MYE NYTT PÅ VEI: Her er konseptbilene som viser hvordan Audi tenker om deres designløsninger i nær fremtid. Øverst fra venstre er Audi Prologue, Audi TT Offroad Concept og Audi TT Concept med det nye førermiljøet. Foto: PRODUSENTEN og HANNE HATTREM Foto: ,

Vil vippe BMW ned fra luksusbiltronen: Audi bruker 217 milliarder på 10 nye modeller

Den tyske premiumprodusenten har gått i 18 måneder
uten en eneste stor nyhet, men nå varsler Audi full gass, 10 nye modeller og en ny motorserie som skal gå på «luft og kjærlighet».

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det Volkswagen-eide bilmerket la i romjulen frem sine planer for 2015 til 2019 – deres største i historien: Investeringsbudsjettet er på 24 milliarder euro – litt over 217 milliarder kroner – eller en drøy femtedel av et norsk statsbudsjett.

70 prosent av investeringsbudsjettet vil gå til utvikling av nye modeller og ny teknologi, ifølge pressemeldingen. Produsenten sier de vil styrke teknologiutviklingen og ekspandere produksjonen globalt.

Ti nye modeller skal være på vei, ifølge toppsjef Rupert Stadler. Ved utgangen av 2020 vil modellutvalget være på mellom 50 og 60 ulike Audi-modeller.

Hvilke er ikke kjent, men det vi foreløpig vet av Audis kommende modellprogram for de neste to årene er blant annet ny Q7, som også kommer som ladbar hybrid og ny generasjon A4.

På bakrommet er man i full sving med utvikling av helt nye modeller i C, og D-segmentet, altså i kompaktklassen og mellomklassen, og ifølge Worldcarfans en ny liten crossover-SUV, Q1, i 2016.

Nye Audi Q8 er også allerede bekreftet for produksjon. Dette blir høyst sannsynlig en mer kupeliknende variant av nye Q7. Den skal konkurrere med nye BMW X6 og Mercedes nykomlingen GLE Coupe.

AUDI-KONKURRENTER: Her er nye BMW X6 og Mercedes GLE Coupe som Audi håper å tukte når de kommer med sin Audi Q8. Foto: JAN PETTER LYNAU og MERCEDES Foto:,

Gjerrige bensinmotorer

En viktig pedal å tråkke på for å møte fremtidens stadig strengere krav til CO2-utslipp, er utviklingen av en ny generasjon ekstremt økonomiske bensin- og dieselmotorer.

MER E-TRON: Audi satser videre på sine ladbare hybridløsninger i de kommende fem årene. Foto: AUDI Foto:,

Også plug-in-hybrider, ladbare hybrider, vil bli en viktig del av den nære bilfremtiden, mener Audi.

VG og NAF har testet ni ladbare hybrider som er i eller snart kommer til Norge. Audi A3 e-tron, VW Golf GTE, PorscheCayenne S E-hybrid, Porsche Panamera S-E Hybrid, Opel Ampera, Mitsubishi Outlander PHEV, Toyota Prius Plug in hybrid, Volvo V60 D5 Plug in hybrid og BMW i8. Les testen av bilene her (krever abonnement).

Tror på hydrogen

Produsenten sier de tror hydrogenbiler kan bli en del av fremtidens serieproduksjon, og viste nylig konseptbilen A7 Sportback h-tron på bilutstillingen i Los Angeles, for å vise at de følger med i timen også her.

Det er imidlertid Toyota, Hyundai og Mercedes som er nærmest serieproduksjon av hydrogenbiler for det alminnelige markedet. Les mer om hydrogenbilene som har vært teststadiet siden tidlig på nittitallet, og som snart er i Norge (krever abonnement).

HYDROGEN: Audi A7 Sportback h-tron Foto: AUDI Foto: ,

Resten av investeringsbudsjettet til Audi skal gå til utvikling av den «kommuniserende» bilen, blant annet av systemer for internett i bilen, og integrering av disse, samt avanserte førerstøttesystemer.

Bølgedal

Audi har vært i en bølgedal med litt modelltørke i de siste årene, og annonseringen av investeringsbudsjettet er et svar til blant andre BMW.

Her hjemme har heller ikke Audi hatt fullt turbotrøkk mot premiumkonkurrentene. I 2005 var Audi det største premiummerket i Norge, foran Volvo, BMW og Mercedes. Nå er både BMW og Volvo et godt stykke foran, og Mercedes en panserlengde bak.

Også i verden er BMW størst, både i fjor og i de 11 første månedene i år melder Autonews.

Audi, som selger mer enn BMW i både Kina og Europa, ønsker nå også å tukte BMWs overtak i det amerikanske markedet.

NY INNVENDIG: Audis Prologue konsept som her blir vist frem i Los Angeles for en knapp måned siden byr også på nye interiørdesign løsninger. Foto: PRODUSENTEN Foto: ,

Volvo størst i Norge

Ved utgangen av 2014 er Volvo Norges største premiummerke (nummer tre av bilmerkene i Norge totalt), med 10.726 solgte biler, noe som gir en markedsandel på 7,6 prosent, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken.

BMW er nummer to av premiummerkene, med 9470 registrerte biler og en markedsandel på 6,7 prosent. Audi nummer tre, med 6968 og markedsandel på 4,9 prosent

BMW annonserte i mars at de vil fighte Audis kommende Q9 og Mercedes GL med en kladeis kalt X7.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder