Test av BMW X5: Kongen av «alle» veier

BMW X5 - fortsatt med firehjulsdrift som standard utrustning - kombinerer luksus og kjøreglede på en måte som gjør at intet bilhjerte går på tomgang.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Den store SUV-en koster fra 775.000 kroner, før omkostninger og en formue i «nødvendig» utstyr.

Det er dermed bil i millionklassen - som krever et par ekstra gir på bankkontoen.

- For den som verdsetter solide kjøreegenskaper, leverer X5. Den er lettkjørt og enkel å håndtere sett i forhold til størrelse og vekt, sier NAFs tekniske konsulent Dag Edvardsen.

Han er i høygir og har satt bilen i «Sport» - et av fire oppsett som øker gassrespons og gir kjappere girskift.

BMW X5 har ikke gjort noe tigersprang hverken når det gjelder utvendig eller innvendig design. Men det har selvsagt skjedd mye under lakk og lær.

Se fyldig bildespesial!

Vår testmodell er utstyrt med blant annet M Sportspakke som har adaptiv fjæring. Aktiv styring (12.500 kr.) bidrar til den gode kjøreopplevelsen:

I lave hastigheter som for eksempel i p-hus svinger hjulene maksimalt ved å dreie mindre enn 1,5 omdreininger på rattet. I høyere hastigheter endres utslaget slik at bilen blir mer retningsstabil. Da er det også litt tyngre å dreie på rattet.

Står til seks

VG og NAF gir bilen en sekser på terningen.

- Særlig hvis vi legger vekt på kjøreegenskaper og økonomi i eierforholdet. Det som trekker noe ned er at du må fylle på med ekstrautstyr, som gjør bilen dyr, sier Edvardsen.

Salgsmål er 400 eksemplarer neste år. Det vil trolig gjøre den til mest solgte i klassen, der Mercedes M-klasse, Range Rover-modellene og Porsche Cayenne har vært de tre store i 2013.

Biladministrasjonsselskapet Autolease mener modellen holder seg best i bruktmarkedet med følgende: Blant annet navigasjonspakke (17.900), adaptive lys (22.000), adaptiv cruisekontroll (17 200), headupdisplay (15.400), 3. seterad (16.300), M-Sportpakke (48.400). Motorer: 25d (og 30d).

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder