Prøvekjørt: Nissan Pulsar
Så bra er Nissans nye «Golf»

BARCELONA (VG) Med bra priser, god bakseteplass og et stort bagasjerom, ligger det meste til rette for at Nissans nye Pulsar kan slå godt fra seg i «Golf-segmentet.»

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Når det gjelder kjøreopplevelsen er denne imidlertid sånn helt midt på treet.

VG har kjørt den nye Golf-utfordreren på spanske veier i utkanten av Barcelona. Det er ikke bak rattet du blir mest imponert over den 4,39 meter lange bilen.

GOD BENPLASS: For de bak er det svært god plass i lengderetningen. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Masse benplass

Benplassen i baksetet er derimot egnet til å imponere. Her er det masse plass sammenliknet med de aller fleste konkurrentene. Ifølge Nissan selv skal plassen være mer enn 10 centimeter lengre enn det som er snittet i segmentet. Etter å ha sjekket bilens baksete kan vi skrive under på at benplassen er meget god. Bredden er imidlertid som i en vanlig kompaktbil.

Gode priser med automat

Startpris for en 1,2 liter 115 hk turboladet bensinvariant er også langt lavere enn de tøffeste konkurrentene. Med et seks trinns manuelt gir koster den 218.000 kroner.

Se stor teknisk oversikt over konkurrentene nederst i saken.

Med Nissans trinnløse automatgirvariant koster den 233.000 kroner. Dette er begge meget attraktive priser. En VW Golf med 105 hk bensin og automat (DSG) koster til sammenlikning 290.800 kroner. Toyota-hybriden Auris koster 255.900 kroner med automat.

Bilen kommer også med en 1,5 liters 110 hk dieselvariant med startpriser på den ribbede varianten til 236.900 kroner. Med diesel mister du muligheten til å få automatgir.

Fordeler og ulemper med motorvalg

VG prøvekjørte både bensin og dieselvarianten og begge hadde sine klare fordeler og ulemper.

Mens bensinvarianten ga fra seg veldig lite lyd manglet det trykk spesielt ved lavere turtall. Den måtte også jobbes litt, i form av hyppig giring, i slake spanske motbakker. Dieselvarianten er også relativt støysnill, men langt mer trekkvillig over hele registeret.

Uansett valg: Dette er en bil for å få deg fra A til B på en trygg, forutsigbar og komfortabel måte. På disse punktene leverer Pulsar til absolutt godkjent. Noe stor kjøreopplevelse er det imidlertid ikke, selv i dette segmentet biler.

Brede armlener

Noe av det Nissan trekker frem på skrytelisten sin er at de har redesignet dørpanelene for at armlenene skal bli bredere og mer behagelig. Hele 9,5 centimeter brede skal de være. Det høres kanskje ikke ut som verdens viktigste ting, men det er merkbart mer komfortabelt enn hos mange av konkurrentene.

GOD PLASS BAK: Også bagasjeplassen er i kombivarianten bare slått av nye Peugeot 308 og Honda Civic. Med 385 liter er den større enn de andre store konkurrentene. Når du slår ned baksetene kan bilen by på hele 1395 liter. Helt flatt fikk imidlertid ikke vi det til å bli når vi forsøkte. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Selvrensende ryggekamera

Et ryggekamera hvor det blir registrert når linsen er møkkete og denne blir automatisk renset, er også blant nyhetene. Først blir det spurtet vann. Den våte linsen tiltrekker seg derimot mer smuss, og løsningen på dette problemet er å blåse trykkluft på linseoverflaten. Dette tørker linsen og sikrer at kameraet kan fortsette å vise klare bilder på den 5,8-tommers store skjermen foran i bilen.

Denne berøringsskjermen og ryggekameraet er ekstrautstyr på det mellomste utstyrsnivået Acenta til 7000 kroner. På det høyeste utstyrsnivået Tekna er det imdidlertid standard.

Full smarttelefonintegrering

Nissan Pulsar blir også utstyrt med det nye NissanConnect-systemet med en rekke funksjoner, inkludert full smarttelefonintegrering, Google, Facebook og en rekke andre apper.

Bilen er også, i tillegg til en rekke moderne sikkerhetssystemer som filskiftevarsel, blindsonevarsling, automatisk nødbrems og bevegelsesdetektor.

Mye utstyr ikke tilgjengelig på laveste utstyrsnivå

Vær imidlertid oppmerksom på at både filskiftevarsler, blindsonevarsler og bevegelsesdetektor bare kan fås på det høyeste utstyrsnivået Tekna. Det betyr at du fort må ut med 40-50.000 kroner sammenliknet med de rimeligst utstyrte diesel- og bensinvariantene Visia. Da får du til gjengjeld en meget omfattende utstyrspakke som standard.

Holder seg greit i verdi som bruktbil

Modellen er ifølge Autolease beregnet til å holde seg omtrent som gjennomsnittet i klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr vil markedsverdien være rundt 58-60 prosent av nybilprisen. De motor- og giralternativer som nå er tilgjengelig vil alle holde seg prosentuelt likt i pris.

VÆR FORSIKTIG MED HVIT: Ifølge Autolease kan både røde og hvite Pulsar-varianter være tyngre å selge. Foto: NISSAN,

- Ikke velg billigste versjon

Utstyrsmessig så må du huske på å ikke velge den billigste versjonen, Visia. Bilen er fin i alle fargene den leveres i, men tenk deg godt om før du velger rødt eller hvit. Det hender at de er tyngre å selge brukt ifølge Autolease.

Høye årlige driftskostnader

De beregner de årlige driftskostnader i treårsperioden på rundt kroner 7.500.- Det er godt over snittet i segmentet.

Bilen skal lanseres i Norge mot slutten av oktober i år.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder