Prøvekjørt: Audi Q7
Luksus-SUV for fiffen

VERBIER (VG) Til tross for at nye Audi Q7  krympet litt utvendig har plassen inni luksus-SUVen økt betraktelig. Kjøreegenskapene til den enorme doningen er intet mindre enn imponerende.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

VG har prøvekjørt den nye super-SUV-en til tyskerne i vakre omgivelser i de sveitsiske alper.

Med sine 5,05 meter i lengde er den krympet med fire centimeter sammenlignet med den foregående varianten. Også bredden er redusert med en drøy centimeter. Den innvendige høyden har også økt med fire centimeter sammenlignet med den seks år gamle utgående modellen.

Markant større bagasjerom

Det er imidlertid bakerst i bilen den største forandringen har skjedd. Med fem seter har nemlig bagasjerommet blitt hele 890 liter stort (uten reservehjul, med dekk på boks).

Det er klart større enn de argeste konkurrentene, om det er den nye Volvo XC90, BMW X5 eller for den saks skyld Mercedes GLE (ny modellbetegnelse på det som tidligere var ML.

VG var imponert etter å ha kjørt Volvo XC90.Les hvorfor her!

Du kan se sammenligningen av de tekniske dataene på nye Audi Q7 og konkurrentene i en tabell nederst i saken.

Går du for løsningen med de elektronisk nedsenkbare to ekstra baksetene, stjeler dette litt plass. Bagasjerommet blir med dette senket ned 770 liter. Dette er allikevel bedre enn bagasjeplassen i den utgående varianten og det de fleste konkurrentene kan by på.

FØRSTEMANN: Siden introduksjonen i 2006 har Audi solgt 500.000 Q7 verden rundt. Slik så den ut ved introduksjonen for snart ti år siden. Foto:Terje Bringedal,VG

Syv-seter for 30.000 kroner ekstra

For rundt 30.000 kroner kan du få de to bakerste setene. Atkomsten skjer ved at du først feller ned ryggen på setet på andre seterad og så vipper hele setet opp.

LETT ADGANG: Den bakerste seteraden kommer du til ved først å brekke seterad forover så vippe opp hele setet. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Vel på plass fungerer faktisk tredje seterad bra, både for barn og for litt kortere voksne, dersom de i andre seterad skyver sine seter noe fremover i lengderetningen.

Er du mye over 1,80 meter i høyden dunker du imidlertid hodet i taket. Taklinjen faller ganske kraftig nedover helt bakerst.

I andre seterad har du som voksen imidlertid ikke dette problemet. Her er høyden under taket svært romslig.

Plassen bak den tredje seteraden til bagasje er med sine 295 liter omtrent som i en Ford Fiesta.

Det kan faktisk bli opptil 30 prosent billigere å kjøre i bomringen. Sjekk denne saken her.

Imponerende på støy og kjøreegenskaper

Til tross for at giganten er klart større enn konkurrentene, er vekten redusert med hele 325 kilo. Det gjør at Q7 får en egenvekt på rett under 2000 kilo. Ingen andre som tilbyr permanent firehjulstrekk i denne klassen leverer en tilsvarende lett bil.

Lettere bil betyr gjerne også bedre kjøreegenskaper. Det merkes også i nye Q7. På veien kjennes bilen svært trygg og forutsigbar å kjøre. Den er stor på alle måter men kjennes allikevel enkel og håndterlig.

Det kanskje mest imponerende er det svært lave støynivået og det tilsvarende høye komfortnivået du har i den store SUV-en, nær sagt uavhengig av vei og føreforhold. Langt oppe i de sveitsiske alper støtte vi å svært dårlig asfalt. Også her slukte de adaptive luftfjæringene unna ujevnhetene og slagene. Lyden i bilen var upåklagelig.

Foruten litt vindstøy fra speilhus er det en kjøretur prislappen, sett med norske øyne, verdig.

Priser fra 835.000 kroner

Tyngdepunktet er senket med noen centimeter sammenlignet med den forrige generasjonen. Den permanente firehjulsdriften jobber utmerket sammen med den åtte trinns Porsche utviklet Tiptronic girkassen, om du velger den 211 hk diesel (fra 835.000 kroner) eller 272 hk diesel (939.000 kroner.) Motoren er en seks sylindret dieselvariant på tre liter.

ENDRINGENE: Her er interiøret i Audi Q7 i 2006 og 2015. Foto:TERJJE BRINGEDAL og ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Mens sistnevnte gjør unna sprinten på småpene 6,3 sekunder. er også 211 hk varianten heller ingen sinke med sine 7,4 sekunder. Dette er raskt i en så stor og tung bil.

Standardutstyr inkluderer blant annet seter i delskinn, LED-kjørelys, elektrisk bakluke, 18 tommers aluminiumsfelger og lengdejustering av andre seterad.

VG kjørte både 218 hk diesel og 333 hk bensin. Begge er begge svært gode motorer, selv om det selvsagt er ekstra med trøkk i V6-bensinvarianten til 1,078 millioner kroner.

Girkassen sammen med et av dyrere navigasjonsanleggene kan faktisk hjelpe girkassen å velge gir basert på data fra GPS, navigasjon og topografien.

Se de første bildene av politiets nye super-SUV

Nedtonet «Norges-diesel»

Forbruket er også meget pent. I 218 hk V6 dieselmotoren som først kommer til Norge i første kvartal neste år, er oppgitt forbruk på 0,54 l/mil. I Norge vil denne motoren, av avgiftsmessige grunner, bli tunet ned til 211 hk men med omtrent akkurat de samme prestasjonene ifølge importøren.

Til neste år kommer også Q7 som ladbar hybrid. E-tron quattro kombinerer en seks sylindret 3.0 TDI motor på 258 hk med en elektrisk motor på 94 kW. Samlet effekt blir 373 hk.

HELDIGITALT: Nye Audi Q7 har så mange funksjoner og skjermvisninger at du må kjøre den litt for å få utnyttet potensialet fullt ut, Alt skjer i imponerende oppløsning på skjermene. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Både rekkevidden på ren el og den store dieselmotoren gjør at bilen, til like under en million kroner, greier seg godt mot konkurrentene i klassen.

Bagasjerommet blir imidlertid, på grunn av batteripakken, redusert til 770 liter. Den kommer heller ikke som syvseter.

Audi selv tror den ladbare varianten blir den norske bestselgeren.

Både Mercedes, BMW og Volvo kommer med avgiftsvinnere i denne klassen de neste månedene:Les den stor gjennomgangen av alle de nye ladbare luksus-SUVene som kommer.

Bakhjulene svinger

Ekstrautstyr i den nye Q7 er et såkalt firehjulsstyring-system (14 000 kroner). I høyere hastigheter svinger bakhjulene likt med forhjulene for mer stabile kjøreegenskaper. I lavere hastigheter svinger bakhjulene motsatt vei av forhjulene. Dette reduserer svingradiusen med en hel meter ifølge Audi.

Dette er ekstrautstyret du MÅ HA for minst mulig verdifall

VARME BAK: For 10.000 kroner kan du få et fire soners klimaanlegg som også kan styres bakfra. Mulighetetene i Audi Q7 er mange men koster også Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Selv om ikke bilen er bygd som noe terrengbil har varianten med adaptive luftfjæringer (ekstrautstyr fra 25.000 kroner) en bakkeklaring på hele 24,5 centimeter i kjøreprogrammet offroad. Derfra kan fjærene senkes ned til 15,5 centimeter automatisk i et sportslig kjøreprogram. Selv kan du senke bilen ned til 17 centimeter.

Hele seks av ti nybiler blir nå solgt med automatgir. Hva du må betale for girhjelpen skiller det imidlertid til dels stort på.

Bakakselen kan ved innlasting i stillestående bil senkes helt ned til 13 centimeter for å gjøre innlastingen enklere.

Med standard stålfjærer har rager den 21 centimeter over bakken på det laveste.

Innvendig er det på sedvanlig tysk vis ryddig og pent. Instrumentpanelet er som i minstemann Audi TT. Det vil si en stor heldigital skjerm plassert rett foran føreren. (ekstrautstyr: 7500 kroner.) Her kan du tilpasse dette omtrent akkurat slik du vil. Sittekomforten er akkurat så bra som du forventer i en million-SUV og sikten rundt bilen er faktisk bedre enn et blikk på designet skulle tilsi.

RYGGEHJELP: Sensorer på tilhengerfestet på Q7 gjør at bilen selv rygger hengeren på plass etter dine spesifikasjoner. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Få ryggehjelp med tilhenger

På ekstrautstyrslisten finnes det masse både morsomt og mye nyttig å krysse av for. Går du for luftfjæringer leverer de et eget system som tar over bilen og gjør rygging med tilhenger til en lek.

Her er det en sensor som sitter på tilhengerfestet som hjelper deg til å bli konge på rygging med henger.

Kjører du tung bil med tilhenger? Da kan du kjøre ulovlig uten å være klar over det.

Den adaptive cruisekontrollen leveres også med et eget køkjøringsprogram. Bilen styrer seg selv i korte perioder.

Ved hjelp av bilens avlesning av veioppmerkingen og den adaptive cruisekontrollen, måles og holdes avstanden til kjøretøyet foran. Systemet fungerer opptil 65 km/t.

Et radarsystem som registrerer når biler og syklister som kommer tett innpå bilen og advarer deg for å unngå ulykker er også tilgjengelig.

Lad mobilen trådløst

Her finnes det også mulighet for induksjonslading av mobiltelefonen (mobilen lades via en kontaktflate uten ledning.) VG prøvde det på en LG telefon. Da fungerte det helt utmerket.

TRÅDLØS MOBILLADNING: Med induksjonsladningen i Audi Q7 kan du, om mobilen er forberedt for det, lade den ved å legge den ned på et angitt sted i midtkonsollen. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Systemet fordrer imidlertid at du har en mobiltelefon som er forberedt for dette. iPhone 6 ladet ikke i dette systemet da vi prøvde.

Som en av de første bilene i verden blir også nye Audi Q7 kompatibel med både «Apple Car Play» og «Google Android Auto». Det betyr at innholdet på en smarttelefon enkelt kan knyttes opp mot bilens infotainment-system.

Tøft segment å hevde seg

Gruppen med lukus-SUVer er blitt ett veldig tøft heat og hevde seg i. Prismessig ligger Audi Q7 med 211 hk diesel omtrent der som den nye Volvo XC90 befinner seg.

Den er imidlertid noe dyrere enn inngangsmodellene til BMW X5 og Mercedes ML. Sistnevnte kommer også som ny til høsten, da under modellbetegnelsen GLE.

Fordelen Audi Q7, og konsernslektning Porsche Cayenne, er at de er utrustet med seks sylindrede dieselmotorer. Konkurrentene nøyer seg mer fire.

I biler som er så store og tunge som dette gjør det unektelig noe med både lydbilde og prestasjonene.

Ifølge Autolease vil Audi Q7 med riktig motor og utstyr score fire av seks poeng i forhold til klassen og tre av seks poeng i forhold til markedet generelt.

Deres estimater beregner at modellen har årlige driftskostnader på rundt 6400 kroner. Det er som snittet i segmentet.

Modellen holder seg best i bruktmarkedet med følgende ekstrautstyr/utstyrspakke ifølge dem:

3.0 TDI V6 272hk quattro 7-seter. I tillegg må den ha navigasjonspakke, sportspakke pluss, vinterpakke, Assistentpakke «Tour» samt oppgradert parkeringssystem.

Den ladbare hybriden har de ennå ikke vurdert, da prisen på denne fortsatt er usikker.

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder