If: - Ikke tvil om at vi har fått en litt annen profil på den typiske elbilfører

250.000 KRASJ: Store deler av bakparten på denne Teslaen må skiftes ut etter at den ble påkjørt bakfra. Skadesenterleder Yngve Alexandersson ved Drammen Karosseri (til høyre) inspiserer bilen sammen med Gjensidige takstmann Svein Østheim. Østheim anslår skaden til 250.000 kroner Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT

Nå blir det dyrere å eie elbil

Lengre ventetid på reparasjoner, dyrere deler og mer skader. Nå varsler et av landets største forsikringsselskap at det vil bli merkbart dyrere å forsikre elbiler.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over fem år gammel

- Elbileiere vil oppleve en merkbar prisjustering på sin forsikring sammenliknet med slik det er i dag. Det er ikke snakk om noe fordobling, men mer en gradvis økning over tid som i større grad gjenspeiler vårt kostnadsbilde enn tilfelle er med dagens prising, sier informasjonsdirektør i If, Jon Berge.

Han ønsker ikke å være mer konkret utover å si at vanlige bileiere ikke skal subsidiere elbil-eiere.

Står lengre på verksted

Ifølge If koster det i dag rundt 4000 kroner i året å forsikre Norges mest solgte elbil, Nissan Leaf. For en Tesla Model S betaler gjerne kundene ifølge Berge mellom 10-12.000 kroner i året.

- Deler til elbiler er også ofte dyrere enn tilsvarende deler til vanlige biler. Dette henger nok sammen med volumet i produksjonen. Deler blir gjerne billigere å få tak i om de produseres i høyrere antall. Det er ofte ikke tilfelle for elbiler. Noen elbiler, blant dem Tesla, står ofte lengre på verksted enn vanlige biler.

Derfor lønner elbil seg. Les VG+ store regnestykke her.

Teslaekspert ikke enig

Skadesenterleder hos Drammen Karosseri, Yngve Alexandersson, er en av landets fremste eksperter på reparasjon av Tesla. Han deler ikke Ifs oppfatning at det tar lengre tid å få fikset en Tesla enn en vanlig bil.

- Det har kanskje vært slik, men det er definitivt i ferd med å endre seg. Vi har stadig flere deler tilgjengelig på lager her i Norge. Samtidig er det viktig å minne om at dette er en premiumbil med tilsvarende høye delekostnader. Dette er ikke noe iMiev eller Nissan Leaf, sier han til VG.

Her er den beste elbilen for deg. Les stor test av elbilene på markedet på VG+.

Krasjer som vanlige biler

I takt med at elbilene har blitt mer og mer vanlige i Norge, har også skadebildet endret seg kraftig.

VARSLER DYRERE FORSIKRING: Ifs informasjonsdirektør, Jon Berge. Foto: KILIAN MUNCH

- Det er ikke lenger slik som det var i startfasen, at elbilene var mindre involvert i ulykker enn vanlige biler. Skadeutviklingen er omtrent som på vanlig bil. Kjøremønsteret til elbilistene er også omtrent som de med en vanlig bil, sier Ifs informasjonsdirektør.

Gjensidige priser allerede i dag elbiler likt som andre biler.

- Vi ser ingen betydelig forskjell i skadebildet mellom el- og bensin/diesel biler under ellers like forhold, sier informasjonssjef i Gjensidige, Bjarne Rysstad.

Også det at Tesla med en prislapp som ligger flere hundre tusen kroner over de andre elbilene, har tiltrukket seg kjøpere som har et annet kjøremønster.

- Med Teslas ankomst så er det ikke noe tvil om at vi har fått en litt annen profil på den typiske elbilfører både i forhold til forventninger og kjøremønster, sier Berge i If.

- For å si det sånn: Når en Tesla-eier setter bilen sin på verksted, forventer de noe annet enn en Buddy som leiebil. Men det er først og fremst volummodeller som Nissan Leaf som gir utslag på statistikken.

Mere fremoverlente sjåfører

FØLGER TESLA NØYE: Gjensidiges informasjonssjef Bjarne Rysstad. Foto: Krister Sørbø Foto:

Tidligere har førere av premiummerker som BMW, Audi og Mercedes, ifølge If og andre forsikringsselskaper, hatt en litt mer fremoverlent kjørestil enn førere av andre merker.

- Når det blir flere kostbare elbiler på veiene, vil vi nok kunne se dette også her. Men det er avhengig av et visst volum for å kunne si noe sikkert her, mener Ifs informasjonsdirektør.

Også Gjensidige følger skadeutviklingen på Tesla ekstra tett.

- Når det gjelder Tesla spesifikt, har vi og kommer vi til å følger utviklingen spesielt tett. Etter hvert som vi høster ytterligere erfaring og kunnskap om Tesla, vil prisene bli gradvis tilpasset, sier informasjonssjef i selskapet, Bjarne Rysstad.

FLERE BIL- OG MOTORNYHETER

ALFABETISK OVERSIKT OVER SAMTLIGE BILTESTER

FØLG OSS PÅ FACEBOOK

Les også

  1. Vil ha buss foran elbil

    Høyres miljøtalsmann Nikolai Astrup mener det er på tide å vurdere kutt i elbilenes fordeler.
  2. Test av Tesla Model S: Elbilen som snur opp ned på «alt»

    Den nye superbilen Tesla S er intet mindre enn en elektrisk fremtidsdrøm som er blitt virkelig.
  3. Prøvekjørt BMW i3: Ny el-BMW til «Golf-pris»

    Startprisen på BMWs nye elbil blir lavere enn to av tre varianter av populære Nissan Leaf, og nesten som en Volkswagen…
  4. Folk vil ikke kjøpe elbil

    Elbil fremstår som mer pop enn noensinne, men hele 85 prosent vil ikke gjøre som Jens Stoltenberg.
  5. Elektrisk salg!

    Elbiler selger som varmt hvetebrød i Norge. For å møte bilistenes behov vil Transnova sette i gang massiv utbygging av…
  6. New Jersey forbyr direktesalg av Tesla

    Den amerikanske delstaten New Jersey har erklært at Tesla ikke får lov til å selge biler direkte til forbrukerne.
  7. Elektriske bilbøller

    I gamle dager, det vil si for ikke så mange år siden, var vi så naive at vi trodde at de elektrisk drevne bilene som…
  8. Her er årets flopper og topper

    Dieselbilsalget fortsetter å stupe, motorene blir mindre og den tradisjonelle stasjonsvognen taper kraftig terreng.
  9. Her er «Årets bil i Europa»

    GENÈVE (VG) Da de 58 medlemmene i Årets bil-juryen hadde avgitt sine stemmer, sto det en for mange overraskende vinner…
  10. Bygger ut hurtiglading på matbutikker

    Nissan og Kiwi har i dag annonsert at de går sammen om å bygge mellom 50 og 75 hurtigladere for elbiler over hele landet.
  11. Prøvekjørt Volkswagen e-Golf: Dønnsolid - og med mye utstyr

    BERLIN (VG) Selv om startprisen er høyere enn for hovedkonkurrenten Nissan Leaf, rekkevidden er den samme og…
  12. Brukt Tesla koster mer enn ny bil

    Det kan faktisk koste mer å kjøpe en brukt Tesla Model S enn det bilen kostet som splitter ny.
  13. Tesla med problemer i minusgrader

    Ledelsen i Tesla bekrefter rapporterte problemer med å lade bilen når gradestokken går under null.
  14. Tesla-sjefen inviterte til kjendismiddag i Oslo: Kronprinsparet på Tesla-middag

    Kronprinsparet, oljefond-sjef Yngve Slyngstad og milliardær Christian Ringnes var blant kjendisene som var invitert til…
  15. Test av Nissan Leaf: Kollektiv-bilen

    Nissan Leaf fyller kollektivfeltene i rushtrafikken, og ser salgsmessig ikke ut til å sakke av på farten.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder