SLIK FUNGERER ADBLUE-RENSING: AdBlue fylles normalt på service, men du kan selv etterfylle med kanne fra en bensinstasjon. Påfyllingen er normalt ved siden av dieselpåfyllingen på bilen. SCR-rensing, som prosessen kalles (Selective Catalytic Reduction), kommer i tillegg til partikkelfilter og katlysator. AdBluen doseres inn i SCR-katalysatoren via doseringsventilen. Eksosen som kommer ut bak skal dermed være fjernet for inntil 90 prosent NOx. Mercedes (skissen) har erfaring med AdBlue-basert rensing av dieseleksosen siden 2009. Foto: Skisse: Mercedes. ,

Mener dette kan «redde» dieselmotoren

Eksosrensemiddelet sprøytes inn i en katalysator, og så «fordunster» NOx-en.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Nei, det er ikke Volkswagens juksemetode for å redusere helseskadelige utslipp vi snakker om, men en renseteknologi som de fleste kjøpere av nye dieselbiler fra nå av vil stifte bekjentskap med.

Eksosrensingen med AdBlue (se faktaboks) skal redusere NOx-utslippene med rundt 90 prosent, kanskje mer. De nye utslippskravene til biler, Euro 6, gjør at de fleste bilprodusenter nå benytter den klare «vidundervæsken» for å rense den utskjelte dieseleksosen.

Væsken ligger i en egen tank i bilen, litt større enn en spylevæsketank, og påfyllingen er som oftest plassert ved siden dieselpåfyllingen. Forbruket er normalt 2–3 prosent av dieselforbruket.

Norske Yara er verdens største produsent av AdBlue.

– Yara har produsert AdBlue siden 2005, da EU innførte nye, strengere krav til helseskadelige utslipp fra tungtransporten. Nå forventer vi at markedet vil mer enn doble seg i løpet av de neste 10 årene, mye på grunn av veksten i personbilmarkedet. Bare siden i fjor er markedet økt med 30 prosent, sier Edgar Borge som er ansvarlig for salg av AdBlue for Yara i Norge.

Forbruket er to-tre prosent av dieselforbruket, og prisen er omtrent 30 kroner literen. Kjører du 15.000 kilometer i året vil det normalt koste deg cirka 700 kroner.

AdBlue har lenge vært brukt i industrien, i skip og i lastebiler, da disse fikk nye utslippskrav.

Sjekk: Er din bil rammet av dieseljukset? Tast inn bilnummer her.

Mot diesel uansett

Assisterende generalsekretær i Norges Astma- og Allergiforbund, Bo Gleditsch, sier til VG sier at uansett hvordan man prøver å sminke bruden, så er hun den samme.

– Vi har en enkel holdning til dieselbiler, nemlig at dieselbilparken må reduseres. Det hjelper ikke uansett hva man finner på av metoder for å rense eksosen, det er oppsvinget av disse bilene folk har blitt og blir syke av, særlig i byene. Dieselmotoren slipper ut mye mer NOx enn bensinmotoren uansett, og det er ingenting som tilsier at vi absolutt må bruke dieselbiler. Løsningen er elbiler og ladbare bensinhybrider, sier Gleditsch.

Kos deg: Denne bilen er laget i bølgepapp.

Oppsiktsvekkende funn om buss-eksos

I vår publiserte Transportøkonomisk Institutt (TØI) en rapport om dieselutslipp fra lastebiler og busser gjort ved avgasslaboratoriet ved VVT i Finland på oppdrag for Statens vegvesen.

Funnet var oppsiktsvekkende: En moderne buss slapp ut mindre NOx enn en moderne personbil.

– Bussen slapp ut 0,12 gram NOx per kilometer i byen, personbilen 0,35 gram. Dette var i virkelig bytrafikk, med forsøk på fem busser. NOX-utslippene i busser ble redusert med omtrent 90 prosent sammenlignet med de forrige Euro-kravene, sier TØI-forsker Christian Weber.

Kravet til personbiler i EU-syklusen er på 0,08 g/km. Den trådte i kraft for registrering av hver enkelt bil fra 1. september i år. Utgående Euro 5-krav er på 0,18 g/km.

– Historisk sett er det første gang vi ser at tunge kjøretøy faktisk oppfyller kravene og slipper ut det de er typegodkjent med når de testes i virkelig trafikk. Under de forrige kravene, Euro 4 og 5, var utslippene i vanlig trafikk langt over grensene fra i typegodkjenningen i laboratoriet.

– Hvorfor klarer de det nå?

– Det skyldes SCR-katalysatorrensing med urea. Men, vi testet også personbiler med SCR, og de slapp ut opptil 20 ganger så mye i vanlig trafikk som det de var typegodkjent med.

­– Det virker som bilprodusentene har en jobb å gjøre?

– De vil nok si at de oppfyller kravene til typegodkjenning, og det er jo riktig.

SPESIALTUT: I Norge kan man kjøpe AdBlue på flasker på bensinstasjoner eller hos bilforhandlere, sier Edgar Borge som er ansvarlig for salg av AdBlue for Yara i Norge. Flasker og kanner har spesialtut for at man ikke skal søle. Foto: Yara ,

Avansert system

Det er ikke bare å sende en dusj urea inn i eksospotten, og så er problemet løst. For selv om komponentene er enkle, er det en vanskelig prosess, bekrefter professor i katalyse, Magnus Skoglundh, ved Chalmers universitet i Göteborg. Han har forsket på avgassrensing i 25 år, og er også direktør for et forskningssentrum, der blant andre Volvo personbiler, Volvo lastebiler og Scania lastebiler er med.

Han sier at problemet med avgassene fra dieselmotorer sammenlignet med bensineksosen, er at dieselmotoren har en langt mer effektiv forbrenning av drivstoffet, ved høyere temperatur. Ved høy temperatur og luftoverskudd dannes mye NOx

– I en ureakatalysator sprutes det inn en oppløsning av urea og vann som blander seg med avgassen. Ureaen knuses opp til smådeler som sørger for at NOx parer seg med NH3. De blir da til uskadelig nitrogen, som er hovedbestanddelen i luft.

Les også: Frankrike vil fase ut dieselbiler.

Kan fanges i felle

VOLDSOM REDUKSJON: – NOx-reduksjonen er i snitt 95 prosent, ifølge professor i katalyse, Magnus Skoglundh, ved Chalmers universitet i Gøteborg. Foto: Chalmers Mats Tiborn , Mats Tiborn, Chalmers

Men mye kan gå galt under denne paringsprosessen.

Ved lavere temperaturer fungerer det ikke så bra, ureaen knuses ikke så lett, og det kan bygge seg opp med harde partikler som kan tette katalysatoren. Det kan dannes farlige gasser. Det må også til ethvert sekund sprøytes inn riktig mengde urea, etter hvor mye du gasser, bremser også videre. Sensorer og algoritmer i datamaskiner holder styr på prosessen.

– Finnes det andre måter å rense dieseleksosen på?

– En NOx-felle, som i prinsippet lagrer NOx i en treveiskatalysator. Her tilsettes et ekstra grunnstoff, barium som fins i kontrastrøntgen. NOX-en bindes her i et fast stoff. En gang i blant kjøres en liten syklus på et par sekunder med fet forbrenning, og så tømmes katalysatoren. Ulempen er et høyere forbruk ved hver regenerering.

Les: Hva er best av diesel eller bensin?

Sterk urinlukt

For å tilfredsstille Euro 6-kravene, som gjelder fra i høst, har alle Mercedes-dieseler fra C-klasse og oppover etterbehandlingssystemet. Bilene leveres med urea-tanker på 15–20 liter. Med normalt kjøremønster betyr det at påfylling skjer på servic.

– Tankens innhold skal røft regnet holde 25.000 kilometer, men du kan etterfylle selv, sier teknisk inspektør i Mercedes-Benz Norge, Tor Kristian Skjeltorp.

Bilen stopper uten

– Bare pass på at du ikke søler. Får du det på klær eller inn i bilen, har en kraftig, litt urinaktig lukt som kan sette seg på tekstiler. Men du kan ikke tisse på tanken, det er strenge kvalitetskrav og bilen vil automatisk merke det dersom væsken ikke holder godkjent kvalitet.

– Hva skjer hvis du ikke fyller tanken?

– Du vil få varsel i instrumentpanelet når du har et visst antall kilometer igjen til tanken går tom. Det første varselet kommer når du har cirka 160 mil igjen, fyller du ikke da, får du nytt varsel når det er igjen 80 mil. Etter disse får du ikke start på bilen. Du får også varsel om det er noe feil med rensesystemet, alt dette er EU-standarder.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder