EL ELLER IKKE: Trond Gustav Sømme sparer 100.000 kroner i året i diesel, bompenger og parkering, sier han. Foto: JAN PETTER LYNAU/VG.
EL ELLER IKKE: Trond Gustav Sømme sparer 100.000 kroner i året i diesel, bompenger og parkering, sier han. Foto: JAN PETTER LYNAU/VG.

Oslo Taxi-sjåfør skriver elbil-historie: Her er landets første super-el-drosje

- Sparer 100.000 kroner i året i drivstoff, bompenger og parkering

BIL, BÅT OG MOTOR

(VG) I formiddag kunne sjåfør og eier Trond Sømme stolt tilby kundene den første super-elbilen til Tesla.

Publisert: Oppdatert: 14.05.14 14:01

En rekke kjendiser har bestilt bilen - blant andre kronprins Haakon, den danske kronprinsen og Høyres Nikolai Astrup.

Nå er den lovpriste bilen også blitt drosje.

Strømglede

- Jeg har bare fått god-ord fra kundene hittil. Endelig har jeg fått en fullblods elbil, hvor jeg ikke trenger være redd for at jeg ikke har strøm igjen, sier drosjeeier Trond Gustav Sømme.

Ble ledd av

Han har vært en pioner når det gjelder elbil.

- Jeg har lenge kjørt Leaf. Kollegaene har ledd i ett år, men nå begynner flere å gå over til Leafen. Det er en utmerket drosje. Men den her har mye bedre batterikapasitet, sier han og kjæler med Teslaen sin:

- Den har batterikapasitet til å kjøre 50 mil, men i bykjøring er kapasitet 40 mil. På en vakt kjører vi vel 25 mil i snitt, så det holder godt gjennom dagen. Leafen har ikke samme kapasitet.

100.000 spart i året

For å få en av de første Tesla S-modellene, måtte han velge den feteste modellen, med størst batterikapasitet.

- Den kostet 707.000 kroner. Men regnestykket er flott: Sammenliknet med en dieselbil, har jeg nå 100.000 kroner mindre i årlige utgifter til diesel, bompenger og parkering.

Ikke før han har sagt det, kommer parkeringsvakt Ijaz A. Khushi bort og truer med parkeringsbot, fordi vi står ulovlig.

Men når han ser det er en Tesla, flirer han og sier: - Det er greit. Det går for denne gangen.

Han avslører leende at han selv har bestilt seg en.

Folk kan bestille elbilen hans

Sømme sier prisen pr. tur er den samme som alle andre drosjer til Oslo Taxi.

- Og hvis folk vil kjøre den, er det bare å bestille Teslaen når du ringer. Da kommer jeg. Ellers kan de ringe meg direkte, sier han.

Siden elbilen ikke har noen motor, er det stor bagasjeplass under panseret. Og Teslaen er en svyseter, med to barneplasser bak.

- Tror du at du vil være like fornøyd til vinteren i minus 20 grader?

- Sånn sett er jeg en testpilot. Det er viktig at logistikken er i orden. Hvis det skal bli mange slike drosjer i Oslo, må Tesla sette opp en basestasjon i byen.

Fornøyd kunde

Han sier det er aktuelt å kjøpe en lader/omformer til 20.000 kroner å ha i egen garasje.

- Kommunen gir trolig støtte og dekker halvparten av utgiftene, sier han.

- Den ser bra ut. Det er flott å kunne få tilbud om å bli kjørt rundt i en slik elbil, når du trenger drosje, sier Hans Petter Dramstad, før han setter seg inn i baksetet.

I Oslo Taxi setter de stor pris på Sømmes kjøp.

- Den fremstår som et fullverdig alternativ til fossilt brennstoff. Jeg har stor tro på den som en fremtidig drosje.

Her kan du lese mer om