FOR DYR(T): Hannschäferen Qross har grei nok plass i Petter Stordalens nye Think, til og med sammen med eieren. Foto: MAGNAR KIRKNES

Stordalen tar miljø-oppgjør

Setter bensinsluker på museum

Petter Stordalen (45) refser regjeringen for å være for puslete med miljøskjerpelser for bilbransjen.

Martin Nilsen
ARTIKKELEN ER OVER 12 ÅR GAMMEL

Selv har den styrtrike hotellkongen nullutslipp som sitt personlige mål.

De verste miljøsynderne i garasjen er borte. Petter Stordalen tar konsekvensen av VGs avsløring 13. desember i fjor, der det ble klart at miljøforkjemperen Stordalen hadde åtte miljøverstinger i stallen som talte 11 biler.

I dag innleder han på bilutstillingen Bil 07 om en bilentusiasts bekjennelser.

- Jeg skal tale til menigheten av bilfrelste som en som har syndet. Jeg har hatt mange ... biler. Og jeg har hatt et lidenskapelig forhold til bil og den rå energien som ligger i sterke bilmotorer og lyd og hestekrefter.

- Først reagerte jeg da VG slo opp saken om miljøverstingene mine i desember i fjor, men tenke: jo, de har et poeng. Og jeg må gjøre noe med det.

En Mercedes ML 63G bytter han ut til en med biodiesel. Men en Mercedes SLR McLaren til drøye fem mill har han veeeeldig vondt for å kvitte seg med.

- Jeg vurderer å opphøye bilen til museumsgjenstand med en revisoravtale om at jeg kun kan kjøre den ti mil i året.

- Nå har jeg to Think-biler, en Smart og en hydrogenbil. Men den kan jo bare kjøres i Grenland fordi det ikke finnes noen fyllingspunkt i Oslo.

Mangler fyllepunkter

- Jeg har flere Think-biler i bestilling, men den nye modellen er ikke klar for masseproduksjon før på nyåret.

Og før han skal på podiet foran Bil-Norge i dag, har han forberedt seg på denne offensiven:

- Regjeringen vil at utslippet på nye biler skal være 120 gram CO2 pr km. innen 2012. Mitt mål er null utslipp, sier Stordalen og krøller tomlene og pekefingrene på begge hender for å visualisere.

- Her må det tenkes nytt. Vi kommer ikke til å oppleve at bilene blir borte, men stadig flere biler kan bli snillere og stadig flere kan ha et nullutslipp.

- Jeg har kjøpt en hydrogenbil til en million som bare kan kjøres i ett område i Norge fordi det ikke er fyllepunkter. Det er viktig at noen kjøper tidlige versjoner av ny teknologi, med tiden og volumet vil prisene på slike nyvinninger gå ned.

- Det må satses radikalt på forskning, utvikling og utbygging av alternative drivstoffmuligheter.

- Sverige har 700 fyllepunkter, Norge har 11. Mens vi har gjort oss søkkrike på fossilt brennstoff i Nordsjøen har svenskene slått oss på langt bedre miljøresultater.

- Forbrukerne må stimuleres til å bli en maktfaktor som tvinger frem nye og bedre løsninger ved at man etterspør dem. Alternativene må være billigere, de må gi deg fordel som bruker med frittak fra rushtidsavgift og gratis parkering.

- Når statsministeren ikke tør å innføre rushtidsavgift fordi han mener det er et kommunalt ansvar, blir det alt for puslete.

- Det er bare å innføre det, og gi fritak for dem som kjører miljøvennlig.

- Hva kjører du hjem i kveld?

- Nå skal jeg se om den nye Think-modellen har plass til bikkja. Hvis det går bra, bruker jeg den, men en slik bil har sin begrensning i plass og distanse, medgir Stordalen.

PÅ MUSEUM: Denne råflotte Mercedes McLaren vil Petter Stordalen sette på museum. Foto: ESPEN SJØLINGSTAD HOEN

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder