NYTT FAMILIEMEDLEM: Det var først og fremst praktiske hensyn som gjorde at valget falt på en Nissan Qashqai. Kjersti Sofie og Ole Martin Midtbø ventet barn, og 18. januar kom Ada Eline til verden. Foto: Roger Neumann

Falsk trygghet med SUV

Se stor liste over de sikreste bilene

Tenkte du å kjøpe SUV fordi det er sikkert? Les dette før du bestemmer deg!

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL


Statens vegvesen anbefaler folk å vurdere behovet nøye før de kjøper seg en større SUV.

- De store firehjulstrekkerne har større sannsynlighet for å være involvert i ulykker, advarer Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet.

Etaten offentliggjør nå den årlige listen som viser hvor sikre de 100 mest solgte bilmerkene i Norge er. Listen er basert på testresultater fra Euro NCAP, som jevnlig tester bilers sikkerhet.

- Grunnen til at vi går ut med en anbefaling om at folk skal tenke seg om, er at vi har den kunnskapen vi har, sier Ranes.

- Vi vet at de store firehjulstrekkerne er mer utsatt både fordi de lettere kan tippe rundt på grunn av høyt tyngdepunkt og fordi de på grunn av tyngden kan påføre andre større skader når de er involvert i ulykker.

- Er dette en advarsel mot SUV fra Statens vegvesen?

- Advarsel er kanskje et litt strengt ord, men det er en oppfordring til folk om å ta hensyn til den informasjonen og kunnskapen som er tilgjengelig.

Ole Martin Midtbø lar seg ikke skremme av de nye opplysningene. I august i fjor kjøpte han en Nissan Qashqai 2007-modell. Valget falt på denne fordi den var høyere enn hans forrige bil, en Opel Astra.

- Den er høy, grei å komme ut og inn av, jeg sitter høyt og har god oversikt over trafikken når jeg kjører.

- Tenkte du sikkerhet da du kjøpte bilen?

- Nei, der og da gjorde jeg ikke det. Vi ventet barn, og vi ønsket en bil der det var lett å ta babyen ut og inn av barnesetet og der det var greit å laste inn og ut barnevognen.

Når en bil testes, kan det være at den scorer høyt på sikkerhet for føreren, men lavt på sikkerheten for passasjerer eller fotgjengere. Flere og flere biler scorer høyt på tradisjonell kollisjonssikkerhet, og nå jobber produsentene med å bli bedre på fotgjengersikkerhet.

Et utslag i denne sammenhengen er forskjellen mellom den nye BMW 5-serie og BMW 3-serie fra 2005. Førstnevnte er nest best, sistnevnte scorer ikke spesielt godt.

- Eksempelet viser at bilprodusentene ikke hadde samme oppmerksomhet på fotgjengere for noen år siden, men nå kommer de etter også på dette området, sier Ranes.

Tabellene VG presenterer omfatter kollisjonstester gjort etter 2009. Dette året innførte Euro NCAP et et nytt karaktersystem som omfatter alle sikkerhetsegenskapene for den enkelte bilmodellen.

Før 2009 ble bilmodellene gitt et visst antall stjerner på grunnlag av oppnådde poeng innenfor hver test.

Foto:

Foto:


* I begrepet «teknisk sikkerhet» ligger antiskrenssystemer (ESC), systemer for fartsbegrensning og bilbeltepåminner for fører og passasjerer.

Dette er Euro NCAP

European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) er en organisasjon som siden 1996 har gjennomført front- og sidekollisjonstester, fotgjengerkollisjonstest og test av kollisjonssikkerheten for barn.

Euro NCAP's kollisjonstester tilsvarer stort sett de metoder som brukes for å kontrollere at kjøretøyene oppfyller EUs krav til sikkerhet ved front- og sidekollisjoner.

På grunnlag av antall oppnådde poeng innenfor hver test, har bilmodellene fram til 2009 blitt gitt et visst antall stjerner for hver kollisjonstest.

Fra og med 2009 er det innført et nytt karaktersystem hvor det tildeles en samlet karakter (1 til 5 stjerner), som omfatter alle sikkerhetsegenskapene for den enkelte bilmodellen.

Denne karakteren omfatter alle de tidligere testene. I tillegg inngår en test av beskyttelse mot nakkeslengskader, og det blir tatt hensyn til om kjøretøyene har antiskrenssystemer (ESC) og systemer for fartsbegrensning.

Siden 2009 er kravene for å få tildelt stjerner blitt jevnlig skjerpet. Ettersom metoder og krav utvikles, blir det stadig vanskeligere å få fem stjerner, som er beste karakter.

Fra og med 2012 må følgende krav innfris:

** Minst 80 prosent for voksnes sikkerhet.
** Minst 75 prosent for barns sikkerhet.
** Minst 60 prosent for fotgjengeres sikkerhet.
** Minst 60 prosent for de tekniske sikkerhetssystemene.

Prosentangivelsen tar utgangspunkt i maksimalt antall oppnåelige poeng innenfor de enkelte testene.

- Skal bilen få fem stjerner, må den innfri kravene på alle områder. Bikker den under på en av kategoriene, får den fire stjerner i stedet for fem, sier Anders Lie i svenske Trafikverket. Han er spesialist på trafikksikkerhet og medlem av styret i Euro NCAP. Norge er ikke med i dette forumet, noe Lie beklager.

Fagdirektør Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen forklarer Norges manglende medlemskap på denne måten:

- Vi mener at det er bilprodusentene som må ta regningen ved å teste bilene. Kontingenten for å være medlem innebærer testing av to biler pr. år. Dersom det hadde vært mulig med et medlemskap som ikke innbefatter testing av biler, ville Norge ha meldt seg inn.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder