være 30 kilometer, og den skal kunne kjøres elektrisk helt opp til 130 km/t.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder